BMW 520i - motor tikker af P V Kristensen Jeg står i et gevaldigt dillemma. Min (læs: fruens...) dejlige, trofaste følgesvend gennem snart 6 år, en BMW 520i, årgang 1995 med 315.000 km på bagen uden de store problemer (har selv kørt de 120.000 af dem), lyder efterhånden værre end en dieselhakker.
Jeg er ikke selv i tvivl om, at det er ventilerne, der trænger til en heftig justering/udskiftning, men kan man forvente, at der er andet, der også er i vejen? Bilen bruger ikke olie (mere end man kan forvente) og får i øvrigt stadig pæne ord med på vejen af vores mekaniker, der stadig laver service på den.
Dillemaet er, at fruen helst ikke vil af med bilen, og hverken hun eller vores mekaniker synes, der skal gøres noget drastisk endnu. Jeg er træt af tikke-lyden og kører helst i min Celica T16, som jeg heldigvis har helt for mig selv. Vi kan heller ikke få meget for bilen, som den er nu.
Men hvad skal/bør jeg ofre, set i forhold til km-tæller, årgang o.s.v.(Hvis der skal ske noget, så skal jeg betale mig fra det, for motor-mekanik er slet ikke noget, jeg har forstand på).