Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - styling  :  Om styling, ekstraudstyr mm.

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Søndag 25-02-2007 kl. 14:35
    Vis profil  
Hey.. har for lidt over en månedsiden sat diodepære i mit instrumentbord. dioderne er købt som fædigt sæt hos dioder.dk.

De har helt fra starten virket fint, dog har jeg synes de lyste lidt for lidt, altså at de ikk helt var kraftige nok til at lyse hele instrumentbordet op.
Pga. mangel på tid og digitalkamera har jeg ikk fået sendt en mail til dioder.dk med et billede endnu.

for at par dage siden holdt en af pærerne så op med at lyse og jeg skulle idag til at kigge på det.

for at teste pæren satte jeg en ledning direkte på batteriet og testede.
den pære det var galt med lyste så ikk(ved godt det med at dioder skal have plus og minus rigtigt så forsøgte at vende den hvilket heller ikk hjalp.)

Derefter ville jeg lige teste de andre pære nu jeg var igang.
Det viste sig så at 2 pærer kun lyste på 2 af 4 dioder. en pærer lyste kun på 3 af 4 dioder og den sidste lyste som sagt slet ikk.

Dette kan selvfølgelig være forklaringen på at jeg synes lyset var noget svagt.

Har tænkt mig at sende dioder.dk en mail og brokke mig, men villle lige høre om jeg mon bare har været u heldig eller det bare er kvaliteten af dioder.dks produkter??

Nogen der har købt samme sæt? (toyota sæt 2 - blå. passer bla til E31 intrum.)
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Søndag 25-02-2007 kl. 15:05
    Vis profil  
Har oz købt ved dioder.dk og har ikke haft problemer med dem. Men de lyser generelt ik ret meget op synes jeg ik ihvertfald, så tror du bare skal snakke med dem, kunne jo være de sender dig nogle nye uden beregning...
Nu med hvide skiver og blå lys i instrumenterne

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Søndag 25-02-2007 kl. 15:08
    Vis profil  
regner jeg også med de gør.. men hvis det sådan var generelt noget hø villle jeg forsøge at få penge tilbage i stedet..
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Mandag 26-02-2007 kl. 13:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har os' problemer med mine, men har snakket en del med Christian fra dioder.dk. I starten af marts kommer der en ny type med automatisk spændingsregulator istedet for modstande, så det skulle afhjælpe problemet. Jeg har fået dem lavet med 1 x 10mm diode istedet for 4 små, og de gi'r langt bedre lys.

diodelys i instrum. lyser ikk..



Mandag 26-02-2007 kl. 18:48
Hvis du vil vide lidt om LEDs og hvorfor de springer, så læs følgende, fra min debat-tråd:

LED står for Light Emitting Diode, oversat Lysende Emitter Diode.
En diode er en halv-leder komponent, hvilket vil sige, at det er en komponent som polariseret, og derved kun kan lede strømmen, i den ene retning!
En LED er opbygget på samme måde som en diode, men til forskel, vil en "for høj" spænding resultere i et større antal elektroner, end komponenten kan "holde på". Disse vil blive frigivet i form af lys, og det er derfor man kalder det en lys-diode.

En LED skal ligesom normale dioder forspændes i lederetningen, for at der kan løbe en strøm i den!
En diodes to poler kaldes for katode, og anode.
Anoden skal tilføres +, og anoden -, for at LED'en er forspændt korrekt. Forspænder man den i spærreretningen (altså med + på "katode" og - på anode), vil LED'en ikke lyse!

Påtrykker man LED'en en for høj spænding, vil den trække en for stor strøm, og brænde af! I lederetningen vil det give udslag i et kraftigere lys, når LEDen trækker en større strøm!
I spærreretningen, kan en LED stort set ikke tåle at blive påtrykt en spænding!
Alm dioder (til ensretning) tager ikke skade af, at blive forspændt i spærreretningen...de vil bare "lukke"! Men en LED derimod, kan IKKE tåle at blive forsændt i spærreretningen ved en for høj spænding! Den har i spærreretningen ikke mulighed for, at afsætte noget lys, og derfor vil der ske en intern process, der vil brænde den af!
Selv ultra kortvarige impulser i spærreretningen ødelægger med tiden LEDen!

Af samme grund oplever mange folk der installerer LEDs i bilen, at disse med tiden brænder af, grundet generator spikes! Og det er -til info- den negative del af spiken, der slår LEDen ihjel!
Der findes dog mange måder at undgå dette på, og den letteste, og mest simple er ved at montere en normal ensretter-diode parallelt med LED'en, men i spærreretningen. Dermed vil denne lede, når der kommer en spike på over 0,7V (en diode leder ved 0,6-7 V), og LEDen vil derfor blive skånet!
En zener diode kan også bruges, og man er dermed sikret i både den positive, og den negative halvperiode!
Men faktisk behøver man blot at sikre sig, i den negative!


diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Mandag 26-02-2007 kl. 21:23
    Vis profil  
jeg har i dag også talt med christian fra dioder.dk.

Jeg får de der nyere og forbedrede med en diode i i stedet om en måneds tid i stedet, da han godt kunne se det ikk være tilfredsstillende at de andre var døde efter en måned..
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

diodelys i instrum. lyser ikk..



Mandag 26-02-2007 kl. 23:31
Hvad bliver prisen for de nye?

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Onsdag 28-02-2007 kl. 17:37
    Vis profil  
ved det faktisk ikk.. jeg fik dem uden det kostede mig noget pga det andet var noget hø..
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

diodelys i instrum. lyser ikk..



Onsdag 28-02-2007 kl. 18:36
OK! Det var sgu da meget god service! HAR du fået dem?

diodelys i instrum. lyser ikk..



Lørdag 03-03-2007 kl. 20:51
nej jeg får den så først om en lille måned da de vist ikk var helt klar endnu.. men ja der var ingen diskussion om at jeg skulle have nogle nye.. enten nogle magen til dem jeg købte som ikk virkede, dem kunne jeg få nu, ellers kunne jeg vente en måneds tid og få de andre..

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Søndag 18-03-2007 kl. 17:44
    Vis profil  
jeg har nu fået de nye pærer.. monterede dem igår.. der var 2 problemer..

det første var at den "kontaktflade" som er på printpladen til pæren(altså den flade hvor benene i fatningen rammer) ligger lidt nede i printet, der er altså en kant hele vejen rundt om fladen. da breden på printet ikk passer 100 % med fatningens bredde(printet er ca 1 mm smallere) så kommer det ene ben i fatningen til at hvile på kanten i stedet for fladen og der er så ikk forbindelse.

Dette løste jeg dog i midlertid ved at bøje benene i fatningen lidt, så de ramte.

Det virkede nu fint når jeg tændte lyset..

næste problem opstod da jeg startede bilen og begyndte at køre.. så gik der ikke længe før det blev til at lysshow i mit instrumentbord. pærerne blinker enkeltvis, ikke i et specielt mønster ser det ikk ud til, men tænder og slukker sådan lidt på skift, nogle gange alle på en gang..

lidt senere idag når det bliver mørkt ligger jeg lige et lille filmklip op af hvordan de blinker og af hvad det er jeg mener med at printet har den kant det..

ud over de problemer vil jeg sige de nye er bedre end de andre hvad lyset angår. de lyser meget bredre op end de andre..
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

diodelys i instrum. lyser ikk..



Forum rating: Top 250
Søndag 18-03-2007 kl. 18:17
    Vis profil  
http://www.corollaee90.webbyen.dk/

Her kan der ses billede af en diode..

lidt senere ligger jeg en film op af lyset..
Nu med Rolla 1.6 GSi - 105 vilde heste :)

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg