Sv: Forskel på aut. gear og manuelt med robot af Nicolai Denmark Jeg har igennem tiderne kørt en del forskellige typer af, hvad lægmand vil kalde aut:
Manuel med skifte robot (MSR): Fordelene er, at dette gear er mere øko. end et "alm. aut.", og hermed menes der et aut. gear, med en momentomformer/torque converter (TQ). Derudover er den ganske rigtigt billigere, og skifter (efter min erfaring) måske også lidt hurtigere, hvilket gør, at to identiske biler med henholdsvis MSR og TQ vil have (lidt) forskellige accelerationstider.
Bruges bl.a. af Opel, tidligere Suzuki, tidligere Honda
TQ: Den gamle kending, som er dét, mange mennesker forbinder med "aut. gear". Dette gear "suger lidt" energi fra motoren, hvorfor bilen accelererer langsommere. Biler med denne type gear er mindre økonomiske. Fordelene er, at dette gear bør være er mere stabilt end MSR, men til gengæld er det også dyrere at skifte, hvis det går galt. Dette gear skifter anderledes/blødere, end mange mennesker kan få en MSR til.
Bruges bl.a. af BMW, Subaru, Toyota, Mazda, Honda, Volvo
CVT (Toyota Prius): hadet af mange, da det får motoreren til at stige markant i omdrejninger (og holde disse) ved kraftige accelerationer. Til gengæld er der ingen "trin", hvorfor acceleration foregår kontinuerligt. Mere økonomisk end TQ og i visse tilfælde også mere øko. end MSR.
Bruges bl.a. af Honda, Nissan, Toyota
Dobbeltkobling (DK): Kendt fra bl.a. VAG-gruppen. Skifter lynhurtigt og har idag minimum 6 gear, nogle gange 7. Påvirker ikke øko. væsenligt/ kan i visse tilfælde forbedre denne marginalt. Ulempen er, at disse DK'er koster KASSEN at fikse, og nogle af dem (VAGs DSG7) er desværre ret upålidelige.
Bruges bl.a. af VAG, Ford, Kia