D4D 116hk start problemer når motoren er varm! af Darek Bielawa Hej venner.
Jeg havde nogle start problemer med vores fine Toyota. Hvor det blev værre og værre, så jeg kontaktede Kettner i Aarhus og var et smut forbi med bilen.
Dagen efter henter jeg min bil, hvor jeg skal betale 700,- for en times arbejde uden fejlen blev fundet. Men med en formodning om den var gal med en enkelt indsprøjtnings dyse eller flere. Da jeg kommer hjem med den står den til dagen efter, hvor jeg forsøger at starte den. Der dør akkumulatoren, så skiller motoren ad og piller alle dyserne op og om mandagen kører jeg den ned til Auto-G i Randers. Hvor de ultralyds renser dem og tester dem, hvor de ved testen konstaterer, at dyse nr. 1 giver for lidt i tomgang og dyse nr. 2 har et for stort retur, 3 og 4 i orden.
Jeg sætter dem i igen og køber ny akkumulator og sætter i også. Det har koster mig 1700,- for ultralyds rensningen og 1000,- for ny akkumulator. Den starter fint nok indtil den blev varm igen, Toyota tilbød mig om at tjekke og hjælpe med at finde fejlen. Da jeg var på bar bund stadigvæk.
Efter Toyota har fået vores bil til test, kontaktede de mig flere gange, at de ikke kunne starte min bil og at akkumulatoren var løbet tør for strøm uden at kunne starte den og spørger mig om jeg vil hente min eller om de skulle forsætte med den. Hvor jeg så spørger, hvor lang tid de skulle bruge på at finde fejlen når de ikke kunne starte den, det kunne de ikke svare på. Så det skulle jeg tænke over, hvor jeg så kontakter et firma nede i Polen.
Manden fortæller mig, at jeg skulle starte med at tjekke min starter da det er et typisk problem med den type motor D4D, at når de bliver varme så laver starteren en kortslutning og tager for meget strøm, så computeren ikke får nok til de forskellige funktioner.
Så ringer jeg efterfølgende til Toyota og forklarer dem hvad der kan være årsagen til den ikke kan starte. Hvor jeg får et blank nej, for det er ikke et problem, da den drejer fint rundt. Jeg vælger få min bil med hjem da de ikke kunne fortælle hvor længe de ellers skulle bruge på at fejlsøge på den. Da de vil starte fra den enden af, hvor jeg i irritation spørger om det er fra udstødningen af!
Vælger derfor at hente bilen og måtte trækkes i gang. Det kostede mig 2030,- inden jeg kunne få min bil derfra for 2 timers arbejde.
Efterfølgende bestiller jeg fra Sinddal Autoophug en brugt starter og 4 brugte indsprøjtnings dyser. Hvor vi så henter dem, jeg monterer starteren først og sætter batteriet til opladning til dagen efter.
Dagen efter er jeg indstillet på at skulle skifte indsprøjtnings dyserne også, men forsøger først at starte bilen, den springer i gang ved første hug og efterfølgende hver gang selvom den er varm. Så det viser sig det kun var starteren den var gal med og ikke andet.
Samlet pris alt i alt har det kostet mig 9300,- + halvanden måneds problemer når man mest har brug for bilen.
Så jeg håber for fremtiden de er lidt bedre til at orientere folk i stedet for pumpe penge ud af dem uden de selv ved noget om det. Så selvom man er uddannet, betyder det ikke man er den bedste mekaniker. Men en baggårds mekaniker er nok bedre!
Mvh Darek