Sv: Motor-info? af John Andrews Ja, som roberto siger..
1,3L er en afrunding af dit slagvolumen i motoren (cylindervandring x diameter på hullet x 4cylindre) - 1331ccm (cubik centimeter) omregnet til et volumen i liter er ca 1,3L
At din bil er 16 ventilet på 4 cylindre siger, at du har dobbelt overliggende knastaksel.. Hvis du havde enkelt knast, havde du kun haft 8 ventiler.
På din bils motor sidder der, som Roberto siger, 4 ventiler pr. cylinder, hvoraf 2 er til indsugning og 2 er til udstødning.
Cylinderne sidder i blokken.
Ventilerne sidder i topstykket.
Kompressionen, som er et tryk, er ofte det, som ødelægger toppakningen, som er den pakning, som sidder mellem blokken og topstykket.
Når man piller topstykket af, sidder ventilerne inde i topstykket, og de holdes på plads af fejdre. Det er altså ikke noget, som falder ud, når man tager det af. Det er altsammen en mekanisk proces som drives af antænding af brændstof og udsugning af gasser. Alt dette styres af din ECU-box, som er hjernen i din bils motor.