Sv: Afgift på 4AGE blacktop, i en EE101 1.3 af HP Lund Pedersen Jesper, jeg skal ikke gøre mig klog på det, så folk må hellere end gerne rette mig, hvis jeg er blevet fejl-informeret, men:
Jeg har ladet mig fortælle så sent som i mandags, at der er kommet nye regler indenfor motorskift her i Danmark. Umiddelbart skulle det lyde på, at man ikke må montere en motor i en bil, hvis ikke bilen i et eller andet udstræk er blevet produceret med den motor, man regner med at ville ha' i. Dertil kommer der jo så også en godkendelses-faktor af selve motoren i Danmark.
Men som eksempel kan der så nævnes mit: Jeg havde planer om engang at lægge en 1.5 5E-FE motor i min 1.3'er Corolla E10. Selvom 5E-FE motoren, som er født i en Paseo, ikke overstiger de 20 % effektforøgelse, må jeg ikke smide den i, da Corolla E10-serien ikke er produceret med en 5E-FE motor.
Tager man derimod f.eks en gammel BMW E30, som er produceret med motor-størrelser mellem 1.6-2.7, så skulle det være lovligt at bytte rundt på motorer der imellem (dog stadig med 20 %-reglen, afgift osv), da motorerne er godkendte i Danmark og bilerne er produceret fra BMW med de forskellige motorer ilagt.
Derfor vil du heller ikke kunnet få synet din Corolla med en BlackTop-motor i, da motoren ikke er godkendt her hjemme og bilen ikke er produceret med den motor indenfor det model-udvalg, vi har her hjemme.
Jeg ved dog ikke, om disse regler er indbefattet af, hvilke biler der er født med hvilke motorer indenfor EU-lande (eller hvad de nu kan gå efter). Hvis de er det, burde det teoretisk set være muligt at konvertere din bil til en 1.8'er, da England (det eneste land, jeg lige kender til med denne model) har Corolla AE102, også kaldet Corolla 1.8 GXi.
Jeg har søgt på nettet og har indtil videre ikke kunnet finde dokumentation for disse regler. Jeg har kun fået dem fortalt af en kammerat, så om der er hold i dem, det ved jeg ikke... - Hvorfor må man ikke sige negerbolle, når man må sige hvidløg?