Sv: P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde? af Søren Vestergaard Hej igen
Har selv fejlsøgt videre, da det vil egentlig giver mest mening at måle når bilen kører med forhøjet tomgang, hvor problemet egentlig er målt med 4 gas testeren.
Derfor nye målinger med 2100 omdr. og varm motor målt med multimeter:
Bank 2 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,139V indenfor 1-1,5 sekunder (lidt hurtigere end før men regulere ikke så langt ned i volt)
Bank 1 sensor 1 (før kat til venstre i kørselretningen) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1-1,5 sekunder (lidt hurtigere end før)
Bank 1 sensor 1 (efter kat til venstre i kørselretningen) står og pendler mellem 0,750V til 0,640 i største del af tiden, dog med nogle nedsving helt ned til 0,050V.
Bank 2 sensor 2 (efter kat) står og pendler mellem 0,750 til 0,640 V enkelte nedsving til 0,5V men sjældent.
Ved at vurdere på dette er det Bank 1 sensor 1 der er mistænkelig vil jeg mene. Men er det så en sensor fejl der gør at sensoren regulere helt ned til 0,05V kortvarig i en periode på 0,5 seksund og så op igen til 0,750V eller er det katalysatoren der ikke gør sit arbejde? Det kan jeg vel ikke konkludere ud fra dette.
Derudover at jeg forsøgt at fastslå ind- og ud gangstemperaturen på røggasen til de 2 katalysatorer med en infrarød termometer. Det gav følgende resultat, dog noget svingende indgangstemperatur hele tiden.
Indgangstemperaturen fra 220 - 250 grader
Udgangstemperaturen 300 - 310 grader.
Ville godt have katalysatorerne arbejde med en højere udgangstemperatur, men har ikke noget at relatere til!