Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - mekanik
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
Vigtighed af tolerancer i motor? af Allan Bjelke Jensen
I mit motorrenoveringsprojekt af en 7AFE støder jeg ofte på at Toyota i reparationsmanualerne har 3 standardstørrelser for ex. lejer, stempler og cylinder.. Jeg vil jo gerne gøre det godt og vælge de rigtige stumper, men det er DÆLME svært at måle nøjagtigt på 0,01mm eller 0,001mm. Er de 3 std. størrelser ikke mest en fis i et glas vand , på en motor som har kørt 190.000 km?? Når ex. når stemplerne ser ud som dem herunder, hvor der sammenlagt måske er 0,4mm sod/koks og motoren har kørt fint, så virker det omsonst at lede efter nye dele som passer på 0,001mm tolerancer? http://dl.dropbox.com/u/1189904/IMAG0160.jpg Ex er: STD diameter for cylindere: Mark 1: 81,000 - 81,010 mm Mark 2: 81,010 - 81,020 mm Mark 3: 81,020 - 81,030 mm STD diameter for cylinder Mark 1: 80,905 - 80,915 mm Mark 2: 80,915 - 80,925 mm Mark 3: 80,925 - 80,935 mm Max tolerance mellem cylinder/stempel = 0,2mm Hvis pasningen er mere end 0,2 mm anbefaler Toyota at cylinderene bores op til overstørrelse med tilsvarende stempler. Er ovenstående ikke noget kun teoretisk - er der nogen mekanikere som lægger så meget detalje i at måle præcist? Man kan jo dårligt måle så præcist og desuden er motoren vel slidt til med so efter et par 1000 km?
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet