Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


















 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Torsdag 06-07-2007 kl. 23:59
    Vis profil  
Jeg skal skifte olietyve på motoren, og har derfor set i Haynes reparationsbog for Carina E, på side 2B.10 biled 8.2, at olietyvene angiveligt er forskellige for indsugning og udstødningsventiler.

Det kan der være god mening i, da udstødningsventiler jo vil have en væsentlig højere temperatur, i forhold til indsugningsventiler, når motoren er i drift.

I midlertid kan jeg se, at de olietyve som er med slibesættene er ens, og at olietyvene, i forhold til Toyotas reservedelslister, har samme nummer, så jeg er i tvivl om hvad der er rigtigt.

jeg tænker at, der her i forummet vil være nogle som har et godt bud på, om det er noget jeg skal tage mig af, eller om det er noget der ikke har betydning.

På forhånd tak.

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 50
Lørdag 07-07-2007 kl. 02:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er ret sikker på de er ens, jeg vil anbefale at du bruger et org. Toyota slibesæt, så er du sikker på kvaliteten er i top!

Er det kun for at skifte olietyvene, eller skal der laves andet?
Hvis det udelukkende er pga. olieforbrug, så tror jeg ikke det er "tyvene" der er problemet, men derimod stempel/olie-ringene.



Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Lørdag 07-07-2007 kl. 05:58
    Vis profil  
Jo. det er olieforbruget jeg vil prøve at få ned. Den bruger ca. 1 l pr. 500 km., og der er ikke synlige utætheder nogle steder.
Du har muligvis ret, Jens K, men jeg må jo starte et sted, og olietyvene var det oplagte som første.
MVH
Bent

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 50
Lørdag 07-07-2007 kl. 09:03
    Vis profil  
har lige lavet en 1,6 4afe der var de forskelligge. farven på olietyvene var forskellige
toyo mekker

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 50
Lørdag 07-07-2007 kl. 09:04
    Vis profil  
du får intet udaf og skifte tyvene .. det er næsten sikkert det er dine olie ringe som sidder fast
toyo mekker

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 250
Lørdag 07-07-2007 kl. 09:29
    Vis profil  
En toppakning, et sæt stempelringe, lidt flydende pakning og et par udstødnings pakninger, så har du ikke olieforbrug på den motor. Sådan har jeg lavet en del 4a-fe og 4e-fe motore med olieforbrug.

Mikael

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Lørdag 07-07-2007 kl. 09:52
    Vis profil  
Tak for alle svarene.
Det ser ud til, at der overvejende er tilslutning til stempelringe, og at det er gjort med godt resultat flere gange.
Er der slet ingen der har erfaringer med resultatet ved skift af olietyvene?
Nu har jeg forøvrigt fundet ud af, at Japanparts har forskellig farve olietyve i deres slibesæt. Det er så bare en gåde, at Toyota har samme reservedelsnummer på alle tyvene.
MVH
Bent


Olietyve 4A-FE Carina E



Lørdag 07-07-2007 kl. 11:27
Hej, jeg har lige Tjekket EPC og der har "intake side" Part Number 90913-02090 og "exhaust side" Part Number 90913-02089 (Gælder for Japan model)

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 50
Lørdag 07-07-2007 kl. 11:30
    Vis profil  
gør dig selv den tjeneste og køb et originalt slibe sæt.. og jo der er forskellige farver.. har monteret et sæt i sidste uge på 4afe, og skift de ringe med det samme når du alligevel har toppen af.. ellers kommer du til og lave dobbelt arbejde. Har selv lavet 4 stk 4AFE motorer på mit job hvor det er ringene der var problemet, det er dræn huller i stemplet som lukker til så olien ikke kan rende fra stemplet, dem renser man og nye ringe så kører det bare
toyo mekker

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Lørdag 07-07-2007 kl. 12:29
    Vis profil  
Jeg er blevet overbevist, jeg skifter stempelringe og renser oliekanaler i stemplerne.
Grunden til min påstand om ens olietyve er, at jeg kiggede med hos Toyota-Køge, på skærmen, og reservedelsmanden kunne også kun få det samme nummer ved ind/ud-ventilerne. Det er så en Englænder fra 97, det kan måske være forklaringen.
Tak for alle tilkendegivelserne.
MVH
Bent

Olietyve 4A-FE Carina E



Lørdag 07-07-2007 kl. 17:28
Hej igen, fik ikke tjekket det hele sidste gang, men Japansk og engelsk model er det sammen med hensyn til det...

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Søndag 05-08-2011 kl. 10:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Bent, gammelt indlæg fandt du ud af om det var olietyve eller stempelringe?
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Onsdag 06-08-2011 kl. 09:42
    Vis profil  
Ja kunne være rart at vide, min er nemlig også begyndt at bruge olie

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 50
Onsdag 06-08-2011 kl. 12:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Det med olietyvene, at de skulle være skyld i olieforbrug, er en gammel skrøne. De gamle corollaer fra 70'erne og begyndelsen ag 80érne havde de problemer.
Så hvis jeres carina e bruger olie, er nye stempelringe vejen frem-
(eller en totalrenovering)
mvh jens

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Onsdag 06-08-2011 kl. 23:02
    Vis profil  
Jamen, Jens K har fuldstændig ret. Det var helt klart stempelringene, og de tilhørende kanaler i stemplerne, som var fuldstændigt tilkoksede. Et sæt nye stempelringe, en ny toppakning (brug nu den originale), og så har den kørt endnu 200.000 km. og den bruger stadigvæk kun 0,5 l. olie pr. 3000 km., trods de 350.000 den nu har kørt. ingen olietyve er skiftet.
Det er en meget fornuftig reparation.
Med venlig hilsen
Bent Larsen

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 07-08-2011 kl. 11:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis det er hullerne i stemplet der er stoppet,burde man så ikke kunne give motoren en en motorrens i olien (har før brugt protech når motoren har tikket og det hjalp)og se om det ikke hjælper først.
Carina E kører bare

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Fredag 07-08-2011 kl. 19:09
    Vis profil  
Jeg har selv spekuleret efterfølgende på, om en eventuel kur med noget rens ned i gennem tændrørshullerne, og så lade det stå og arbejde selv et par dage. Men tilkoksningen er vilkelig massiv. Kanalerne i stemplerne er helt tillukkede. Stempelringene sidder helt fast i rillerne og er fyldt med koks (olieskraberingene). Man kan jo prøve. Som jeg ser det, vil man ikke skade noget ved sådan en operation, hvis man selvfølgeligt skifter olie efterfølgende.
Med venlig hilsen
Bent Larsen

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 07-08-2011 kl. 22:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Jens, lyder til det er stempelringe frem for olietyve jeg skal se efter.. tak for info.

Kim, protech siger du - hvad er det for et produkt og hvordan bruges det. Den Carina jeg har købt, tikker så den lyder som en diesel og drikker olie som en diesel (købt som defekt - vinterprojekt). Ville være sjovt hvis man kunne få den til at køre ordentligt uden de store reparationer - protech er da et forsøg værd..

Bent, skal fortælle om sådan en kur evt. virker hvis jeg før det prøvet ellers må jeg pille motoren fra hinanden, lyder til det ellers er vejen frem.


Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 07-08-2011 kl. 22:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Kim, er det den her du tænker på?
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 07-08-2011 kl. 22:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Kim, er det den her du tænker på?

http://dl.dropbox.com/u/1189904/lubrication_system_cleaner_gif_100_350_350_2009_9_9_13_2_32.jpg
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Fredag 07-08-2011 kl. 23:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Bell Add 2B skulle kunne rense koks og sod ved stempelringe - skal sprøjtes direkte i cylindere og stå 4 timer.

Inden kunne man evt give den Bell Add 3 i olie og stå i tomgang 60-90 min.

Bell Add 3 ser ud til at have samme effekt Protech engine flush.


Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Søndag 14-08-2011 kl. 16:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Den jeg har prøvet er den her http://www.protec-autocare.com/engine_flush.php
Men ellers er det bare at ringe til Thomas fra Protec så vil han gerne hjlæpe.
Carina E kører bare

Olietyve 4A-FE Carina E



Søndag 14-08-2011 kl. 19:28
Vi hører gerne om dine erfaringer Allan.

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 500+
Søndag 14-08-2011 kl. 20:27
    Vis profil  
Jeg har lige bestilt Bell add 3 som jeg skal have afprøvet i kommende weekend..
Skal nok give besked videre med min erfaring rigere med dette produkt..


Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 15-08-2011 kl. 20:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Fikprøvet følgende i weekenden

- 1 x Bell Add 1b+ i tanken
- 1 x Bell Add 3b i olien, tomgang
- 1 x Bell Add 2 under tændrørerne og lod det trække natten over

Resultat = ingen forskel

Havde ikke regnet med den klapren motoren har kunne fjernes - men var et forsøg værd om det evt. bare var en rensning.



Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 15-08-2011 kl. 21:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er ikke dine stempler der klaprer,det er se før på en 1.8L
Carina E kører bare

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 15-08-2011 kl. 22:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad er det så ? mistænker plejllejer eller krumtaphovedlejer..
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 15-08-2011 kl. 22:04
    Vis profil  Vis bilprofil
I tomgang lyder den som en diesel.. når man slipper gassen lyder det som om noget er løst - lyder som der er noget slør..
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Mandag 15-08-2011 kl. 22:43
Kunne sagtens lyde som slem ventil-støj.

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Mandag 15-08-2011 kl. 22:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Har jeg også haft i tankerne.. Kan de indstilles på en 7afe/4afe eller er de hydrauliske selvjusterende?
Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Olietyve 4A-FE Carina E



Tirsdag 16-08-2011 kl. 23:35
Jeg tror de er med shims/brikker, men er ikke helt sikker.

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Onsdag 17-08-2011 kl. 07:07
    Vis profil  Vis bilprofil
Toyota Carina E 1,8 Lean Burn - 7A-FE - AT191 - 1994 - 1998
Det ser ud til at det er med skiver.

Ventiljustering
Ventiljustering:
Måles ved knast/ justerskive.
Med cyl. 1 i kompr. top justeres.
Inds. nr. 1 - 2 - 3 - 4 og udst. 1 - 2 - 5 - 6.
Med cyl. 4 i kompr. top justeres:
Inds. nr. 5 - 6 - 7 - 8 og udst. 3 - 4 - 7 - 8.

Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) 0,15 - 0,25 kold
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) 0,25 - 0,35 kold

Carina E kører bare

Olietyve 4A-FE Carina E



Forum rating: Top 100
Onsdag 17-08-2011 kl. 07:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Men man kan jo prøve at måle hvad afstanden er og så tag det derfra.
Carina E kører bare

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg