Sv: 3SGTE renovering og tuning? af John Andrews Alt det shit med ledningsnet, kan du slå op og der er lavet guides til, hvordan man swapper over.
Det er ikke fordi gen2 er noget lort som sådan.. men hvis du satser på 350hk, er det sku da lidt optimistisk at starte med en halvdoven 225hk motor.
Jeg mener, den har jo kun 440cc standard..
Det jeg mener med, at det vil være bedre med en nyere motor, er, at den jo er en faceliftet udgave af de forrige. Dvs. alt det ustyr, du skal bruge penge på at få fat i, er de andre født med..
Trixet ligger i, at du IKKE skal åbne op til blokken.. Sansynligheden for at det komme til at gå ad helvede til, er højere med en motor, som har været åbnet, da der over tid går ting løst, og de smadrer mere end godt er, når der er løse ting indeni motoren.. Det gør jo ikke så meget, hvis din udstødning fx bliver utæt i pakningen.. Men det gør en hel del, hvis din top-pakning bliver utæt.. hvis du ved, hvad jeg mener.
Anyway, du kan sagtens arbejde videre med din gen2, men dine power-goals ligger højt. Dvs du skal tunes med gen3 ECU eller standalone eller noget... Som du selv er inde på, Megasquit.
Det er muligt at du gerne vil have 350 hk, men idet du har valgt en bil med 4x4, har du automatisk tabt mere effekt end hvis du havde valgt en baghjulstrukket model. Lad nu det ligge og lad og ikke tænke på, at effekten som bagefter bliver overført til hjulene er 15-20% mindre igen pga. du regner flywheel og ikke rearwheel..
Når din 350hk øse så alligevel er nede på omk de der 270whp minus det løse, så ved du også, at når man regner procenter ud, er der bedst at starte så højt som muligt, for igen ikke at miste så meget på bundlinjen.
Fx hvis din standard motor har 185HK, og dit resultat skal være 350hk, skal du tune din bil 89,2%, da forskellen er 165hk..
Hvis du derimod vælger en bedre platform, som fx en celica st205 gt4, som er den letteste at ligge i for dig, hvis jeg skal være ærlig.. så har du en motor med 255hk standard (de sidste 10hk er pga A2W-IC)
Dvs, du har en motor med 225hk, og dit slutresultat er stadig 350hk, skal du tune din bil 37,3%
Så er spørgsmålet, om du kan se logikken i, at du har større sikkerhed og levedygtighed, for ikke mindst at nævne pålidelighed, ved at køre med en motor, som er tunet 37,3% frem for en der er pint til at skulle yde 89,2% udover sin kapacitet?
Nu kommer så det fedeste at alt.. Du kan importere et klip fra england, så du ikke engang behøver at svare hverken moms eller afgift af det.. Ellers, hvis det er for besværligt, har Egon sikkert et motor klip liggende, som du kan købe.
Jeg har købt flere klip fra Egon. Han er flink nok. Du kan også få support fra ham, hvis du står med et problem senere, hvis du køber igennem ham. Det har jeg brugt selv.
Men.. du har så valgt en gen2, som skal have skiftet de dele, som jeg nævnte før, for bare at komme i nærheden af 300hk.. Ellers, så skal du jo på og have en turbo med en masse LAAAAAaaaaAAaaagggggggGG
Så kan du få dine hk, men du har bare Ingen power før efter 5000rpm.. Dvs. u skal vente en evighed på det, og når det så kommer, slider det 10x så meget.. Det må du selv om.. Mange såger det rush, som kommer ved dette punkt.
Jeg har det dog sådan selv, at jeg vælger spool frem for alt. Jeg vil have Instant action. Så går jeg gladeligt på kompromis med et par hundrede hk.. Jeg har prøvet det. Jeg har ikke brug for det..
Jeg har det bedst med, at bare ligge i 5. gear med 80, og bare kunne trykke den ned uden at skifte gear, hvis jeg skulle få brug for det. Skal jeg overhale i tæt trafik ryger den selvfølgeligt ned i 3. :D Fuld hammer og ca 2sek efter ligger man på max rpm. Det er sku cool nok
Dit problem med din motor med 185hk og 20% giver 223 < 225.. så kan du lære det :D
Det er altid et problem at tune biler, som ikke ha nogen power fra starten... med mindre, du ikke gør noget ud af, at gejle den i motorrummet.. hvis det hele ser standard ud, opdager synsmanden det sikkert ikke.. Det er en chance, du må tage... Ellers skal du jo bare drossle effekten, og få myndighederne til at teste bilens effekt, så den ligger under de 20% testdagen.. så kan den også blive godkendt med konstruktive ændringer.
Som sagt.. var jeg dig, havde jeg fået fat på et ST205 GT4 front klip.