Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - mekanik
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
Død dieselmotor ? af Carsten Odgaard Christensen
Dette er godtnok blevet et langt epistel, jeg håber det er ok. Toyota Avensis, 2006, 2,2 l Diesel ( 150 hk ), har kørt 345.000 km. Nylige reparationer. 2014 ny ac kompressor 2016 dyser renoveret ( Januar ) Efter januar begynder den at bruge vand. Motormen bliver varmere end normalt , særligt når bilen kører op ad bakke. Jeg er ved mekanikeren for at få sommerdæk på. Han sætter tryk på kølesystemet, for at se om der kommer vand ud nogle steder. Omkring køleren og motoren, er der ikke noget at se, Der drypper vand ud af en afløbskanal for Ac. Der bliver ikke gjort noget ved det. Jeg er hereftervopmærksom på at vandstanden er ok. Sidste tur : Aalborg -> Kiel ca. 450 km Jeg sikrer mig at der er vand på inden start. Det er d. 5 maj, og en af de første varme dage. Ac virker fint. Motoren bliver dog af og til varm ( svingene, men op til ca 75 % ) Stop i Padborg ( ca. 300 km). Motoren får lov til at køle af, herefter hælder jeg ca 2,5 liter vand på. Fortsætter mod Kiel. Lidt nord for Kiel går temperaturen helt op i det røde, det har den ikke gjort før. Jeg "ringer til en ven" og får det råd at sætte varme på Ac. Motoren får lov til at køle, og derefter hælder jeg vand. Herefter går det sådan set rigtigt godt. Temperaturmåleren står ret stabilt på ca 45 %, hvilket jeg opfatter som normalt. På dette tidspunkt er jeg ret sikker på at problemerne skyldes klimaanlægget. Så ( ca 40 km senere ) kommer der en træls lyd, det lyder nærmest som en spætte, der hakker i metal. Først tror jeg egentligt ikke det er fra min bil, men det går op for mig at det er det, og lige som jeg vil til at dreje ind til siden, dør motoren ..... Fuldstændigt, jeg kan ikke starte den igen. Jeg ringer til vejhjælp, som heller ikke kan starte bilen, de kører bilen på værksted. Værkstedets dom : motoren er færdig : kaput. Mekanikeren viser mig at når han sætter en topnøgle til krumtappen ( tror jeg nok, jeg fik forklaringen på tysk, så I må lige bære over med mig , hvis jeg har fået galt fat i noget ) Det var i hvert fald et punkt der sad ved højre forhjul. Han sagde at han burde kunne dreje nøglen ( = motoren ) rundt meget let. Men den sad helt fast, og han mente ikke, der var noget at gøre ud over at sætte en ny motor i. Det er sg* noget af en nyhed at få smidt i hovedet. Jeg ved ærlig talt ikke rigtigt hvad jeg skal stille op, så her kommer nogle spørgsmål, hvis du har et godt råd vil jeg møj gerne høre det. 1). Er den motor virkelig død - død. Jeg kan ikke helt få ind i mit hovede at en Toyota Diesel motor kan dø så let. Der har ikke lugtet brændt eller stået røg op af den. Dertil kommer at tyskere nok har et lidt andet syn på hvor gamle biler kan blive end vi har. 2). Kan det betale sig at smide en ny motor i den ? Mit gæt er at det vil koste 25-30.000 kr. Som sådan er jeg egentligt ret glad for bilen, men den dyserenovering i januar kostede 15.000, så nu syntes jeg ikke rigtigt det er sjovt længere. 3) bilen står lige nu i Tyskland. Kunne det måske betale sig at få motoren skiftet her ? Den tyske mekaniker snakkede om at købe en ny motor over eBay, hvilket jeg måske ikke syntes var den fedeste ide. Jeg ved også at der ikke kører så mange tyske avensiser rundt, så måske var den bedste løsning at købe en brugt motor i DK, og så få den skiftet i Tyskland. 4) et alternativ kunne måske være at sælge bilen som den er, og så æde tabet. Ikke en særligt rar tanke, men jeg er ikke mekaniker ( meget langtfra ) og jeg bryde mig virkeligt ikke om denne situation. Tak fordi du læste så langt . Jeg håber I kan give mig nogle gode råd.
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet