Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 13:35
Er der nogen som kan fortælle/har oplevet at der er forskel på benzin/diesel kvaliteten hos de enkelte selskaber.

Nogle selskaber gør meget ud af at markedsføre "luksus" benzin/diesel med forbedrede egenskaber, hvorimod andre selskaber siger det er unødvendigt. Standard skulle være ok.


Benzinkvalitet



Forum rating: Top 5
Tirsdag 08-07-2007 kl. 14:00
    Vis profil  
Der er en minimal forskel på de additiver de smider i..

Og nogle biler kan man rent faktisk mærke det på..
- Jesper
..Nu med MegaSquirt på vej :)


Benzinkvalitet



Forum rating: Top 250
Tirsdag 08-07-2007 kl. 14:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg arbejder sammen med en som påstår hårdnakket at benzin fra OK er dårlig kvalitet og bundslatter, selvom jeg siger at det nok er lidt svært at bestille bundslatter til flere tusind benzinstationer.

Jeg kan dog ikke mærke forskel på benzinen fra de forskellige stationer, på nær V-Power fra Shell, det virker
AE86 under renovation...

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 100
Tirsdag 08-07-2007 kl. 14:28
    Vis profil  
Jeg kunne nemt mærke forskel på benz fra OK og Shell i min Celica og synes også i min Avensis diesel at der var forskel, så kører generelt kun på Shell og tanker nu.
Carpe Noctem, Carpe Cerevesa.

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 10
Tirsdag 08-07-2007 kl. 14:42
    Vis profil  
tror det er en hat.... er store kæmpe lastbiler der kommer med benzin og diesel.. kan umuligt være bundslatter..
køre altid på uno x 95 oktan.. og har ingen problemmer..
men v power fra shell er selvfølgelig bedre.
men er jo også benzin i en hel anden klasse
Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 50
Tirsdag 08-07-2007 kl. 15:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er to raffinaderier i Danmark: Statoil i Kalundborg og Shell i Fredericia. Som udgangspunkt bliver al rå-benzin i Jylland leveret af Shell (altså også til Statoil-tankstationer og alle de andre) og på øerne af Statoil. Til rå-benzinen tilsætter de enkelte mærker deres egen additiver, der er en helt minimal mængde. Benzin er defineret efter strenge internationale regler mht. oktantal, damptryk osv. Det betyder kort sagt at oktan 95 benzin er den samme fra alle mærker.

Man kan sammeligne det med hårshampoo. Alle har de samme grundingredienser, men farven og duften varierer. Håret bliver altså lige så rent uanset produkt, men der findes jo altid mærkevaredyr, der VIL smydes for deres egne penge...

Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 16:56
Der er stor forskel på 95 fra ok, og fra feks. shell.
Ved det, da kan tydeligt se på megasquirt at den trækker tænding mere når den får OK benzin..
Ikke noget jeg har hørt, har set det med egne øjne...


Benzinkvalitet



Forum rating: Top 50
Tirsdag 08-07-2007 kl. 17:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Starlet power, undskyld hvis jeg lyder lidt hård i tonen, men du er en anerkendt person her på TE og din menig tæller meget.

Men der findes mig bekendt ikke EN ENESTE videnskabelig - eller bare en forbrugerundersøgelse a la "Rabatten" el.lgn. - det nogensinde har påvist en forskel forskel på benzin af samme standard i et vestligt land (vi udelukker lige de sædvanlige svindellande). Det er eksempler på i gamle dage at visse tankstationer ikke havde underjordiske tanke nok til alle typer brændstof, og man derfor fik oktan 95 selvom man tankede 92. Ikke at det hjælper en skid på en motor, der alligevel kun kræver 92...

Man kan finde utallige historier om folk der er blevet kureret for kræft og andet alvorligt ved at spise kalktableter, drikke urte-the og hvad ved jeg (placebo-effekt). Der er ikke tvivl om de er blevet kureret, men det er altså ikke pga. theen...

Og det samme gælder OK benzin kontra Shell benzin. Vis mig andet end anekdoter, og jeg vil tage det alvorligt. Mange synes deres bil kører bedre på dyr benzin, fordi de VIL tro det og de vil fremstå som idioter ellers.

Vi kan også tage den hårde argumentation: Min Carina yder sine 133 HK ved 6200 omd/min. Jeg har den normalt ikke over 4500, sjældent over 5000 og kun to gange i de to år jeg har haft bilen har jeg ramt omdrejningsbegrænseren (der iøvrigt er stillet lavt). Jeg har ikke lige en effektkurve for en 3S-FE ved hånden, men mon ikke 4500 omd/min er ~80-90 HK? Hvis OK benzin nu ER så ringe som I påstår, så er det vel højst 10%? Så 4500 + 10% = ca. 5000. Hvem ville opdage det? I hvertfald ikke mig. Og 110 km/t er alligevel kun 3000 omd/min. 130 er ca. 3600 omd/min.

Vi kan også tage den nationale vinkel: Italienske biler kører bedst på Totale? Og Franske på ELF? Det står i bilens håndbog. Bullshit...

Benzin er benzin, hvis specifikationen er den samme. Alt andet er ammestuesnak.

Starlet power, jeg betvivler ikke din oprigtighed, men din metode.

Jeg bruger iøvrigt selv normalt Statoil, hvis det har nogen interesse. Det er den nærmeste tankstation og det er den eneste argumentation.

Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 17:46
Jeg er skide ligeglad med alle de test, dem tager jeg mig ikke af.
Har på intet tidspunkt påstået at jeg kan mærke bilen kører bedre.
MEN jeg kan påvise at når der kommer tryk på, trækker megasquirt tænding mere tilbage pågrund af tændingsbanken.



Benzinkvalitet



Forum rating: Top 50
Tirsdag 08-07-2007 kl. 18:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Kom med noget dokumentation, der er statitisk holdbar.

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 50
Tirsdag 08-07-2007 kl. 18:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvor for skulle "Starlet" komme med dokumentation, man skulle da gerne kunne komme med, sin mening uden at være i stand til at forsvare den i "byretten" !


Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 18:24
Tak for de mange svar.

Men jeg tror måske ikke, at man som almindelig bilist mærker evt. forskelle i ydelsen - for almindelige bilister bruger vel aldrig motorens accelerationsevne fuldt ud. Det er nok en anden snak, hvis motoren skal udnyttes fuldt ud.

Problemet er vel snarere, at en dårlig benzin/diesel soder - og det kunne påvirke motorgangen i negativ retning.? Nogen erfaringer?

Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 18:28
Michael hvorfor skulle jeg dog bøvle med det, er da ligeglad med om du tror på det, eller ej.
Det er min erfaring, folk kan så bruge den, eller lade være


Benzinkvalitet



Forum rating: Top 25
Tirsdag 08-07-2007 kl. 18:38
    Vis profil  
Jeg kører normalt på 92 fra OK (er det samme som 95 her!), og kan ikke mærke eller høre den fjerneste forskel, uanset hvor jeg tanker. Kun højere oktantal giver forskel i træk og lyd.
Nu også indehaver af vogn med 4 ringe på fronten!

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 100
Tirsdag 08-07-2007 kl. 19:27
    Vis profil  
Min corolla tændingsbanker faktisk også lidt når benzinen er fra OK, men ellers aldrig (eller meget lidt i ekstreme situationer).
Nu med færdigrenoveret Corolla Coupé Friske billeder på min profil...

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 25
Tirsdag 08-07-2007 kl. 20:08
    Vis profil  
Da jeg arbejder på en tank, og kan bekræfte at benzinen - uanset selskab - kommer fra samme sted, er det mere hos de enkelte tanke, problemet skal findes. De underjordiske tanke, filtre, udluftning i tankene osv.

Min Celica går nøjagtigt lige så langt (eller, kort om man vil) på literen, om jeg så tanker på OK, Shell, YX, Statoil etc. sålænge der er tale om samme oktantal. Ydelse og lyd er også det samme. Kun ved et højere oktantal er der forskelle, ret tydelige.
Nu også indehaver af vogn med 4 ringe på fronten!

Benzinkvalitet



Tirsdag 08-07-2007 kl. 20:17
Ja samme sted de får fra, men satme forskel på hvad de forskellige putter i benzin...
Ja selvfølgelig går din lige langt, der er ikke bankesensor på...

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 25
Tirsdag 08-07-2007 kl. 21:32
    Vis profil  
Men der er dobbeltkarburatorer
Nu også indehaver af vogn med 4 ringe på fronten!

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 10
Tirsdag 08-07-2007 kl. 21:46
    Vis profil  
Nu skal jeg ikke lige gøre mig klog på hvad i mener om benzin af den ene eller den anden slags...

Men faktum er at min gamle Celica kørte med turbo (og kørte faktisk fint) på gammelt benzin... Faktum var det at jeg arbejde ved en hugger og der tankede vi bare det der kom ind i alle de gamle biler... Og det kørte lige så langt om hvad eller som den plejede...

/bm
Nu med min første Toyota diesel bil...

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 10
Tirsdag 08-07-2007 kl. 21:48
    Vis profil  
det fandme god stil at "genbruge" benzinen på skrotbilerne :P
Blacktop med tragte trækker godt og lyder ond!

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 10
Tirsdag 08-07-2007 kl. 21:50
    Vis profil  
Ja da... sådan skal det være... det er sku en fed bonus at have fri sovs når man kørte 100 km om dagen...

/bm
Nu med min første Toyota diesel bil...

Benzinkvalitet



Forum rating: Top 5
Fredag 09-07-2007 kl. 09:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tror ikke der er forskel mellem mærkerne. Der kan være tanke med mere vand/slam i pga mindre salg, men det har jo ikke noget med mærket at gøre.
Så synes jeg (subjektivt) at vpower soder noget mindre når man holder i kø, og det gør jeg en del, men mere effekt fra en i forvejen ren motor? nope. Jeg køber da osse bare fra den tankstation der har tilbud når jeg kommer forbi.

aut viam inveniam aut faciam


Benzinkvalitet



Forum rating: Top 500
Fredag 09-07-2007 kl. 09:42
    Vis profil  
Hvis man mener at kunne mærke forskel, så er Shell V-Power jo også 97 oktan

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg