Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Olietyve 4A-FE Carina E
Torsdag 06-07-2007 kl. 23:59 |
Jeg skal skifte olietyve på motoren, og har derfor set i Haynes reparationsbog for Carina E, på side 2B.10 biled 8.2, at olietyvene angiveligt er forskellige for indsugning og udstødningsventiler. Det kan der være god mening i, da udstødningsventiler jo vil have en væsentlig højere temperatur, i forhold til indsugningsventiler, når motoren er i drift. I midlertid kan jeg se, at de olietyve som er med slibesættene er ens, og at olietyvene, i forhold til Toyotas reservedelslister, har samme nummer, så jeg er i tvivl om hvad der er rigtigt. jeg tænker at, der her i forummet vil være nogle som har et godt bud på, om det er noget jeg skal tage mig af, eller om det er noget der ikke har betydning. På forhånd tak.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 02:34 |
Jeg er ret sikker på de er ens, jeg vil anbefale at du bruger et org. Toyota slibesæt, så er du sikker på kvaliteten er i top! Er det kun for at skifte olietyvene, eller skal der laves andet? Hvis det udelukkende er pga. olieforbrug, så tror jeg ikke det er "tyvene" der er problemet, men derimod stempel/olie-ringene.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 05:58 |
Jo. det er olieforbruget jeg vil prøve at få ned. Den bruger ca. 1 l pr. 500 km., og der er ikke synlige utætheder nogle steder. Du har muligvis ret, Jens K, men jeg må jo starte et sted, og olietyvene var det oplagte som første. MVH Bent
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 09:03 |
har lige lavet en 1,6 4afe der var de forskelligge. farven på olietyvene var forskellige toyo mekker
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 09:04 |
du får intet udaf og skifte tyvene .. det er næsten sikkert det er dine olie ringe som sidder fast toyo mekker
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 09:29 |
En toppakning, et sæt stempelringe, lidt flydende pakning og et par udstødnings pakninger, så har du ikke olieforbrug på den motor. Sådan har jeg lavet en del 4a-fe og 4e-fe motore med olieforbrug. Mikael
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 09:52 |
Tak for alle svarene. Det ser ud til, at der overvejende er tilslutning til stempelringe, og at det er gjort med godt resultat flere gange. Er der slet ingen der har erfaringer med resultatet ved skift af olietyvene? Nu har jeg forøvrigt fundet ud af, at Japanparts har forskellig farve olietyve i deres slibesæt. Det er så bare en gåde, at Toyota har samme reservedelsnummer på alle tyvene. MVH Bent
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 11:27 |
Hej, jeg har lige Tjekket EPC og der har "intake side" Part Number 90913-02090 og "exhaust side" Part Number 90913-02089 (Gælder for Japan model)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 11:30 |
gør dig selv den tjeneste og køb et originalt slibe sæt.. og jo der er forskellige farver.. har monteret et sæt i sidste uge på 4afe, og skift de ringe med det samme når du alligevel har toppen af.. ellers kommer du til og lave dobbelt arbejde. Har selv lavet 4 stk 4AFE motorer på mit job hvor det er ringene der var problemet, det er dræn huller i stemplet som lukker til så olien ikke kan rende fra stemplet, dem renser man og nye ringe så kører det bare toyo mekker
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 12:29 |
Jeg er blevet overbevist, jeg skifter stempelringe og renser oliekanaler i stemplerne. Grunden til min påstand om ens olietyve er, at jeg kiggede med hos Toyota-Køge, på skærmen, og reservedelsmanden kunne også kun få det samme nummer ved ind/ud-ventilerne. Det er så en Englænder fra 97, det kan måske være forklaringen. Tak for alle tilkendegivelserne. MVH Bent
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ELørdag 07-07-2007 kl. 17:28 |
Hej igen, fik ikke tjekket det hele sidste gang, men Japansk og engelsk model er det sammen med hensyn til det...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ESøndag 05-08-2011 kl. 10:36 |
Bent, gammelt indlæg fandt du ud af om det var olietyve eller stempelringe? Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EOnsdag 06-08-2011 kl. 09:42 |
Ja kunne være rart at vide, min er nemlig også begyndt at bruge olie
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EOnsdag 06-08-2011 kl. 12:02 |
Det med olietyvene, at de skulle være skyld i olieforbrug, er en gammel skrøne. De gamle corollaer fra 70'erne og begyndelsen ag 80érne havde de problemer. Så hvis jeres carina e bruger olie, er nye stempelringe vejen frem- (eller en totalrenovering) mvh jens
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EOnsdag 06-08-2011 kl. 23:02 |
Jamen, Jens K har fuldstændig ret. Det var helt klart stempelringene, og de tilhørende kanaler i stemplerne, som var fuldstændigt tilkoksede. Et sæt nye stempelringe, en ny toppakning (brug nu den originale), og så har den kørt endnu 200.000 km. og den bruger stadigvæk kun 0,5 l. olie pr. 3000 km., trods de 350.000 den nu har kørt. ingen olietyve er skiftet. Det er en meget fornuftig reparation. Med venlig hilsen Bent Larsen
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 11:34 |
Hvis det er hullerne i stemplet der er stoppet,burde man så ikke kunne give motoren en en motorrens i olien (har før brugt protech når motoren har tikket og det hjalp)og se om det ikke hjælper først. Carina E kører bare
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 19:09 |
Jeg har selv spekuleret efterfølgende på, om en eventuel kur med noget rens ned i gennem tændrørshullerne, og så lade det stå og arbejde selv et par dage. Men tilkoksningen er vilkelig massiv. Kanalerne i stemplerne er helt tillukkede. Stempelringene sidder helt fast i rillerne og er fyldt med koks (olieskraberingene). Man kan jo prøve. Som jeg ser det, vil man ikke skade noget ved sådan en operation, hvis man selvfølgeligt skifter olie efterfølgende. Med venlig hilsen Bent Larsen
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 22:13 |
Jens, lyder til det er stempelringe frem for olietyve jeg skal se efter.. tak for info. Kim, protech siger du - hvad er det for et produkt og hvordan bruges det. Den Carina jeg har købt, tikker så den lyder som en diesel og drikker olie som en diesel (købt som defekt - vinterprojekt). Ville være sjovt hvis man kunne få den til at køre ordentligt uden de store reparationer - protech er da et forsøg værd.. Bent, skal fortælle om sådan en kur evt. virker hvis jeg før det prøvet ellers må jeg pille motoren fra hinanden, lyder til det ellers er vejen frem. Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 22:21 |
Kim, er det den her du tænker på? Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 22:21 |
Kim, er det den her du tænker på? http://dl.dropbox.com/u/1189904/lubrication_system_cleaner_gif_100_350_350_2009_9_9_13_2_32.jpg Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EFredag 07-08-2011 kl. 23:39 |
Bell Add 2B skulle kunne rense koks og sod ved stempelringe - skal sprøjtes direkte i cylindere og stå 4 timer. Inden kunne man evt give den Bell Add 3 i olie og stå i tomgang 60-90 min. Bell Add 3 ser ud til at have samme effekt Protech engine flush. Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ESøndag 14-08-2011 kl. 16:05 |
Den jeg har prøvet er den her http://www.protec-autocare.com/engine_flush.php Men ellers er det bare at ringe til Thomas fra Protec så vil han gerne hjlæpe. Carina E kører bare
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ESøndag 14-08-2011 kl. 19:28 |
Vi hører gerne om dine erfaringer Allan.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ESøndag 14-08-2011 kl. 20:27 |
Jeg har lige bestilt Bell add 3 som jeg skal have afprøvet i kommende weekend.. Skal nok give besked videre med min erfaring rigere med dette produkt..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 20:53 |
Fikprøvet følgende i weekenden - 1 x Bell Add 1b+ i tanken - 1 x Bell Add 3b i olien, tomgang - 1 x Bell Add 2 under tændrørerne og lod det trække natten over Resultat = ingen forskel Havde ikke regnet med den klapren motoren har kunne fjernes - men var et forsøg værd om det evt. bare var en rensning. Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 21:48 |
Det er ikke dine stempler der klaprer,det er se før på en 1.8L Carina E kører bare
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 22:00 |
Hvad er det så ? mistænker plejllejer eller krumtaphovedlejer.. Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 22:04 |
I tomgang lyder den som en diesel.. når man slipper gassen lyder det som om noget er løst - lyder som der er noget slør.. Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 22:43 |
Kunne sagtens lyde som slem ventil-støj.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EMandag 15-08-2011 kl. 22:46 |
Har jeg også haft i tankerne.. Kan de indstilles på en 7afe/4afe eller er de hydrauliske selvjusterende? Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina ETirsdag 16-08-2011 kl. 23:35 |
Jeg tror de er med shims/brikker, men er ikke helt sikker.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EOnsdag 17-08-2011 kl. 07:07 |
Toyota Carina E 1,8 Lean Burn - 7A-FE - AT191 - 1994 - 1998 Det ser ud til at det er med skiver. Ventiljustering Ventiljustering: Måles ved knast/ justerskive. Med cyl. 1 i kompr. top justeres. Inds. nr. 1 - 2 - 3 - 4 og udst. 1 - 2 - 5 - 6. Med cyl. 4 i kompr. top justeres: Inds. nr. 5 - 6 - 7 - 8 og udst. 3 - 4 - 7 - 8. Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) 0,15 - 0,25 kold Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) 0,25 - 0,35 kold Carina E kører bare
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Olietyve 4A-FE Carina EOnsdag 17-08-2011 kl. 07:08 |
Men man kan jo prøve at måle hvad afstanden er og så tag det derfra. Carina E kører bare
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|