Sv: fouled spark plugs (stempelflymotor) af Michael Olesen Mange af de ting, som står der, det er dem man "bare" lytter og føler sig til ud fra erfaring...
Hvis flyet ikke siger rigtigt, eller opfører sig som det "plejer", så er der typisk noget galt... Som regel følger man jo bare de retningslinier som står beskrevet i Flight Manual for den enkelte flytype, og så tænker man jo ikke nærmere over hvorfor...
Men det er jo meget rart at kende teorien bag skidtet... Den der med bly på tændrørene har jeg dog hørt før (hvis man flytter throttlen for hurtigt - min gamle instruktør sagde altid: "Be gentle to the engine")...
Siden beskriver også er tilsodning af tændrørene sker ved for fed blanding (rich mixture), og det er hen hel videnskab at justere det i et fly... Det afhænger helt og holdent af flyvehøjde, temperatur, luftfugtighed og jeg skal komme efter dig...
Kaburatoris, det er også en hel videnskab...
Det er det noget lettere i fly med indsprøjtning og turbocharger...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...