Sv: Sidelæns idag af Gert Hansen Lidt spredt, frit fra FDM Motor 10/2006:
Tør vej:
Smal sejr til sommerdæk
De fem testede biler brugte mellem 2,6 og 7 meters længere bremselængde! Gennemsnit 5,2m.
Våd vej:
Uafgjort
Gennemsnitlig 2,7 meters forskel, men med vindere både blandt sommer og vinterdæk!
Snedækket vej:
Klar sejr til vinterdæk!
Største forskel var Honda Civic med dækmonteringen 225/45-17
40 meters forskel!!
Fra 31 til 71 meters bremselængde, henholdsvis vinter og sommerdæk!!
De fortæller også at dækstørrelsen spiller stort ind, da biler med brede standard monterede sommerdæk, ikke klarer vintervejret så godt, som biler med smallere dækmontering!
Altså kan man konkludere, at jo bredere sommerdæk din bil er monteret med, jo mere vigtigt er det, at bytte til vinterdæk!
I testen, monterer de vinterdæk af samme dimension, som originalt monterede sommerdæk!
Til slut skriver de:
Sommerdæk farlige hver femte dag!
Perioden 1. November til 31. Marts ligger der sne på vejene, 32 ud af 150 dage, ifølge DMI!
I Januar og Februar ligger der sne, tæt på hver tredie dag!
Isglatte veje fre December til Marts, da gennemsnitstemperaturen på vejene er under frysepunktet, igen ifølge DMI!
Kører man efter anbefalingen, at lade bilen stå, når der er vinterføre på vejene, vil man maksimalt kunne regne med, at kunne køre hjemmefra i bilen, ca. hver anden dag!!
Til slut lidt fra mig:
Få nu monteret de vinterdæk!
Det er ikke kun jer selv, det går ud over!!
Husk!
Bliver du stoppet, på en tur til Tyskland i vinterføre, får du lov til at stille bilen og først køre videre, når vejføret er blevet bedre, eller med vinterdæk monteret!!
En lille kontant bøde bliver det også til!! Signatur fri zone