Sv: Ånderør på 7a-fe ? af Claus Gundersen Jeg synes at olieforbruget er en smule for højt, men i og med jeg ikke hører mislyde eller bankelyde i motor, hverken kold eller varm, så vil jeg ikke gøre så meget ved selve forbruget pt. Den ryger ikke blåt når jeg kører, og når bilen startes om morgenen med kold motor, lugter udstødning ikke af olie.
Jeg har derfor fået mit lokale værksted til at tætne bundkar, og nu vil jeg prøve at "sniffe" efter olie de næste par dage. Der kan jo snildt gå nogle dage/uger før lugten går væk, hvis der nu feks er nogle dråber der har ramt forrør eller lign.
Det skal lige siges at oliestanken begyndte før der blev foretaget olieservice på dyret. Så det er ikke fordi der er hældt en sjat olie ved siden af.
Noget andet der undrer mig også i den her forbindelse, er at benzinforbruget er steget en del. Jeg plejer at køre mellem 14-16 km/l, men forbruget er nede på 12 km/l nu, det kunne måske tegne på en dårlig kompression ?
Den kan nogle gange finde på at drille når man starter motor, hvad enten den er kold eller varm. Når man tørner starter, lyder det som om den er besværet, eller har lidt rigeligt modstand, og så lyder det som om den låser i motor eller fejltænder, lige før motor springer i gang. Sådan mere detaljeret forklaret, så lyder det lidt som om der kommer for meget modstand på et stempel på vej op, eller at tænding sker for tidligt, altså et lille stykke for tidligt før stempel er i top.
Tomgangen på kold motor plejer at ligge på ca 16-1700 omdr. Både i sommers men også her i vinter. Tomgangen falder stille og roligt efter nogle minutters kørsel, når der er kommet lidt varme i motor. Ved ikke om det er normalt ?