Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - styling
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
Sv: Mere Lys På Corolla E10 ? af Aze
Til alle der døjer med for lidt lys: Jeg købte for et godt stykke tid siden et sæt "extreme white" pærer fra Ring Automotive, hvilket er det absolut dårligste køb jeg nogensinde har gjort. Men en vejl på 299,- kr burde man tro at man fik noget for pengene, men det er desværre ikke tilfældet. Nå, men hvor om alt er satte jeg dem i min Carina E fra 94, og var meget spændt da jeg tændte dem, og lige så skuffet da jeg så dem i funktion. Nå, men uden at være den store pære-ekspert kunne jeg konstatere at der simpelthen ikke var optimalt udbytte, så jeg tog et voltmeter og målte spændingen over pærerne... Ganske rigtigt var den et godt stykke under 12V, og dermed alt for lav. En måling over generatoren viste at der sammenlagt var et spændings-fald på næsten 2.5V, og dermed en ren spild effekt, med dårligt lys til følge. Jeg opgraderede ledningerne fra sikrings-boksen og ud til lygterne (via relæ'et) til 4mm2 kabel, og allerede her vandt jeg ca 0,9V. Det lyder måske ikke af meget, men det når der snakkes lav-spænding er det faktisk ganske meget, og efter opgraderingen var det tydeligt at se at lyset havde fået et effektivt boost. For at give den det sidste, blev mine ladekabler fra generatoren (også afkobling til motorlok) ersattet med 70mm2 (kun fordi jeg alligevel havde det liggende). Dette bevirkede at spændingsfaldet der før lå på ca 1V ved "fuld forbrug", nu var faldet til ca 0,2V. Så ved at lave disse opgraderinger har jeg fået ca 1.5V mere til rådighed til -i dette tilfælde- forlygterne, og det kan virkelig ses. Så til andre der har "ældre" biler som jeg selv, kan det virkelig kraftigt anbefales lige at måle spændingsfaldet fra generator og til lygte. Det tager 2 sek og kan påpege hvorvidt der er brug for en opgradering, eller ej. Til de der ikke er helt med på fremgangs-måden... Anskaf et volt-meter (multimeter). Sæt +proben på generatorens +udgang, og -proben på pærens +ledning. Der vil nu stå hvor stort spændingsfald der er fra generator og hen til pæren. Mål herefter på den negative del, ved at sætte -proben på generatorens afkobling (dens stel), og +proben på pærens -ledning. Der vil nu stå hvor stort spændingsfaldet er i fra generatorens 0-punkt (stel) og hen til pæren. Det idéelle spændingsfald er 0V, men i praksis er det selvfølgelig højere. Men en måling kan give en rigtig god indikation af hvor godt ledningerne har...
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet