Sv: Godkendelser til bremser af HP Lund Pedersen Fra Færdselsstyrelsen. Udpluk af bemærkning omkring vejledning om syn af køretøjer, kapitel 5.01.001 stk 1:
- Bremsefladerne skal være rene og uden væsentlige rustdannelser. Mindre rustdannelser
i yder- eller inderkanter kan dog accepteres. Rustdannelser på bremsefladerne
indikerer ofte mekaniske fejl i bremsen.
Bremseskiver og -tromler må ikke være bearbejdet eller slidt ud over de af køretøjsfabrikanten
tilladte slidgrænser. Hvis synsvirksomheden er tvivl om, hvorvidt
komponenterne opfylder slidgrænserne, og disse ikke fremgår af køretøjets
godkendelse eller er kendt af synsvirksomheden, kan fremstilleren anmodes
om at skaffe oplysninger om slidgrænserne.
Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende calipre) og -tromler
med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikantens
angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive
ændringer, der forudsætter dokumentation fra køretøjsfabrikanten eller et anerkendt
prøvningslaboratorium. Det skal dokumenteres, at EF-direktivet/ECE-regulativet
om bremser for den aktuelle køretøjskategori er opfyldt, når bremserne
er monteret på den konkrete køretøjstype og -model.
Afvigelser i form af huller eller fræsespor i friktionsflader, udført af komponentfabrikanten,
anses dog ikke for at være konstruktive ændringer.