Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
In Car Entertainment  :  Om autostereo, navigation, DVD, montering mm.

Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Onsdag 13-10-2004 kl. 14:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad er bedst?
Har et mindre væddemål med en kammi.
Han siger at klasse D er bedst.. en klasse som bla. Sony og Pioneer bruger...
Jeg mener det er klasse A der er bedst og at man kun bruger klasse D fordi den kræver mindre strøm for at levere en given effekt.
Man går her på kompromis ift. klasse A men til gengæld får man en højere effekt med klasse D, og kvalitetsforskellen er alligevel ikke hørbar i en bil...

Hvem har ret?


Class A/B & D



Forum rating: Top 250
Onsdag 13-10-2004 kl. 15:56
    Vis profil  
Jeg vil mene at klasse A forstærkere er de bedste da de yder en mere ren lyd selvom det måske ikke er på så mange watt her skal man jo også kigge på den effektive watt og ikke den maximume men ja som du selv siger så kan man ikke høre det i en bil. så hvis eg skulle vælge en forstærker vil jeg vælge en Klasse D forstærker da du får en højre effekt.
Why play god, When you can be the Devil himself
"2 FAST 2 FURIOUS"


Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Onsdag 13-10-2004 kl. 17:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Min påstand går også kun på at Klasse A leverer den bedste lyd... ikke at de leverer mest effekt


Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Onsdag 13-10-2004 kl. 17:45
    Vis profil  Vis bilprofil
På Technics forstærkere, er der også Class A komponenter i, men kun på de dyrere modeller. Så det må jo være det bedste
Snart med berømt Celica

Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-10-2004 kl. 18:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Det Technics skriver er vist "class AA" og det er bare et udtryk de har opfundet - Ikke at forstærkerne ikke er gode - men der er bare ikke noget der hedder klasse AA.

En ren Klasse A forstærker bruger jo uhyggeligt meget strøm - så det er på ingen måde brugbart i en bil.
Men det er den der giver den mindste forvrængning.

Langt langt de fleste forstærkerer, både i biler og HIFI er Klasse AB.
Hvor 2 transistorer samarbejder om at trække højttaleren.

Klasse D (B&O Klasse G) er noget anderledes - det er en PWM (Puls bredde moduleret) forstærker - som nærmest virker som en switch mode strømforsyning som kan styres mht. amplitude og frekvens - og som så bliver ført på en kondensator inden effekten når højttalerne.
De er kendetegnet ved meget lav varmeudvikling - fylder meget lidt rent fysisk. Det er helt sikkert fremtiden - og kan laves med meget god lydkvalitet - se bare på alle de nyeste af B&O's Højttalerer.
Er du klogerer end du aner - køb en japaner.

Class A/B & D



Forum rating: Top 250
Onsdag 13-10-2004 kl. 19:35
    Vis profil  
Jeg er i samarbejde med en anden ved at lave den type forstærkere der sidder i B&O anlæg til bilen så hvis planen går så kan i se den type forstærker i min bil til næste år altså til sommer og meningen er at sælge dem.
Why play god, When you can be the Devil himself
"2 FAST 2 FURIOUS"


Class A/B & D



Forum rating: Top 100
Onsdag 13-10-2004 kl. 19:45
    Vis profil  
jeg har lige snakket med en kammie der er radioteknolog og han sagde at en klasse D forstærker er en digital forstærker der kun bruger det strøm der skal til og ikke har ret meget spild effekt. og en klasse A er en der bruger meget strøm til små men gode watt og derfor meget spild effekt men en kl D kan godt spille lige så godt som en kl A men så vil den være meget dyr, derimod er der ikke ret mange køleribber på en kl D da den ikke bliver varm som en kl A, håber det er svar nok ellers spørger vi ham igen
det er træls at være selvglad, når man ved at man har ret...

Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-10-2004 kl. 21:16
    Vis profil  
Klasse A og B fortæller noget om tomgangsstrømmen i udgangstrinnet i forstærkeren, klasse A trækker hele tiden maksimal strøm i udgangstransistorerne, og dermed bruger forstærkeren lige meget strøm uanset om den spiller for fuld skrue eller skruet helt ned.

Klasse B bruger slet ingen tomgangsstrøm og bruger dermed kun strøm når der skrues op, alle normale forstærkere er faktisk en mellemting nemlig klasse AB, hvilket vil sige at den trækker noget tomgangsstrøm.

En alm. klasse AB forstærker har typisk en virkningsgrad på 50%, dvs hvis man spiller med 50 watt, vil der også blive afsat 50 watt i udgangstrinnet i form af varme, altså totalt 100 watt.

Klasse D er som Henrik skriver at sammenligne lidt med en switch mode strømforsyning, denne vil have en virkningsgrad tæt på 100 %, hvilket resulterer i at forstærkeren ikke bruger "unødvendig" strøm og næsten ingen varme afsættes i udgangstrinnet, disse ting gør at de skal have meget mindre køling, og det vil dermed blive realistisk på et tidspunkt at få rigtig mange watt ud af en headunit.

Men på nuværende tidspunkt er teknologien ikke helt moden til det endnu, da mange stadig har problemer med at opnå en ordentlig lydkvalitet, eller også koster det for mange penge at producere.

Ved godt at B&O har gang i noget, men det er jo også dyre sager

De eneste klasse D forstærkere jeg har set til bilstereo har været nogle der har været beregnet til at spille højt og mindre godt, typisk ved SPL konkurrencer hvor lydkvaliteten ikke har noget at sige. Jeg mener Dansk Auto Hifi sælger en del af dem

Men det er helt klart at klasse D er fremtiden, det bliver fedt når man kan få en autoradio med 4 x 100 rigtige hifi watt der samtidig spiller godt, men der går nok nogle år endnu, men jeg tvivler ikke på det kommer
En rigtig Avensis kører med 18"

Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-10-2004 kl. 21:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Det klasse AA som Technics skriver har ikke noget med klasse A at gøre, der sidder i de technics forstærkere for det meste en integreret kreds der ikke rigtigt har noget med hifi at gøre.
Der er ingen tvivl om at klasse D er fremtiden, men der er stadig et godt stykke før det er ligesom en god klasse A forstærker.
Men det er da optimalt til en bil med en klasse D forstærker. Der er også flere og flere der kører med det Denon, Marantz, Sony mfl. har nogle forstærkere der kører med det.

Men René jeg vil mene at den der siger klasse A lyder bedst har ret, men helt klart er det smartere mht strømforbrug med klasse D i en bil. Men mange klasse D forstærkere er meget skarpe i lyden og ikke så detaljerede som en klasse A, men det er jo også to helt forskellige ting.
Mvh
Kristian Kirkegaard.
Carina E GXI


Class A/B & D



Forum rating: Top 25
Onsdag 13-10-2004 kl. 22:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Er en klasse A forstærker stadig udstyret med radiorør?
Signatur fri zone

Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-10-2004 kl. 22:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan den være - men det kan også laves med en kraftig transistor.
Er du klogerer end du aner - køb en japaner.

Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Torsdag 14-10-2004 kl. 08:25
    Vis profil  
Selle.. desværre er ingen Technics klasse A... det var som en tidligere skriver.. noget de opfandt og kladte Class AA.. det har ik en hat at gøre med Class A.. desværre.. men de lavede gode forstærkere dengang

RG.. min mening er helt klart Klasse A... klasse D er de nye Digital.. og de levere en kanon lyd.. men i HIFI kritiske ører er den ikke så varm og dynamisk som gamle Class A - og helst med rør, hvis du spørger dem med ører af det fine materiale (Ik mig... mine blev sgu ødeligt dengang jeg var DJ )
- Jesper
MR2 SW22 - Toy4Two ;)


Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Torsdag 14-10-2004 kl. 23:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er rigtigt Jesper.
Men det med om det skal være rør eller transistorer er op til lytteren at bestemme.
Man kan ikke ummidelbart sige at rør lyder bedre.
Hvis man kan li den lyd rør gir er det fint.

Mvh
Kristian Kirkegaard.
Carina E GXI


Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Fredag 15-10-2004 kl. 09:00
    Vis profil  
Jep.. igen.. smag og behag er sgu en svær ting.. nogle kan også bedre li musikken fra analog plade..
- og i nogle tilfælde gir jeg dem ret.. kommer an på hvilken type musik, stemning osv..
- Jesper
MR2 SW22 - Toy4Two ;)


Class A/B & D



Forum rating: Top 5
Fredag 15-10-2004 kl. 11:38
    Vis profil  
Nå, min fejl. Men de store forstærkere fra Technics (nogle år gamle) lyder stadig helt kanon
Snart med berømt Celica

Class A/B & D



Forum rating: Top 50
Søndag 17-10-2004 kl. 15:20
    Vis profil  Vis bilprofil
Fandt lige denne ang. forstærker typer :
http://www.screensound.gov.au/glossary.nsf/Pages/Amplifier?OpenDocument

Og der kan jeg så også se at klasse G ikke er B&O digital forstærker - men istedet bare en almindelig AB med variabel forsyning.
B&O's digital forstærker er dem de kalder icepower :
http://www.beoworld.co.uk/icepower1.htm
Er du klogerer end du aner - køb en japaner.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg