Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - styling
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
Sv: solfilm i bagrude af Søren K
Jeg vil næsten vove at påstå at jeg kan lægge solfilm på en stor model badebold, eller noget i samme størrelse, da bolden muligvis smelter, uden at skulle dele det, med 3M solfilm, det kan altså formes meget. Den eneste grund til at det skulle være delt, er hvis stykket ikke kan dække ruden helt.. Nok om badebold, her er en lille guide.. Denne vejledning virker med 3M Solfilm, det er ikke alle typer film det virker sammen med, specielt ikke med de billige typer, da de ikke kan krympe ret meget. Lidt start info om Solfilm: 1)Når man får solfilmen består den af 2 lag, et lag er selve solfilmen, det andet lag er et beskyttelseslag som beskytter limen på solfilmen, inden det skal bruges, altså så skal dette lag fjernes når det skal sættes på ruden, MEN først lige inden filmen skal sættes på for alvor. 2)Man skal passe meget på med at køre med rudeskraber på en fold i filmen når man klatter den ud, da det kan ske at filmen slår nogle skarpe knæk og det er ikke noget man kan rette ud og det ser forfærdeligt ud. I det heletaget skal man passe på at filmen ikke får nogle skarpe knæk, da de som sagt ikke kan rettes ud. Det der skal bruges for at det bliver godt: God kvalitet solfilm (3M så bliver det vist ikke ret meget bedre) Sæbevand (Vand og opvaskemiddel virker fint) En forstøver (Til når sæbevandet skal påføres ruden) En rudeskraber (Dem man bruger til at skrabe vand af ruder med) En varmluftpistol, en kraftig hårtører kan også gøre det, men varmluftpistol virker bedst. En hoppy kniv En god potion tålmodighed er ikke at sige ski til Ok lad os begynde. Hvis det skal være rigtigt godt, fjerner du plastbeklædningen på bagklappen (Dog kun hvis beklædningen går ind over selve ruden), Det skal dog siges at det næppe er noget man vil lægge mærke til synsmæssigt set udefra, men det er rart at vide at det er gjort 112%. Så tager du og vasker bagruden grundigt både indvendigt og udvendigt da du skal bruge begge sider af ruden. Når det er gjort tager du din forstøver og sprøjter sæbevand på den udvendige side af ruden. (dette er for at man kan holde styr på filmen, mens man arbejder med den). Grunden til at filmen først skal lægges på ydersiden af ruden er for at så er den letter at forme. Så tager du filmen og ligger den på ydersiden af ruden (Med beskyttelseslaget på, det skal ikke fjernes endnu), med solfilm's siden ned mod ruden (Ikke beskyttelslaget). Her kan det ske at solfilmen ikke er bred nok til at dække hele ruden, så tager du blot en længde mere og ligger den på ruden så hele ruden er dækket og der er noget film i overskud hele vejen rundt om ruden så der er noget at arbejde med. (Husk at det skal være solfilmen og ikke beskyttelslaget der ligger ned mod ruden) Så finder du en passende varmetråd i ruden og får de 2 stykker solfilm til at overlappe denne tråd med ca. 2 cm på hver side af tråden, så har du noget at arbejde med. (Denne tråd skal senere bruges til at skære de 2 stykker til med, så der ikke længer er nogen overlapning, men det kommer vi til) Når filmen ligger på ruden kan du se hvor der er overskud af film, altså de steder hvor filmen ligger i folder, som gør at den ikke ligger helt ned til ruden (Dette er grundet krumningen af ruden) disse folder skal udglattes/krympes, her kommer varmluftpistolen ind i billedet, med denne kan man forsigtigt varme filmen op og derved begynder den at krympe (Det er ikke kun selve folden der skal varmes på men også det omkring liggende film). Her skal man være forsigtig med at man ikke kommer til at varme filmen for meget da den så vil smelte og blive grim. Når alle folderne er krympet væk og det lader til at filmen passer til ruden, skære man filmen til hele vejen rundt i kanten af ruden. Når dette er skåret væk, tager man varmluftpistolen igen og former filmen så den falder helt ned til ruden (Her kan det være en fordel at komme noget sæbevand på filmen og så bruge rudeskraberen til at glatte filmen til med, samtidig med at man bruger varmluftpistolen). Når filmen ligger perfekt på ruden er det tid til at rykke indenfor i bilen. Her sprøjter man indersiden af ruden til med sæbevand, og det gør ikke noget at der kommer lidt på det omkring liggende materiale omkring ruden, så filmen ikke hænger fast i dette. Når indersiden er klar, er det tid til at fjerne beskyttelseslaget fra solfilmen (Her er det en meget god ide at have en hjælper, så filmen ikke lige pludslig klæber fast i sig selv!!!!) Så snart at beskyttelses laget er fjernet sprøjter man den side af filmen som der er lim på ind i sæbevand (Netop for at det ikke skal klæbe fast i sig selv). Så tager man det stykke film som man netop har fjernet beskyttelseslaget fra og ligger den på indersiden af ruden, i den position som det havde på ydersiden af ruden. Så fjerner man beskyttelseslaget fra det næste stykke film og ligger også dette på indersiden af ruden. Når begge stykker film ligger på ruden, og man har tjekket at det overlapper varmetråden som det skal, skære man det til i kanten af ruden (Her skal man være lidt forsigtig, da der på mange ruder idag er farvet en sort kant rundt om ruden og dette lag farve skal man helst ikke skære igennem, da det nogle gange kan ses fra ydersiden og det er ikke pænt). Når filmen er skåret til, sprøjter man det ind i sæbevand for ikke at skade det når man køre med sin rudeskraber på det og det er netop det vi skal til nu, hvor vi tager vores skraber og skraber fra midten af ruden og ud mod kanten (Dette er for at det vand og de luftbobler som ligger mellem ruden og filmen kommer væk). (Her skal man sikre sig at filmen ikke begynder at glide på ruden, så gør det stille og roligt). Når ALLE luftbobler er fjernet og her mener jeg alle, for selv den mindste luftboble ville kunne ses og det ser forfærdeligt ud. Så tager man sin hoppy kniv og skære let i midten af den varmetråd som de 2 stykker film overlapper, her skal man også være lidt forsigtig så man ikke skære for meget i tråden, men dog så meget at filmen bliver skåret igennem. (Grunden til at man ligger samlingen i en varmetråd er for at så kan den slet ikke ses udefra ). Når filmen er skåret til i varmetråden og det overskydende film er fjernet, tager man sin rudeskraber og fjerner de sidste luftbobler som er opstået i denne proces. Når dette er gjort kan man montere hvad man nu end har afmonteret igen og så har man tonet sin bagrude Selv.. Hvad ang. bagerste sideruder, hvis det skal gøres 112% så skal disse afmonteres hvis det er den type der kan åbnes, det er for at filmen kan komme ned under de skruer som ruden er skruet fast med, samt at så kan filmen også komme til at ligge mellem ruden og tætningslisten, ellers er processen den samme som med bagruderne. Håber dette kan hjælpe, det er slet ikke så svært når først man er kommet igang. Søren K
Supra´s Dont Drive Fast, It´s Warp Speed.
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet