Sv: solfilm af Kim PerJr Pedersen Resume:
1. Der er nu fremlagt videnskabelig dokumentation for at lystransmissionen har
betydning for hvor stor sandsynlighed der er for, at en medtrafikant opdages.
2. Uheldsstatistikken viser, at bilisterne tilsyneladende kompenserer for dette
således, at der ikke sker flere uheld med varebiler, hvor mørkere ruder er tilladt.
3. Påstande om uforholdsmæssighed ville kunne imødekommes ved at ændre
kravet fra 40 % til 30 %.
4. Inkonsekvensen i at acceptere EF-typegodkendte biler, men ikke acceptere biler
med film ville kunne fjernes ved at benytte miljøgarantien over for EFtypegodkendte
biler med ruder mørkere end 30 %.
Konklusion:
For at opretholde vores ”begrænsninger i den fri bevægelighed” skal vi kunne godtgøre,
at begrænsningerne er begrundet i tvingende almene hensyn. Dette kan vi ikke, jf.
Resumé, pkt. 2.
Derfor vil Færdselsstyrelsen følge EU, og ophæve kravet om 40% lysgennemgang, og i
stedet indføre krav om et højre sidespejl, hvis bagruden eller de bageste sideruder er
mørkere end 70%.
taget fra: http://surl.dk/b7/ (forkortet link) "Det er ikke et fedt mærke, det er en fed model" N. Kiesa @ RaceX 2004