valg af ny Verso - diesel eller benzin? af Peter Jensen Vi overvejer at købe en Verso i fabriksny eller demo.
kørselsbehovet er 20.000km/årl. og udgangspunktet er derfor benzin (1,8 TX kampagnemodel). Kørselmønsteret er 2 x 43km dagligt 4 dage om ugen og kun få småture. Dette er på vippen til at tale for en diesel.
Nu har jeg så set nogle 2012-demoer med samme udstyr i 2.0 diesel, men er lidt forbeholden, da jeg hører er brændstofforbruget er skuffende og langt fra hvad Toyota lover. Flere ejere af både Verso/Avensis 2009-> klager over at de knapt kan få dem over 15km/l og FDM har da også testet den til 14,3km/l ved blandet kørsel. Fabrikstallet siger her 18,9km/l. 1,8 benzin er opgivet til 14,7km/l og FDM har testet den til 13,2km/l.
Jeg ved at samme motor blev optimeret op til 21km/l i det seneste Avensis-facelift, men dette er ikke introduceret i Verso, som formegentlig først kommer i faceliftet version i det tidlige forår 2013.
Jeg er klar over at vores kørselsbehov kun kan give en relativ beskeden gevinst ved at vælge diesel, men med de erfaringer som jeg hører har jeg lidt svært ved at begrunde valg af diesel af økonomiske årsager.
Er der nogen som input og kan genkende kritikken af 2.0 D og måske ved om 1,8 er lige så langt fra at holde forbrugstallene?