Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Shortshift
Torsdag 31-05-2007 kl. 20:44 |
Hey Er der nogen der ved om det er muligt at få rigtig shortshift til en paseo? Ikke bare en kortere gearstang...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 20:57 |
du burde selv ku lave det.. er stykket under "kuglen" som skal forlænges en smule.. allieer dig med en ven der har svejse apperat.. så tager det ik lang tid at bikse et sammen ;) de man kan også lave en mere advanceret løsning med en bolt med to gevinder som man skruer i. så kan man selv justere hvor kort gearskiftet skal være Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 21:02 |
Tak for tippet Hører lige smeden....
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 21:12 |
godtnok var Jørgen Clevin min Morfars fætter :P men mine tegne egenskaber er ik nær så gode men her så kan du se hvad jeg mener http://www.famsommer.dk/shortshift.jpg er en gearstang hvis man sku være i tvivl... den øverste dims er gearknoppen og kuglen er det led som gearstangen sidder fast i Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 21:14 |
det virker på den måde at når man skruer bolten den ene vej så bliver stykket længre og derfor kortere gearskifte... når man så skruer den anden vej bliver det længere. så kan man selv justere efter hvor kort man vil have det.. men ved at man kan ikke forlænge stangen så meget på en paseo. den går imod bunden. derfor vil den her løsning være den bedste efter min mening Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 21:53 |
Efter du har pillet kardan boksen af kan du med lidt snilde måle hvor meget den kan forlænges, inden du splitter det hele ad. Min rina E fik ca 20mm i bunden og 50mm af toppen. Det var første gang jeg prøvede det, tog ca 2 timer, så det er ikke den helt store operation, så bare gå i krig. Det er ihverfald lækkert når det er lavet Carpe Noctem, Carpe Cerevesa.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 23:08 |
nu spørger jeg lige dumt.. men også for at lære noget. når i siger short shift betyder det så at man "sænker gearstangen så den synlige del bliver lavere? eller betyder det at man laver kortere afstand imellem gear`erne så man kan skifte gear hurtigere? Today Tomorrow Toyota
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 23:24 |
det sidste... gør at man ik skal bevæge gearstangen så meget for at skifte gear.. prøv at tage en blyant eller kuglepen. hold den mellem to fingre ca midt på.. bevæg så kuglepennen oppe og se den bevæger sig på samme måde nedenunder.. prøv så at ryk den halvt ned.. og gør det samme. så rykker den sig dobbelt så meget nedenunder ;) men du kan sagtens tage af oppe også ;) så bliver det endnu federe ;) Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftTorsdag 31-05-2007 kl. 23:42 |
okey .. blir det ikke svære at ramme gear`erne .. ved godt det ikke er flere meter i snakker om.. men alligevel? Today Tomorrow Toyota
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftLørdag 01-06-2007 kl. 12:27 |
Jeg synes ikke det er et problem at ramme gearene med shortshift i en Toyota, der er jo næsten aldrig slup i dem. Gearskiftet går selvfølgelig lidt mere stramt ( pga den højere udveksling ) men synes det er helt fint. Kort sagt: Ved at forlænge gearstangen i bunden forkorter du vandringen frem og tilbage. Ved at tage af gearstangen i toppen forkorter du den sideværts vandring. Carpe Noctem, Carpe Cerevesa.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftLørdag 01-06-2007 kl. 13:08 |
>> Karsten Enevoldsen "Ved at forlænge gearstangen i bunden forkorter du vandringen frem og tilbage. Ved at tage af gearstangen i toppen forkorter du den sideværts vandring" Huh?!?! Uanset om du forlænger gearstangen i bunden eller forkorter den i toppen, så vil vandringen frem/tilbage og til siderne formindskes svarende til den forlængelse/forkortelse der foretages i henholdsvis bund og top... At du forlænger gearstangen i bunden kun skulle have indflydelse på frem/tilbagevandringen, og forkortelse i toppen kun skulle have indflydelse på sideværst bevægelse giver ikke mening... Så er gearstangen ihvertfald gummiagtig i en af bevægelsesretningerne... Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftLørdag 01-06-2007 kl. 16:19 |
ATT: Michael. Da den forlængelse du laver i bunden af gearstangen kun har forbindelse til det ene kabel på Carina E gearskifte, er det kun vandringen frem og tilbage du ændrer ved dette indgreb og den sideværts vandring forbliver den samme. Ved at forkorte gearstangen i toppen vil vandringen målt i toppen af gearstangen blive kortere, hældningsgraden på gearstangen sideværts forbliver den samme. Skiftekulissen er lavet på en speciel måde på Toyota så det er et større projekt hvis man skulle til at ændre på den mekaniske del af den sideværts vandring, derfor er det langt nemmere bare at korte af gearstangen i toppen. Og på de fleste biler er der rigeligt at tage af. Prøv at pille kardanboksen af din bil en dag, vil tro det er det samme system, så kan du se hvad jeg mener Carpe Noctem, Carpe Cerevesa.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
ShortshiftLørdag 01-06-2007 kl. 19:45 |
Det er forskellige hvordan det er lavet. På en AE92 er det en større omgang, lavede engang sådan en til en gut herinde fra. Til andre biler er det pissenemt og tager 5 minutter. Så man kan desværre ikke bare lige generalisere og sige "Det er lige til" AE86 solgt, Carina E solgt, Sportsvan købt, Sportsvan i bytte med Avensis T22
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|