Sv: Spacers til hjul af John Andrews Jo, man skal sætte længere bolte i. Der er mange fabrikater, men ARP er min fortrukne leverandør af bolte.. til ALT.
Anyway, en spacer er noget man kan kompenserer sin montering med, hvis fx man har fået en bremseopdatering, og fælgen ikke længere passer hen over kaliberen..
Man kan også monterer dem, hvis man har fået fat i nogle fælge, som har et højt positive ET nummer.. eller Offset, som det kaldes. Dersom fægekanten bliver presset ind i skærmkassen, når offsettet et stort, kan man sætte spacer i for at få fælgen ud, så den ikke støder mod dit støddæmperarrangement.
fx, hvis du har en fælg... Dens centerlinje går gennem, godt gættet, dækkets centrum - nej ikke igennem hullet.. men på bredden af selve dækket.
Godt, nu siger vi, du har ET50 på din fælg. Dvs monteringsringen er skubbet 50mm ud mod den udvendige side af fælgen. Dvs selve dækket kommer 50mm tættere på din støddæmper, når du monterer fælgen. Hvis du vil have fælgen ud mod skærmkanten, sætter du en spacer på.
Det er oftest folk, som har forkerte fælge, eller har købe bredde fælge billigt, som ikke passer til bilen, der har brug for spacers. Eller som sagt ved bremseopgradering.
Hvis man skal købe fælge fra nye, bør man tilgodese sit behov. ETnummeret, eller offsettet, er en meget vigtig del, da det giver bilen sit udtryk. Det er intet som siger mere om en bils stil, end dens fælge. Alle bilerne er jo ens, når de forlader fabrikken.
Fælgen skal matche i farvekombination og udstråling. Det er derfor forskellige fælge ikke er lige pæne på den samme bil.
Når man skal sammensætte sine fælge, behøver man ikke nødvendigvis at vælge 4 ens fælge. Vælger man 2 til foran med én størrelse kan man sagtens vælge en større fælg til baghjulene - især bruge ved baghjulstrukne biler med mange hk. det kaldes også "staggered look" Altså, hvor fx bredden er 7 foran og 8 bagved.
Ved et lavt offset eller endog et Negativt offset, opnår man en stor indpresning set udefra. Kører man samtidig med positivt offset foran kan man komme i problemer. Dette gør dog bare, at for og baghjul ikke nødvendigvis kører i samme spor, og dette kan være farligt. Derfor kan man space sine forhjul ud, så de kommer indenfor baghjulenes trædeflade.
Du kan læse meget mere om dette på nettet. Ur A$$ was Grass... until I smoked it :)