Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - styling  :  Om styling, ekstraudstyr mm.

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 500+
Søndag 07-03-2005 kl. 18:40
    Vis profil  
Jeg har en 4AGZE 145hk og jeg kunne rigtig godt tænke mig en frontmonteret ic. Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med dette og er der en størrelse den max skal være? hvad er bedst at ha hullerne i hver sin side eller i samme side.

Håber i kan hjælpe mig...
Nu er det snart forår, så skal vognen på asfalt igen...

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 500+
Søndag 07-03-2005 kl. 18:44
    Vis profil  
Ups... forkert sted håber det går...
Nu er det snart forår, så skal vognen på asfalt igen...

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 500+
Søndag 12-10-2006 kl. 22:28
    Vis profil  
hej du taber omkrink 2-5hk ved og sætte den der ud, det har jeg tabt kan jeg mærke

4AGZE frontmonteret intercooler?



Søndag 12-10-2006 kl. 22:56
Kan du virkelig mærke at du har mistet 2-5 hk?!

Du må godtnok være ultra fintfølende.

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Søndag 12-10-2006 kl. 23:22
    Vis profil  
du skal regne med at tabe 0,2-0,3bar i tyk, dvs. ca ca 20 hk, men det gør det ikke til en dårlig ide, det er sjovere at køre rundt med kold indsugningsluft og kunne køre forbi en razzia, end at køre med en varm og blive stoppet fordi der er en bums på hjelmen
temp har mindst lige så meget at sige som trykket, især mht holdbarhed
det er ikke reklame, blot en oplysning

4AGZE frontmonteret intercooler?



Lørdag 14-10-2006 kl. 10:45
Hvor meget køler en IC egentligt når den ligger ovenpå motoren?

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 250
Lørdag 14-10-2006 kl. 21:58
    Vis profil  
Der er jo nok en grund til at intercooleren ligger ovenpå motoren originalt på en agze ?
"Trueno Driver"
"Det blæser en nordenvind fra alle sider"


4AGZE frontmonteret intercooler?



Lørdag 14-10-2006 kl. 23:06
Ja der er der nok :) Men så fortæl mig lige hvilken? På stortset alle hjemmesider bliver en ic monteret ovenpå motoren kaldt for en interwarmer. Det er der nok også en grund til? Det er korrekt den mister noget på grund af den bliver flyttet ud foran, det er det mange der har prøvet. Om det er fordi de bruger for mange slanger skal jeg ikke kunne sige, men større overflade slange = mere overflade der kan give sig = mindre tryk, eller tøven ihvertfald. Om det ville være anderledes hvis det hele bliver lavet i rør vil jeg gerne høre eksempler på. Desværre er der bare mange der bruger slanger fordi rør er svære at få til at passe, og så har vi stadig ikke snakket om flowet bliver dårligere af alle de nye bøjninger.
Og nu sætter man jo heller ikke ic på en bil der ikke har det og så bare for flere heste, bare for at tage et nemt eksempel, der skal du stadig skrue op for trykker og om mappe for rigtigt at få noget ud af det, IC skaber jo bare koldere = tættere luft = flere ilt molekyler, og derfor kan vi tilsætte mere benzin og gerne mere tryk som ender i mere effekt. Derfor hjælper det i princippet heller ikke noget "bare" at front montere en IC istedet for at have den liggende oven på motoren, man skal stadig ændre benzin osv. til at passe til den nye indsugning. Og koldere luft betyder man kan hæve trykket. Men Martin du skal ikke fortælle mig at en IC der for varm luft op fra motoren er bedre end en der for direkte kold luft ind. Hvorfor bruger de rigtigt pro så dyser med forskellige ting til at køle en frontmonteret IC ned?
Og nu er den jo heller ikke lige den bil der originalt køre med vildt meget tryk, så måske den ligger der for at være bedre beskyttet plus mindre omkostninger til rørføring ved produktion? Dem der bygger sådan noget originalt skal jo give garanti, og spørgsmålet gik vel ud på mere effekt?

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Jeg vil meget gerne tage ved lære hvis det er helt forkert.

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Lørdag 14-10-2006 kl. 23:17
    Vis profil  
hvis der er større flow af kold luft udefra, end upstreamen af varmen, så virker in topmonteret IC fint, til det den skal bruges til, det er jo ikke fordi en standart kompresser bil kører med stort tryk, så den er nok mappet ind til formålet, nemlig de 145hk. som jo ikke er det vilde, tilgængæld giver den et hjertens dejligt moment, som gør at man sjældent bliver tilfreds med en anden bil
det er ikke reklame, blot en oplysning

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Lørdag 14-10-2006 kl. 23:18
    Vis profil  
phillip, hvis det bliver lavet helt i rør, er der stadig et tab/fal på på 0,2-0,3bar
det er ikke reklame, blot en oplysning

4AGZE frontmonteret intercooler?



Lørdag 14-10-2006 kl. 23:33
Men tilgengæld kan du hæve den med større remhjul til mere en standard tryk altså flere heste?

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Søndag 15-10-2006 kl. 00:15
    Vis profil  
yep,
evt, se min profil, det er dog en 170hk model med remhjul og lidt guff
det er ikke reklame, blot en oplysning

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 250
Søndag 15-10-2006 kl. 18:37
    Vis profil  
Så er vi næsten enige trods alt, men jeg tænkte på, hvorfor taber den de heste ved at front montere uden at hæve trykkt? Hvis man forstiller sig at man puster ind i et suge rør, vil der være tryk med det samme, det er vi enige om ik? Hvis man så forstiller sig at man tager et langt nedløbs rør og lukker den ene ende af ville burde man også skabe samme tryk når man puster? Jeg har ikke prøvet det, men hvis det er fordi der går tryk tabt fordi at rummet hvor trykket er i er for stort og derfor ikke så nemt at "puste op" er det så ikke et spørgsmål om rør dimensioner frem til IC´en?
MR2: Mid engine. Rwd. 2Fast. PURE RACE

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 250
Mandag 16-10-2006 kl. 18:31
    Vis profil  
Er der ikke nogen kloge hoveder der kan kaste lidt lys over sagen?

MR2: Mid engine. Rwd. 2Fast. PURE RACE

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Mandag 16-10-2006 kl. 20:08
    Vis profil  
Hehe nu ikke for at være alt for bondsk, men noget så simpelt som en vandings maskine, kan skyde længere når den står tættere på boringen. Når der så kommer nogle km rør på mister man tryk. hvilket resultere i en kortere vandings radius.

Hvorfor kan jeg ikke forklare men det er noget man bare ved som landmands søn

At den smugle ekstra rør kan formindske trykket med 0,2 - 0,3 bar har jeg svært ved at forstå
Bilen lige blevet lakeret, og holder hjemme på liften. Tjek profil

4AGZE frontmonteret intercooler?



Mandag 16-10-2006 kl. 20:14
Det er vel så fordi luft er nemmere at presse sammen end vand? Men har i så prøvet med mindre rør dimesioner`?

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Mandag 16-10-2006 kl. 20:26
    Vis profil  
Minde rør vil nok give mere tryk men et dårligere flow.
Bilen lige blevet lakeret, og holder hjemme på liften. Tjek profil

4AGZE frontmonteret intercooler?



Tirsdag 17-10-2006 kl. 07:20
Hmm. Der må være en der har en agze der må igang med at experimentere lidt med det.

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Onsdag 18-10-2006 kl. 21:19
    Vis profil  
Om en måndes tid skal jeg prøve at komme med noget respons med min ;)
Bilen lige blevet lakeret, og holder hjemme på liften. Tjek profil

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Torsdag 19-10-2006 kl. 22:38
    Vis profil  
hmm... flowet er essensen i dette her, luften får turbulænser, og trykket farrer i alle retninger og sænker flowet. det er lidt ligesom at tisse i modvind

dog forstår jeg ikke lige den med vandet, da trykket i et hydraulisk system altid vil være ens, så skal det være fordi flowet er for lavt. altså at rørene/slangen er for tynd i forhold mundingen på den dyse hvor vandet kommer ud

det er ikke reklame, blot en oplysning

4AGZE frontmonteret intercooler?



Forum rating: Top 100
Lørdag 21-10-2006 kl. 21:38
    Vis profil  
Kunne forestille mig at det er fordi at nogle killometer rør kan rumme meget vand, og dermed er det også meget svært at skubbe mere vand ind i systemet. 1 liter vand vejer jo 1 kg så kunne man jo selv prøve at regne på det.
Bilen lige blevet lakeret, og holder hjemme på liften. Tjek profil

4AGZE frontmonteret intercooler?



Fredag 27-10-2006 kl. 22:33
Man mister som reglet HK ved at front monter en IC ved samme tryk. Grunden ligger i at når luft "vandre" og den så møder noget, måske en bøjning så bliver luften kastet rundt inde i røret og rammer faktisk hinanden, og det skaber så modstand i rørene. Altså et tryk tab.
Luftens tempartur er tæt på den samme, så det ændre heller ikke noget.

Så er den standard og man har hul i hjelmen, så lad ICen blive der oppe. Så kan det nemlig bedre betale sig at have en kort vandring og et par grader varmer luft. Subaru tænker meget over hvordan de skal bygge deres motor vær gang de laver en ny. Og hos dem er ICen vær gang i toppen. Kort vandring.

Skal du så hæve trykket, men stadige køre med sammen IC, så lad den blive der oppe, da der nok med modstand i den IC. Lav heller noget "udsugning" af motorrummet i stedet så du bringer varmen ned i motorrummet.

Men skifter du ICen, og du ikke kan finde en Upgrade til den topmonteret, så smider man den bare ud i fronten. Nu for du jo rigtig meget køling på luften, da din overflade er større. Og ICen i sig selv er ikke nogen modstand. Så den eneste modstand der er, er den i rørene.
Og modstanden i det gamle system var bestemt af en IC og lidt men ikke meget rørføring.

Så var der noget med benzinen. Hvis ens luft temp. måler til motorstyring sidder efter ICen orig. så flytter man bare den med over i røret mellen IC og spjæld. Luft mængden måles stadige via MAP sensoren, og da der ikke er ændret på andet en ICen og rørføring så er det stadige topstykke, manifolder, knaster og ventiler der sætter begrænsning for meget flow der er til cylinder ved et givet tryk.

Tuning går ikke ud på hvor meget tryk man kan køre med. Men hvor meget flow man kan få igennem til ens cylinder. Man for mere holdbarhed ud af flow. Men at hæve trykket er det billigste.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg