Sv: Udskiftning af knokkelled af Thomas Holmbæck På nogle trækaksler kan du slå lejet af, på andre skal du lige slidse lejet op med en vinkelsliber. Men som udgangspunk, så skal du: løfte bilen op, pille hjulet af, skrue den store møtrik der holder trækakslen af, ta' de 2 møtrikker og den ene bolt der sidder nedefra og holder bærearmen. Det er gerne en 14'er. Så skal du slå trækakslen ud af navet, hold lige en træklods op mod akslen når du slår, sådan at du ik' kværner gevindet.
Når så akslen hænger fri, så skal du pille manchetten af, fjerne alt fedtet, og så kan du se hele lejet. Med en fornuftig hammer kan du prøve at slå lejet af, slå væk fra gearkassen. Og sørg for at enten der er en der holder akslen, eller du selv holder godt fast, sådan at du ikke ta'r akslen ud af gearkassen. Det gi'r et helveds svineri når gearkasse-olien løber ud af hullet til trækakslen. Alternativt kan du tappe olien af, og så ta' akslerne helt ud. Det er lidt nemmere at slå på den, hvis den sidder i en skruestik.