Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - styling
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
Sv: Dæktryk 205-40-17 af Jakob Petersen
Omvendt jo tungere bilen desto lettere laver dækket hæl/tå Savtakslitage: Bilfabrikkerne udvikler løbende bedre undervogne til deres biler for at gøre bilerne mere sikre at køre i. Denne udvikling har for mange af disse bilmodeller medført, at de kører med negativ camber og spidsning på baghjulene for at give bilen en god retningsstabilitet. Kombinationen af dette kan i visse tilfælde give et slidproblem, som bliver omtalt "savtak" eller "hæl og tå" slitage, hvilket får dækket til at "synge". Savtakslitage kan identificeres ved, at der er højdeforskel på for og bagkant af de mønsterblokke der sidder på dækket's skulderparti (den yderste kant af mønsteret). Der vil altid være en lille højdeforskel på 1-2 mm. når dækket har kørt nogle tusinde km. Det er helt normalt og giver ingen problemer. Bliver højdeforskellen større, kan dækket begynde at larme så det bliver generende. Det er ikke muligt på forhånd at sige om en bestemt dækmontering vil give problemer på en bestemt bil. Vi har flere eksempler på at den ene af to ens biler med samme dækmontering kører perfekt mens den anden udvikler savtakslitage. Der er dog nogle retningslinier, som fortæller, hvornår risikoen er størst og hvad man kan gøre for at mindske problemet. De kommer her: 1: Problemet forekommer hyppigst på større biler. Biler med en størrelse mindre end en VW Golf oplever meget sjældent problemet. 2: Problemet er værst, hvis man kører mange km. på motor- og landeveje uden sving. Hurtig kørsel i skarpe sving modvirker problemet. 3: Jo lavere profil dækket har jo større er risikoen. Hvis bilens støddæmpere og hjulophæng er slidte, forøges risikoen for problemet meget. 4: Risikoen minimeres meget, hvis man bytter hjulene fra for til bag for ca. hver 7-10.000 km. 5: Risikoen afhænger meget af lufttrykket. Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser. Her følger en tommelfingerregel for hvad lufttrykket skal være for at minimere savtakproblemet på de størrelser, hvor problemet er hyppigst. 6: Risikoen afhænger meget af lufttrykket. Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser. Her følger en tommelfingerregel for hvad lufttrykket skal være for at minimere savtakproblemet på de størrelser, hvor problemet er hyppigst. 15" 45-55 profil: 35-40 psi 16" 40-55 profil: 38-43 psi 17" 35-50 profil: 40-45 psi 18" 35-50 profil: 42-47 psi 19" 30-45 profil: 42-47 psi Disse lufttryk kan meget vel afvige fra det, der står i din bils instruktionsbog; men vores erfaring viser, at de fleste biler kører lige så godt med det lidt højere tryk. Vil du hellere have trykkene i bar, kan du omregne dem i vores trykomregningstabel. 7: Er dækket begyndt at larme pga. savtakslitage, er det næsten umuligt at slide det væk igen. Løsningen er at få dækket "raspet". Dette gøres med en maskine, som sliber lidt af dækkets mønster væk, så det igen bliver jævnt.
Diesel er kun for folk der ikke har råd til benzin
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet