Toyota GT86 2.0 TRD
Årgang: 2015 - 200HK / 205NM
Malisa Kirlojevic, medlem 39187
Vis profil
 
Motor
Toyota 4U-GSE D-4S 2-liters (1998cc) suge VVT-i (DOHC) front flat4 boxermotor med dobbelt indsprøjtning, aluminiums blok, aluminiums topstykke, 16V, 12,5:1 kompression, 86mm boring, 86mm slaglængde.

200 heste ved 7.000 o/m. og 206 Nm ved 6.400 o/m, 147kw samt 100 HK pr. liter.

HK pr. KG: 6,6.
Undervogn
Standard TRD undervogn.

Foran: MacPherson-strut.

Bag: Dobbelt wishbone med Torsen differentialespær (LSD).

Bremser foran: 294.0 mm (Ventilerede) – 2 stemplet

Bremser bag: 290.0 mm (Ventilerede) – 1 stemplet

ABS, EBD, VSC og VSC Sport (Vehicle Stabillity Control Sport)
Standardudstyr
Smart Entry og Start System (nøglefri betjening).

2-zonet automatisk klimaanlæg.

Fartpilot.

El sideruder.

Læderrat, diameter på kun 365mm (Toyotas mindste rat nogensinde)

Sportssæder i læder, alcantara med røde syninger og sædevarme.

Toyota TRD TF6 "Diamond-cut silver" fælge som måler 18x7.5 (ET46), 5x100,
med 225/40-18 Bridgestone sommerdæk.

Sportsgearknop og –håndbremse i læder.

Sportspedaler i aluminium.

Tågeforlygter.

Lakerede og opvarmede el sidespejle.

7 Airbags.
Ekstraudstyr
Intet.
Styling
Komplet TRD styling herunder:

TRD Bodykit inkl. forkofanger, sideskørter, bagkofanger og spoiler.

TRD TF6 18” fælge.

Samt to dobbelte afgangsrør i hver side som også er en del af TRD stylingen.
In-Car-Entertainment
Standard Toyota Touch & Go Pro med 6 højttalere og Bluetooth radio/telefon.
Øvrige bemærkninger
Øvrig info om "Lightning McQueen":

Farve: Pure red (Non metallic)

Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse.

Præstationer: Topfart: 226 km/t. 0-100 km/t.: 7,6 sek. (Officielt)

Nogle andre havde nået 100 km/t på bare 6,9 sek.

Forbrug: EU-miks 12,8 km/l.

2+2-personers coupé med baghjulstræk.

Vægt: 1316 kg som er fordelt 53% foran og 47% bagved.

Bagagerum: 243-811 liter

Mål i cm: L: 424, B: 177,5, H: 142,5.


Ting du måske ikke vidste om en Toyota GT86:

I 2012 kørte Toyota GT86 en omgang på Nürburgring Nordschleife på 8 minutter og 44,9 sekunder, hvilket var hurtigere end en Porsche 911 Carrera med tiden 8:48.50.

TRD står for Toyota Racing Development.

Bilen produceres på Gunma Prefecture fabrikken Japan (Ota).

Hofteskålene er placeret blot 40 cm over asfalten.

Taget er kun 0,65 mm tykt

Emblemet "86" der findes i midten af rattet, bag på bilen og siden af forlygterne - har fire huller i tallene som repræsentere bilens hjul mens den drifter.

Den repræsenterer også boxermotorens layout.

Chef ingeniør er: Tetsuya Tada og Toshio Masuda.

Bilen har et lavere tyngdepunkt end en Porsche Cayman eller en Ferrari 360 Modena.

Fronten af Toyotas GT86 er blevet inspireret af Lexus LF-A, mens sideprofilen og bag partiet samt interiøret er blevet inspireret af Toyotas legendariske GT2000.


Priser:

2012 Årets bil ved Top Gear magazine (og Jeremy Clarkson), der også kronede Coupé of the Year og vinder Top Week Speed Week (mod konkurrence inklusive McLaren MP4-12C, Porsche 911 Carrera S og Lotus Exige S) (Europa).

2012 Bedste drivers car ved Autocar. (Europa).

2012 Performance car ved Auto Express. (Europa).

2012 Årets bilpris ved Wheels magazine, Carsguide, and Drive (delt med Subaru BRZ) (Australien).

2012 Best Performance Car under $ 60.000 og People's Choice, Drive. (Australien).

2012 People's Choice Best Performance Bil under $ 100.000 af Carsales (delt med Subaru BRZ) (Australien).

2012 Pistonheads Car of the Year.

2012 Best Coupe, Scottish Car of the Year Awards.

2012 Vehicle Dynamics International Car of the Year.

2012 Årets bil i New Zealand (Toyota 86 og GT86).

2012 Bedste overkommelige sportsvogn, US News (Scion FR-S).

2012 Insurance Institute for Highway Safety Top Safety Pick i USA (Scion FR-S og Subaru BRZ).

2013 Top ti bedste biler, American Car and Driver (Scion FR-S og Subaru BRZ).

2012-13 Årets bil i Japan, "Special Award" (Toyota 86 og Subaru BRZ).

2013 Årets Sportsvogn i Tyskland (AutoBild).

2013 Auto Express Performance Car of the Year.

2013 Fleet World Road Test Editor’s Award.

2013 Toyota-Subaru D-4S-boxermotoren blev navngivet som en af Wards 10 bedste motorer.

2014 Telegraph Motoring Best Sports Car.

2014 Honest John Performance Car of the Year.

2014 Autocar Star award.

2014 CarBuyer Coupé of the Year.


Tak fordi i læste med!,

Vi slutter af med de ting Jeremy Clarkson havde sagt da han prøvede bilen:

“Everything about the GT86 is immediate – and brilliant.”

“It will put a smile on the face of every motoring enthusiast in the world.”
Andre folks kommentarer