Vigtighed af tolerancer i motor? af Allan Bjelke Jensen I mit motorrenoveringsprojekt af en 7AFE støder jeg ofte på at Toyota i reparationsmanualerne har 3 standardstørrelser for ex. lejer, stempler og cylinder..
Jeg vil jo gerne gøre det godt og vælge de rigtige stumper, men det er
DÆLME svært at måle nøjagtigt på 0,01mm eller 0,001mm.
Er de 3 std. størrelser ikke mest en fis i et glas vand , på en motor som har kørt 190.000 km??
Når ex. når stemplerne ser ud som dem herunder, hvor der sammenlagt måske er 0,4mm sod/koks og motoren har kørt fint, så virker det omsonst at lede efter nye dele som passer på 0,001mm tolerancer?
http://dl.dropbox.com/u/1189904/IMAG0160.jpg
Ex er:
STD diameter for cylindere:
Mark 1: 81,000 - 81,010 mm
Mark 2: 81,010 - 81,020 mm
Mark 3: 81,020 - 81,030 mm
STD diameter for cylinder
Mark 1: 80,905 - 80,915 mm
Mark 2: 80,915 - 80,925 mm
Mark 3: 80,925 - 80,935 mm
Max tolerance mellem cylinder/stempel = 0,2mm
Hvis pasningen er mere end 0,2 mm anbefaler Toyota at cylinderene bores op til overstørrelse med tilsvarende stempler.
Er ovenstående ikke noget kun teoretisk - er der nogen mekanikere som lægger så meget detalje i at måle præcist?
Man kan jo dårligt måle så præcist og desuden er motoren vel slidt til med so efter et par 1000 km? Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX