Sv: Spacere ulovlige? af Roberto Saldo Alle køretøjer som er eller skal indrigstres i DK, er eller skal der laves en tybegodkendelse på.
§ 1. Bil, motorcykel og knallert skal være typegodkendt eller godkendt ved syn, inden
køretøjet tages i brug på færdselslovens område, jf. §1, stk. 1, i lov om godkendelse
og syn af køretøjer. Det sammme gælder påhængs- og sættevogn til bil og
motorcykel samt campingvogn.
Stk. 2. Traktor, bortset fra dem, der er nævnt i færdselslovens § 74, registreringspligtigt
motorredskab og registreringspligtigt påhængskøretøj til disse samt andet
registreringspligtigt påhængsredskab og blokvogn skal være typegodkendt eller
godkendt ved syn, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område.
Stk. 4. Bekendtgørelsens regler om registreringspligtige og registrerede køretøjer
gælder også for godkendelsespligtige og godkendte traktorer, jf. færdselslovens
§ 75.
Ang. sporviden:
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
Jeg bruger det brændstof du sparer!