Sv: mazda 5 ryster af Jens Jørgensen Jeg har haft sådan en 2007, og der skiftede jeg bremser ved 80000km i 2011 .
Der var gliderne allede godt rustne/tørre, så hvis de ikke er blevet stålbørstet/ smurt grundigt med f.eks. ATE plastilube bremsefedt var det nok et godt sted at starte(husk ingen kobberfedt sammen med gummi).
Ellers kunne det jo være skæve skiver, som så kunne være forårsaget af ovennævnte problem/billige skiver.
Derudover døjer mazda 5 med dårlige bøsninger i undervognen, også dem i de forreste bærearme, de kan fås løst.
http://www.ebay.de/itm/FEBI-Querlenkerlager-Satz-Montagesatz-Lager-Mazda-3-5-Volvo-C30-C70-S40-V50-/261175707152?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AMazda%7CModel%3A5&hash=item3ccf490610#ht_4634wt_933
http://www.ebay.de/itm/FEBI-BILSTEIN-27912-Lagerung-Lenker-FORD-VOLVO-MAZDA-FOCUS-C-MAX-C-MAX-S40-II-/181159735444?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AMazda%7CModel%3A5&hash=item2a2df63094#ht_858wt_1162
Dem her bagi plejer også at være dårlige.
http://www.ebay.de/itm/FEBI-LAGERUNG-ACHSKORPER-HINTERACHSLAGER-FORD-MAZDA-MAZDA-5-/310647139340?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AMazda%7CModel%3A5&hash=item4854032c0c#ht_1259wt_1050
Også er toplejerne i de forreste støddæmpere heller ikke de bedste, plus de bagerste støddæmpere er voldsomt underdimensionerede så de originale holder max 50000km på sådan.
Er det en diesel de har købt, så vil jeg anbefale at få tjekket flammeskiver og oliesi på den hurtigst muligt da der er rigtig mange motorer der er døde pga stoppet oliesi, det kan der læses mange sider om på det tyske mazda forum også med meget lave Kmtal.
Olielampen skal slukke med det samme man drejer nøglen hvis der går 1-2 sek er der noget galt.
Og på diesel bør man skifte olie for hver 10000 da den har et seriøst problem med oliefortynding ifbm regenerering af partikelfilteret.
Bortset fra det er det en rigtig dejlig bil at køre i, min kunne bare ikke holde til at møde en der kørte over for rødt Carina 1,6 GLX sedan 12/97 Yaris T2Touch D4D