Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce














 
In Car Entertainment  :  Om autostereo, navigation, DVD, montering mm.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 21:48
    Vis profil  
Hvor mange amp. skal sikringen ude ved batteriet være til en Pioneer GM-6200F forstærker?
Bridgeable 4-channel capability 4 x 120 W or 2 x 300 W (Max. Power)
Continuous output power: 4 x 60 W or 2 x 150 W (4 Ω) 4 x 75 W (2 Ω)
Load impedance capability (2 — 8 Ω)
Variable LPF( -12 dB/Oct): 40 - 80 Hz
High Voltage Input capability (400 mV — 6.5 V)
(se evt mere info her: http://www.pioneer.dk/eur/product_detail.jsp?product_id=11870&taxonomy_id=25-29 )
Den trækker 2 6x9 baghøjtalere + 2 4" fronthøjtalere.
Og hvad beskytter den egentlig? Der er jo sikringer på selve forstærkeren. Er det for at beskytte selve ledningen ( 25mm2 ) ved evt kortslutning eller hvad?
Fik anbefalet en 150 A sikring men syntes bare det lyder lidt voldsomt...
Det er vel bare at regne det ud via Ohms lov ( P = R x I ) Og efter Max watt giver det 50 A. Nogen der evt kan rådgive eller hjælpe osv... ?
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 100
Tirsdag 03-07-2006 kl. 21:55
    Vis profil  
Ja vil mene du skal bruge omkring en 60 amp sikring. Der skal jo mere en 60 map til før den springer. 150 amp er meget til den setup (meget overkill)..!

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 21:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Der sidder en sikring på forstærkeren.
Ikke nogen grund til at lave den meget større end den
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 21:59
    Vis profil  
den på forstærkeren er vidst kun på 30 A... og den beskytter vel kun forstærkeren mod overbelastning?
Hvad beskytter sikringen ved batteriet imod? og den springer ikke hvis man kun "nøjes" med 60 A ? De 60 A er vel hvad forstærkeren MAX kan trække igennem, ik?
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:03
    Vis profil  Vis bilprofil
Forstærkeren kan ikke trække mere end de ampere der står på sikringen der sidder i den
Sikringen ved batteriet sikrer dit batteri mod kortslutning hvis nu isoleringen på kablet feks. bliver ødelagt og kortslutter til stel.
Uden sikring vil dit batteri levere en røvfuld ampere med eksplosionsrisiko til følge.
Sikringen ved batteriet er ikke for at sikre din forstærker men kun til ovenstående
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:05
    Vis profil  
Så i realiteten kan en 30 A sikring ved batteriet være rigeligt eftersom der også kun sidder 30 A ved forstærkeren...?
Hvorfor f*nden bliver man så anbefalet af tage en 150 A sikring med special holder osv... hvis man kunne klare det for ca. 100 kr mindre?!
Er da for latterligt!
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:06
    Vis profil  Vis bilprofil
150 Ampere til din opsætning er totalt overkill.
Sikringen skal jo helst være så lille som muligt (selvf. målt i forhold til forventet forbrug) ellers er der jo ikke meget sikring i det
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:10
    Vis profil  
Forventet forbrug ... Hvis forstærkeren MAX kan trække 2x300w så kan den jo slet ik mere...
dvs 2x300 = 600w
600w / 12v = 50 A
Så må de 50 A vel være absolut max ... så alt derover er vel bare spild?
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Du kan ikke helt regne det sådan ud, for du kan sagtens trække 40A ud af en 30A sikring
Bare ikke i længere tid.
Men en 40A til din forstærker ville jeg tage hvis jeg var dig.
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:28
    Vis profil  
men ville det være forkert at montere en 150 A sikring ved batteriet?
Hvis den alligevel ikke beskytter selve forstærkeren, men kun batteriet... så gør det vel ik noget at den kan tåle en del mere??
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:31
    Vis profil  Vis bilprofil
En sikring skal kun have en størrelse der svarer til en anelse over det forventede forbrug.
Jeg synes at 150A vil være helt ude i hampen.
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:32
    Vis profil  
men ikke desideret forkert ... den vil stadigvæk give en fornuftig beskyttelse mod evt kortslutning osv...?
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Så kan vi vende den om... hvad vil du opnå udover ringere sikring mod for højt strømforbrug?
En sikring der er 5 gange større end forbruget.... tja... du får altså ikke mere effekt ud af forstærkeren jo større sikringen er

Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 500
Tirsdag 03-07-2006 kl. 22:44
    Vis profil  
oki ... må jo kigge på det ... men tak for de hurtige og fyldige svar!
Kanon service her på TE!
The brakes only exists by name... Nu med Corolla GTi

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Fredag 04-07-2006 kl. 09:49
    Vis profil  Vis bilprofil

Det giver mening at montere en 150A sikring hvis man ønsker en lille modstand i ledningsføringen så spændingsfald minimeres. Men så skal kablerne altså osse kunne tåle mere end 150A!!
Min svoger havde nær mistet sin Passat pga *autoriseret* installation af stor sikring og usselt kabel. Det spruttede simpelthen som en lunte og antændte indtrækket!

R!
Enhver tilstrækkelig avanceret teknologi er ikke til at skelne fra magi.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 100
Fredag 04-07-2006 kl. 10:01
    Vis profil  
Det er nødvendigvis ikke sandt Roberto.. Der kan løbe den samme mængde strøm igennem en 100 amp sikring.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Fredag 04-07-2006 kl. 10:29
    Vis profil  Vis bilprofil

Spændingsfald. Ikke strøm der løber.

R!
Enhver tilstrækkelig avanceret teknologi er ikke til at skelne fra magi.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 100
Fredag 04-07-2006 kl. 23:49
    Vis profil  
Spændingsfald sker i kablerne. Mener du at der ikke kan komme samme mænge "strøm" igennem en 50amp kontra en 100 amp sikring..?

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 50
Søndag 05-07-2006 kl. 00:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis vi antager at strøm er = Ampere.
Så kan der gå dobelt så meget strøm gennem en 100 ampere sikring kontra en 50 ampere.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Søndag 05-07-2006 kl. 00:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis man vil gå så meget i detaljer, at man ligefrem vil snakke spændingsfald i et maximalt 5 meter kabel på måske 20kvadrat, så går man sq i meeeget små sko! Der er så lidt spændingsfald på det stræk, at jeg vil vove at påstå at man ikke kan høre det når bassen pumper.
1984 AE86 RWD RåX -/1994 Carina E FWD SåX

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 50
Søndag 05-07-2006 kl. 01:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja og vil man gå i endnu mindre sko, så er der mindre spændingsfald over en 150 amp. sikring, end der er over en 50 amp.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Søndag 05-07-2006 kl. 09:38
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja det er korrekt. Men at overhoved spekulere i den retning, er tegn på at man enten ikke har andet at tænke over eller man ikke ved meget (noget) om spændingsfald
1984 AE86 RWD RåX -/1994 Carina E FWD SåX

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Søndag 05-07-2006 kl. 10:03
    Vis profil  Vis bilprofil

Du har vist aldrig været i nærheden af en HiFi-nørd!
Strømmen til en autoforstærker med switchmodeforsyning trækkes i smalle pulser, dvs stor strøm, kort tid. Derfor er det vigtigt at der er minimal modstand/impedans i forsyningen.

R! (EE Civilingeniør)
Enhver tilstrækkelig avanceret teknologi er ikke til at skelne fra magi.

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Søndag 05-07-2006 kl. 15:15
    Vis profil  Vis bilprofil
De spidser du taler om er vel kun næsten teoretiske eftersom de lade-lytter der sidder i switchmode'n leverer strøm i 'spidsbelastningerne' ?
Sådan fungerer det i hvert fald i et TV hvor 'forsyningen' (i dette tilfælde) reelt aldrig ser de omtalte spidser?
Nu med eget navn på fælgene!


Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Søndag 05-07-2006 kl. 17:30
    Vis profil  Vis bilprofil
RobertO, jeg ER hifi-nørd som du så frækt kalder det. I det mindste auto-hifi-nørd
Dertil har jeg i 4 år på skolebænken beregnet spændingsfald i diverse jævnstrømssystemer, kabeldimensionering og deslige.

Og de spidsbelastninger du omtaler, vil man aldrig se i så stor stil i en 12V hifi installation. Ihvertfald ikke så voldsomt at en spekulation i, om en sikring bør være x5 af en AMPs samlede maximal forbrug, kan forsvares.

Når vi har monteret anlæg, hvilke i flere tilfælde har været i EMMA øjemed, så har vi dimensioneret kablet efter forstærkernes max effekt + 10-15%. Og sikringen ved batteriet skal kun være til at beskytte kablet. Altså ikke en sikring større end at det er DEN der smelter, og ikke kablet.

Som et lille eksempel, hvis man hopper på den med 150A sikring ved batteri, og man siger at et kabel pakket ind under bilens gulvtæppe er udsat for mindre til gode varmeafledningsforhold, så skal kablet være af dimensionen 50-70 kvadrat. Og hvorfor dog det, når forstærkeren max bruger eks. 30-40A?

Mvh Martin (automatikfagtekniker af proffesion - og hifinørd af hobby-proffesion)
1984 AE86 RWD RåX -/1994 Carina E FWD SåX

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 250
Lørdag 10-07-2006 kl. 22:36
    Vis profil  
HIFI-nørder bruger ikke switchmode power supply's i deres forstærkere, for de kan ikke leverer lige så meget strøm som en lineær power supply... BASTA!
3E-T

Sikring til forstærker



Forum rating: Top 5
Lørdag 10-07-2006 kl. 22:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er vel lidt svært at opnå i en bil med kun 14 volt til rådighed
Nu med eget navn på fælgene!


 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg