Sv: toyota yaris 2003 d4-d ingen varm luft i kabinen af Allan Bjelke Jensen Er det ikke en sandhed med modifikationer?? ud fra nedenstående kan man bruge blå (ethylenglykol-holdigt) hvis blot den skiftes efter foreskrifterne (hvert 2. år).
"...Mange forestiller sig at kølervæske hindrer korrosion i motoren, især ved motorer med støbejernsblok og aluminium topstykke. Men blandingen af ethylenglykol og vand danner tværtimod en syre, der omdanner motorens forskellige metaller til et galvanisk element, hvor ALU-delene tæres bort på ingen tid.
Derfor er kølervæsken tilsat en række stoffer der holder væsken basisk,
hvilket vil sige at surhedsgraden i vandet holdes syre neutral med en pH
værdi på pH 8,4 og hindrer tæring. Disse stoffer er for eksempel: Boraks, natriumbenzoat, natriumsilikat og natriumhydroxyd.
Blandingens effekt varer ikke evigt, og det er en misforstået opfattelse, at hvis man kontrollerer kølervæskens evne til at modstå frostgrader, så er den i orden. Det er ikke ethylenglycolen der nedbrydes, men tværtimod de tilsætningsstoffer der skal modvirke korrosion.
DERFOR ER DET VIGTIGT AT KØLERVÆSKEN UDSKIFTES HVERT 2. ÅR. " Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX