Biler - styling : Om styling, ekstraudstyr mm. |
Dæktryk 205-40-17
Tirsdag 25-04-2006 kl. 08:16 |
Hvilket dæktryk kan i anbefale at køre med når mine dæk har disse mål: 205-40-17 ???
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 08:18 |
jegkører selv med 2,5bar Livet er for kort til OPEL, FORD og det FRANSKE LORT he he
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 09:14 |
Vi kan ikke anbefale noget... ihvertfald ikke før vi ved hvilken bil de sidder på
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 10:44 |
Det vil jeg godt, mere end 2.5, nok mere 2.8bar. Jo lettere bilen er desto større hang til hæl/tå og ødelagte dæk. Se osse at få den sporet. R! }:o) (jeg føler mig slem)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 11:57 |
Omvendt jo tungere bilen desto lettere laver dækket hæl/tå Savtakslitage: Bilfabrikkerne udvikler løbende bedre undervogne til deres biler for at gøre bilerne mere sikre at køre i. Denne udvikling har for mange af disse bilmodeller medført, at de kører med negativ camber og spidsning på baghjulene for at give bilen en god retningsstabilitet. Kombinationen af dette kan i visse tilfælde give et slidproblem, som bliver omtalt "savtak" eller "hæl og tå" slitage, hvilket får dækket til at "synge". Savtakslitage kan identificeres ved, at der er højdeforskel på for og bagkant af de mønsterblokke der sidder på dækket's skulderparti (den yderste kant af mønsteret). Der vil altid være en lille højdeforskel på 1-2 mm. når dækket har kørt nogle tusinde km. Det er helt normalt og giver ingen problemer. Bliver højdeforskellen større, kan dækket begynde at larme så det bliver generende. Det er ikke muligt på forhånd at sige om en bestemt dækmontering vil give problemer på en bestemt bil. Vi har flere eksempler på at den ene af to ens biler med samme dækmontering kører perfekt mens den anden udvikler savtakslitage. Der er dog nogle retningslinier, som fortæller, hvornår risikoen er størst og hvad man kan gøre for at mindske problemet. De kommer her: 1: Problemet forekommer hyppigst på større biler. Biler med en størrelse mindre end en VW Golf oplever meget sjældent problemet. 2: Problemet er værst, hvis man kører mange km. på motor- og landeveje uden sving. Hurtig kørsel i skarpe sving modvirker problemet. 3: Jo lavere profil dækket har jo større er risikoen. Hvis bilens støddæmpere og hjulophæng er slidte, forøges risikoen for problemet meget. 4: Risikoen minimeres meget, hvis man bytter hjulene fra for til bag for ca. hver 7-10.000 km. 5: Risikoen afhænger meget af lufttrykket. Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser. Her følger en tommelfingerregel for hvad lufttrykket skal være for at minimere savtakproblemet på de størrelser, hvor problemet er hyppigst. 6: Risikoen afhænger meget af lufttrykket. Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser. Her følger en tommelfingerregel for hvad lufttrykket skal være for at minimere savtakproblemet på de størrelser, hvor problemet er hyppigst. 15" 45-55 profil: 35-40 psi 16" 40-55 profil: 38-43 psi 17" 35-50 profil: 40-45 psi 18" 35-50 profil: 42-47 psi 19" 30-45 profil: 42-47 psi Disse lufttryk kan meget vel afvige fra det, der står i din bils instruktionsbog; men vores erfaring viser, at de fleste biler kører lige så godt med det lidt højere tryk. Vil du hellere have trykkene i bar, kan du omregne dem i vores trykomregningstabel. 7: Er dækket begyndt at larme pga. savtakslitage, er det næsten umuligt at slide det væk igen. Løsningen er at få dækket "raspet". Dette gøres med en maskine, som sliber lidt af dækkets mønster væk, så det igen bliver jævnt. Diesel er kun for folk der ikke har råd til benzin
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 12:08 |
De sidder på en Celica T16 2,0 fra 86. Jeg har købt nogle lettere brugte 17" alufælge til en god pris. Inden jeg monterede dem igår fik jeg bilen sporet. Det eneste jeg mangler er bare lige at finde "det rigtige dæktryk". Ved godt at det kan svinge lidt som i siger, men hva kører i selv med? Snakker vi omkring 2,5 bar?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 13:08 |
Jeg har 2.5 i nu i 205/50R16 i Carinaen, så det skal være højere end det for jeg kan mærke en positiv opstramning op til omkring de 2.8 så er de for kantede. R! }:o) (jeg føler mig slem)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 13:40 |
Nu bliver jeg da lidt i tvivl om at de 32 psi jeg kører med er for lidt?!?! Hvad er det korrekte tryk til 215/45 R17 i en Celica T23? [1988 Celica 2.0 GT-i 16] [2000 Celica 1.8 VVT-i]
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk 205-40-17Tirsdag 25-04-2006 kl. 14:09 |
Da jeg havde en T16 med 17" da kørte jeg med 2,8/2,9 bar. Der er også det ved det at hvis man hæver trykket vil man mindske risikoen for at lave hæl/tå på dækket. Jeg kører med 3,0bar i mine 18" på Avensis'en. En god tommelfinger regel er at man putter 0,2bar ekstra i for hver tomme fælgen er størrere end original fælgen. Hvis din bil f.eks. originalt kører på 185/60-14 og du nu kører på 215/40-17 så vil det sige at du skal putte 0,6bar mere i end orginalt. Michael: Ja, det vil jeg mene at der er for lidt - det er jo kun ca. 2,2bar. brug tommelfinger reglen, så er du ikke helt galt på den.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|