Sv: Class A/B & D af Kenth Jensen Klasse A og B fortæller noget om tomgangsstrømmen i udgangstrinnet i forstærkeren, klasse A trækker hele tiden maksimal strøm i udgangstransistorerne, og dermed bruger forstærkeren lige meget strøm uanset om den spiller for fuld skrue eller skruet helt ned.
Klasse B bruger slet ingen tomgangsstrøm og bruger dermed kun strøm når der skrues op, alle normale forstærkere er faktisk en mellemting nemlig klasse AB, hvilket vil sige at den trækker noget tomgangsstrøm.
En alm. klasse AB forstærker har typisk en virkningsgrad på 50%, dvs hvis man spiller med 50 watt, vil der også blive afsat 50 watt i udgangstrinnet i form af varme, altså totalt 100 watt.
Klasse D er som Henrik skriver at sammenligne lidt med en switch mode strømforsyning, denne vil have en virkningsgrad tæt på 100 %, hvilket resulterer i at forstærkeren ikke bruger "unødvendig" strøm og næsten ingen varme afsættes i udgangstrinnet, disse ting gør at de skal have meget mindre køling, og det vil dermed blive realistisk på et tidspunkt at få rigtig mange watt ud af en headunit.
Men på nuværende tidspunkt er teknologien ikke helt moden til det endnu, da mange stadig har problemer med at opnå en ordentlig lydkvalitet, eller også koster det for mange penge at producere.
Ved godt at B&O har gang i noget, men det er jo også dyre sager
De eneste klasse D forstærkere jeg har set til bilstereo har været nogle der har været beregnet til at spille højt og mindre godt, typisk ved SPL konkurrencer hvor lydkvaliteten ikke har noget at sige. Jeg mener Dansk Auto Hifi sælger en del af dem
Men det er helt klart at klasse D er fremtiden, det bliver fedt når man kan få en autoradio med 4 x 100 rigtige hifi watt der samtidig spiller godt, men der går nok nogle år endnu, men jeg tvivler ikke på det kommer En rigtig Avensis kører med 18"