Toyota iQ 1.4 1,4D-4D Årgang: 2011
- 90HK / 190NM Palle Jensen, medlem 18179
Motor Type 1,4 D-4D Turbo diesel 1364ccm Antal cyl 4 på Række Ventilsystem 8V OHC m/kædetræk Fødesystem Direkte indsprøjtning Boring 73,0mm Slaglængde 81,5mm Komp 16,5:1
Ekstraudstyr Verdens mindste 4 persones bil 2,99 lang og 1,68 bred , i den rigtige verden 3 voksen + et barn. 12V strømudtag Aircondition,manuel El-servostyring El-ruder Fjernbetjent centrallås Højdejusterbart rat Læderrat Gearskifteindikator og økometer Multi-informationsdisplay: Gns og øjeblikkeligt brændstofforbrug , gns hastighed,distance som kan køres på resterende brændstof , dato og tid , køretid , bagsædeindikator , udtemperatur og trip-computer. Splitbagsæde med isofix og topforankring x2 Sædevarme for. Opbevaringsboks under gulvet
Styling Perlemorshvid
Tagspoiler i bilens fave (perlemorshvid) Hækskørt i bilens fave Chrom rørhale (trekantet) Mørktonet ruder , Bagruder , sideruder Bi-halogen forlygte Led-stoplys,bag. Cabon folie på taget og begge sidespejle Lakerede el-sidespejl med integreret blinklys
Øvrige bemærkninger Den lille bil skal man bare prøve kan ikke sammelignes med andre microbiler , toyota siger at det er verdens mindste avensis det er ikke nogen overdrivelse , kan kun andbefale folk at prøve en IQ og helst en diesel.
Selve bilen er genialt lavet. Der er tusindvis af bitte små detaljer, som sammenlagt giver en meget rummelig microbil. Jeg er 178 høj og havde ingen problemer med at sidde bagi. Jeg kunne enda sidde bagved føreren, som ellers er trukket lidt tilbage i forhold til pasageren, dog ikke så bekvemt.
Idéen bag denne bil, kommer fra en ingenør, som havde fået stillet den opgave, at lave en bil der var under 3meter lang. Kort sagt, chefen havde ryddet et kontor og tegnet 2 streger med 3meter imellem og sat 4 køkkenstole imellem. Værs'go at komme igang. !dodge Resultatet er sindsygt. Motoren sidder ekstremt lavt, den er vippet 26grader fremad foroven, differentialet er flyttet om foran gearkassen, tandstangen er flyttet op, benzintanken er på 36L men kun 10cm høj og er placeret midt under bilen. Rudehejset i dørene er lavet med kabeltræk i stedet for skinner, så dørene er ekstremt tynde, der er 9 airbags og som noget helt nyt er der airbag i bagruden og en "løgpose" i pasagersædet under lårene, hvis formål er at vippe benene op ved kolision. Motorophængene er elektrisk justerbare, så de er bløde i tomgang og faste ved acceleration (ligesom Landcruiser VX100). Kabinen er bygget op i et kabinet af højstyrkestål, som forhindrer kabinen i at kolapse og istedet dreje eller skubbe bilen rundt. Den har fået 5 stjerner i den nyeste EURO NCAP Crashtest, som er væsentlig strengere end den gamle.
Det nye styretøj er genialt, den bil har mindre venderadius end nogen anden bil jeg nogensinde har set. Til sammeligning skulle vi prøve en forhindringsbane med en SMART hvor vi skulle manørere den gennem banen uden at bakke og uden at påkøre nogen kegler. Det var stort set umuligt, men legende let i iQ. Man kunne nærmest tale i tlf, stille radioen og kigge efter tøser samtidig. Det kunne lade sig gøre i SMART, men kun lige på et hængene hår i 3. forsøg. iQ drejer ikke bare, fronten bliver nærmest skubbet til siden som en indkøbsvogn hvor du tager fat ude foran. Sindsygt.
Fremtidsplaner. Andre org alu-fælg Armlæn Hækskørt beklædes med matsort folie (er købt hjem)
Ved godt det ikke er en avensis , men IQ findes ikke på siden endnu , og Toyota siger selv at det er verdens mindste Avensis , skal nok få det rettet når IQ er med under modeller.
Hvis man ikke udfylder det punkt hvad model det kan jeg ikke oprette mig og da IQ ikke findes endnu valgte jeg en anden model.
Vh Palle