Sv: Udlufte bremser, tændt motor? af Allan Bjelke Jensen Først og fremmest tak for svar, næste gang udlufter jeg med motoren slukket men tændingen slået til.
Det er rigtigt det gør det hele noget besværligt, at skulle afmontere rørene mellem hovedcylinderen og absblokken. Jeg har læst i en Haynes manual, at det er sådan man gør hvis væskebeholder og hovedcylinder har været tømt, hvilket det har i mit tilfælde - så er lige så meget for at sikre jeg får alt luften ud.
Jeg synes jo de symptomer jeg jeg kan mærke i bremsepedalen, at den føles svampet (i hvert fald ikke et fast tråd), tyder på der er luft i systemet et eller andet sted?
Mener jeg har prøvet, at lufte det hele igennem ved de fire nipler på bremserne, men der er stadig den fjedrende "svuppen" i bremsepedalen. Med tændt motor og kan den med et kraftigt tryk trædes helt i bund.. så det er min grund til at ville udlufte en hovedcylinderen. Mener jeg har fjernet det der måtte været ud til de fire hjul, så er der kun hovedcylinderen tilbage der kan være luft i - eller kan der ikke være luft i den?
Jeg vil prøve at udlufte igen én af de kommende dage.
Jeg prøver én ting af gangen, men hvis bremsepedalen stadig er fjedrende, er jeg ude i det kan være en defekt hovedcylinder.
Hvis pakningerne i hovedcylinderen ikke er tætte, vil bremsevæsken løbe rundt ompakningerne.. derved kan bremsepedalen efterhånden trædes i bund, uden der egentlig er lækage på systemet. Umiddelbart er der ikke noget galt ellers, pedalen bliver hård når den pumpes, synker ikke når trådet holdes og synker når motoren tændes.
Synes tyder på noget luft jeg ikke har fået ud et sted.