Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - styling  :  Om styling, ekstraudstyr mm.

Opfølgning på dioder...



Forum rating: Top 250
Mandag 25-09-2006 kl. 18:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg lavede tidligere et indlæg ang. dioder i instrumentbord, da mine dioder røg konstant, så jeg lagde det på hylden og satte plasma-skiver i. Og lovede at følge op på det, så det prøver vi nu

De ser os' røv godt ud, men at lyse kilometer-tælleren op med gløde-pærer stinker lidt.
Jeg snakkede med Christian fra dioder.dk i dag pga. den ene xenon pærer er stået af, og spurgte så til dioderne. Han sagde at de har lavet nogle nye med en ekstra modstand på. Modtog en mail tidligere som kommer her:

Lidt facts om problemer vedrørende Hvide/Blå diode-positionslys.
Først engang skal det lige nævnes at det er langt fra alle biler der døjer med disse problemer. Sagen er den at de fleste biler producerer noget "støjspænding" og i visse tilfælde er det er så slemt at dioderne brænder og det er generelt de hvide dioder som er sarte, men i enkelte tilfælde også Blå dioder.

Problemet ligger egentlig i at især hvide dioder ikke kan klare svingende spændinger / statisk elektrisitet, og det er desværre ens hos alle diode-fabrikkerne. Hvis man monterede et hvidt LED-positionssæt i en bil, men aldrig brugte nogen form for strøm så ville de holde næsten evigt. Men så snart man begynder at lade på batteriet, tænde og slukke for motoren, blinke med fjernlys, bremselys osv., så sker der ting og sager i spændingen. Vi har lavet et par scop-målinger hvor man kan se der er opstår heftige spikes med forskellige frekvenser og det er derfor svært at lave en løsning som passer til alle biler.

Efter hvad vi kan se så er det lidt blandet med hvilke biler der er problemer med, vi har bla. 2 ens skoda'er, hvor den ene springer dem hurtigt og den anden kører med samme opsætning uden problemer. Det samme gælder at nogen bruger dem til både parkeringlys og nummerpladelys, og det er kun dem i forlygterne der springer. ??
Så tænker man jo straks, jamen så er det jo sikkert varmen fra forlygterne, men heller ikke denne teori holder stik, for mange af vores "test-piloter" kører som regel kun parkeringslys og tågelygter. Så sansynligvis holder pærene i nummerpladelyset længere, pga den længere afstand om til bagenden, så de spikes der nu opstår, lige som bliver glattet ud i ledningerne undervejs, ligesom i en spole. Ja som gammel elektriker, så lyder det også mærkeligt i mine ører, men der er ikke andre muligheder.

Det er heller ikke for høj ladespænding fra bilen der ødelægger dioderne, for alle de positionssæt vi har lavet kan klare 16Volt
Prototyperne med 10mm dioderne har en driftstrøm på 80~100mA, men vi har droslet dem ned, så de kun kører med ca. 60mA v. 15 volt.
Dvs. den teoretisk kun kører med 2/3 kraft, for at have lidt ekstra buffer. Men med denne opsætning brændte dioderne af på de "slemme" biler inden for ½~2 måneder Derfor har vi i den nyeste prototype bygget 2 kondensatorer samt en Zenerdiode på printet.

Kan nævne at vi nok har brugt omkring 30.000,- på udvikling og test af nye typer Hvid - positionslys. Vi har købt assistance hos fagfolk der til dagligt arbejder med udvikling af mobil- og fly-elektronik, men ingen har rigtig kunne give os den rigtige kombination på løsningen.
Det er sådan set ingen ben i at producere et støjfilter/strømforsyning til at placere mellem bilen og forlygten, men det er de færreste som er interesseret i at klippe det hele fra hinanden ude i motorrummet, og prisen for sådan en løsning er også forholdsvis dyr, da der skal en til hver lygte. Vi har den målsætning at det skal være en "plug n play" løsning, hvor kunderne bare skal bytte pæren ud med en færdig diodepære. Samtidig har vi kun en beskeden plads på et print der måler 8 x 15mm. Set i bakspejlet skulle vi måske ikke have brugt så mange kræfter på det, men opgaven virker jo ganske simpel. Det har dog vist sig at det ikke er så nemt endda, og som stædig jyde, giver man jo heller ikke op, nu når vi har lagt så meget arbejde i det. En kedelig trøst er at mange af dem som producerer forlygter med Hvide LED-angeleyes og Hvide LED-markeringslygter har nøjagtig det samme problem, så det er "desværre" ikke kun os som ikke er dygtige nok.

Mvh.
Nis Christian Matthiessen
dioder@dioder.dk
www.dioder.dk / www.lightstyling.com / www.autoxenon.com

Så jeg modtager et nyt sæt i morgen, og så må vi se om det funker.
Jeg følger op på det om et stykker tid

Og så takker jeg for virkelig go' service fra dioder.dk
...

Opfølgning på dioder...



Tirsdag 26-09-2006 kl. 11:05
Det er ikke den hurtige afvigelse i spændingen i den positiv halvperiode af en spike, der brænder LED'en af, men derimod den negative! Ser man på et datablad for en "normal" higbright LED, vil man se at at den ikke kan tåle en spænding hørjere end et givent tal, for den brænder af! I den postive halvperiode, er modstanden der til at strømbegrænse LED'en og der afsættes lys! Det er derfor i orden at der går en lille strøm! I den negative halvperiode derimod, må der ingen strøm gå, hvilket er tilfældet når der opstår spikes (selvom det er i så ekstremt kort tid)! Så den korte, men for høje, "reverse voltage" er nok til at brænde LED'en af!
Personligt laver jeg en hel del lightstyling til bl.a. biler/scooter, og jeg benytter altid en zenerdiode, og 2 kondensatorer med forskellig kapacitet i indgangsdelen af kredsløbet, til at "slå" spikes ned! Har endnu ikke haft problemer med at LED'sne springer!! Men sjovt nok har mange af dem jeg kender ,der har købt "færdige" LEDs (hos bl.a. dioder.dk), haft disse problemer! Så det kan skam godt lade sig gøre at lave løsninger der holder!

Opfølgning på dioder...



Forum rating: Top 50
Tirsdag 26-09-2006 kl. 13:29
    Vis profil  
Så er det vel bare et spørgsmål om at sætte en almindelig diode modsat over lysdioden, dermed kommer reverse spædingen ikke over 0,7 volt, resten vil formodstanden tage
If at first you don't succeed, look in the trash for the instructions

Opfølgning på dioder...



Tirsdag 26-09-2006 kl. 18:08
Lige præcis! Men ved at benytte f.eks. en 16V zenerdiode, er man sikret i begge retninger, da den jo, forspændt i spærreretningen leder ved over 16V, og i lederetningen som en alm diode!

Opfølgning på dioder...



Forum rating: Top 250
Tirsdag 26-09-2006 kl. 21:05
    Vis profil  Vis bilprofil
De dioder jeg havde før var os' zenerdioder kun med 1 modstand på, de røg os', 2 sæt...
...

Opfølgning på dioder...



Onsdag 27-09-2006 kl. 10:54
Er ikke helt med på det du skriver! Altså en zenerdiode er ikke en lysdiode, og det lyder lidt som om du sammenligner de to ting, på det du skriver!
Du tænker vel ikke på Xenerleds?

Opfølgning på dioder...



Forum rating: Top 50
Onsdag 27-09-2006 kl. 11:41
    Vis profil  Vis bilprofil
>> Aze

Jeg er lidt nysgerrig... kunne du ikke tænke dig at tegne et diagram over hvordan du laver dine kredsløb? eller bare forklare det godt og grundigt
[1988 Celica 2.0 GT-i 16] [2000 Celica 1.8 VVT-i]

Opfølgning på dioder...



Forum rating: Top 250
Onsdag 27-09-2006 kl. 18:55
    Vis profil  Vis bilprofil
Aze-->> Jeg har fået at vide at der har været zenerdioder på alle printene. Jeg har ikke så fandens meget styr på elektronik, så jeg gør hvad jeg bliver fortalt, os' derfor jeg har lavet denne tråd, så andre kan komme med forslag/løsning. Kan måske os' hjælpe andre der står i min situation. Så jo flere der kommer med tips, jo bedre er det
...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg