Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Fjedre - teknisk viden
Søndag 01-04-2009 kl. 15:46 |
Jeg har 2 fjedre, der begge passer på en Corolla E10. http://www.toyotaextreme.dk/bedoemvis.asp?id=6685 De sænker lige meget, nemlig 30mm, men de ser bestemt ikke ens ud. Er der nogle kyndige der kan fortælle mig så meget som man nu kan ud fra billederne ? Den ene har vindinger tæt på hinanden i bunden, den anden i toppen. Og de er heller ikke lige lange.... som det trænede øje sikkert kan se haha VIP medlemskab til udgangen af 2009
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Søndag 01-04-2009 kl. 17:44 |
Monstro den ene er progressiv og den anden ikke? Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Søndag 01-04-2009 kl. 17:49 |
Og for at være så pædagogisk som muligt, så har jeg klippeklistret en god forklaring på progresive og liniære fjedre: Fjederens karakteristik En fjeder kan være lineært eller progressivt virkende. Dette er et udtryk for forholdet mellem den kraft, der påvirker fjederen, og den resulterende vandring. Ved en lineær fjeder vil vandringen altid være den samme ved samme vægtpåvirkning: hvis f.eks 5 kg trykker fjederen 5 mm vil 10 kg trykke den 10 mm og så fremdeles En progressiv fjeder vil kræve en voksende kraft for at opnå den samme vandring: f.eks kræver de første 5 mm vandring en kraft på 10 kg, de næste 5 mm kræver 12 kg og så fremdeles. Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Mandag 05-04-2009 kl. 10:05 |
Nogle siger at en progressiv fjeder er hårdest i starten og at den så bliver blødere når man presser den meget, netop for at den ikke skal blive for hård. Andre siger den er blød i starten og at den bliver hårdere jo mere man presser den. Som du beskriver det, må det være det sidste af de 2. Streamer Levin Twin Cam 16
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Mandag 05-04-2009 kl. 11:09 |
Det lyder også mest fornuftigt, set ud fra at hvis du kører langsomt i en bil over et bump, så skal fjederen bevæge sig meget, men kører du hurtigt på motorvejen, skal fjederen helst være hårdere så bilen ikke sejler.. * 4runner 3.0 V6 * Sportsvan 2.0 D-4D * Starlet 1.3 Xli
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Mandag 05-04-2009 kl. 11:09 |
Prograsiv bliver hårdere og hårdere... /bm Med Toyota Picnic 2.2 TD, Corolla GTi og Suzuki GSF 600N...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Mandag 05-04-2009 kl. 11:15 |
Tror ikke det kan lade sig gøre, at lave en fjeder der er hård i starten og bliver blødere som man presser den sammen... Rigtige knejter kører Toyota - jeg har Volvo og Morris Mascot... :-/
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Fjedre - teknisk viden Mandag 05-04-2009 kl. 12:08 |
Nemmerlig! Den vil altid give sig, på det blødeste sted først. Corolla til salg. Måske!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|