Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Intercooler - effekt?
Tirsdag 31-07-2007 kl. 07:41 |
Kig lige her og forklar mig hvorfor en så kraftig reducering af indsugningstemp. ikke giver mere effekt? http://www.hi-speed.dk/Intercooler_307/Intercooler_307.html Intercooler universal type 3
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 08:20 |
Øh skal man ikke også hæve trykket samtidig?? Ellers er der vel ikke meget vundet. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 08:25 |
Aner det ikke, men kolde luft har da altid givet mere effekt.... Sonax Xtreme LIQUID WAX 1
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 08:50 |
Ja men intercooleren koster osse noget, måske det går lige op. Luften skal jo suges igennem 1km rør og slanger. Prøv du at trække vejret igennem 25m haveslange :o) aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 09:29 |
Det er der flere grunde til: 1. Der køres ikke med ret højt tryk 2. Der tabes lidt tryk når der sættes IC på 3. En diesel er ikke så følsom overfor varm luft som en benzin Der er en grund til at bilen er konstrueret uden IC.. den er simpelthen ikke nødvendig på den konstruktion. Hvis han ny hævede trykket 0,3-0,4 bar, så skal du se løjer. Og jo, der har altid været effekt i kold luft.. - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 10:09 |
Jeps som jeg skrev i #2, mere tryk. At det ikke 'giver noget' betyder bare at bilen er dimensioneret korrekt uden ic. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 10:11 |
Der er også mere at hente med IC p åen benzinbil end på en diesel, diesel er ikke så varmefølsom - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 11:32 |
Du tænker på at benzinmot. banker under tryk? Det gør diesel jo ikke eller altid alt efter temperament :) aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 12:11 |
Nemmerlig :) - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 12:54 |
Når en Corolla D-4D har både 90 og 110 HK med og uden intercooler, så har man samtidig hævet trykket? Måtter Corolla E11
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Tirsdag 31-07-2007 kl. 13:25 |
Muligvis, men ikke nødvendigvis, da det er muligt at den allerede kører med så højt et tryk at temperaturen vil være skyld i effekt forringelse og en IC vil sænke temp så meget at de 20hk vindes. Dog tror jeg at der er et lidt andet program i den 110hk motorstyring end den med 90hk, jeg kunne forestille mig at trykket er hævet 0,1-0,2 bar for at kompensere for "tryktab" som egentlig skal hedde flowtab, i IC´en - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 13:24 |
Ved montering av IC så må man tenke på hvor trykkslangen til actuatoren er koblet inn på røret fra turboen. På Toyota D-4D motorer flest så er den montert rett ved selve aktuatoren. Monterer man da IC uten å flytte actuatorslangen til etter IC'en så vil aktuatoren(mao wastegaten) "tro" at turbotrykket er større enn den egentlig er siden mottrykket er større pga IC'en. Monterer man derimot actuatorslangen til etter ICen vil actuatoren kompensere for trykkfallet i IC'en slik at man har samme turbotrykk som før men kaldere luft. Uten å øke turbotrykk/dieselmengde vil man nå vanligvis ikke oppleve nevneverdig effektøkning men derimot økt dreiemoment og særlig ved økt motorbelastning. Den store effektøkningen med IC kommer først når turbotrykket økes opp mot 1 bar og dieselmengden økes deretter samt større eksos. Smaug
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 14:36 |
Nej en diesel "banker" ikke. Men toppen flækker ;) Wroom sage det, og 4A-GZE kom til live.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 15:16 |
Jo den banker faktisk hele tiden, det er sådan den virker :) Benzin eksploderer pga gnisten, dieselen selvantænder og brænder (langsomt ifht benzin). aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 16:30 |
Korrekt, Corolla 2.0 D-4D 90 hk. (uden IC) kører med ca. 0.8 bars tryk, mens 116 hk´s modellen (med IC) kører med ca. 1.3 bar. Nu også indehaver af vogn med 4 ringe på fronten!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 17:22 |
Roberto. Måske derfor jeg har Banker i gåseøjne ? ;) Wroom sage det, og 4A-GZE kom til live.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 19:32 |
Damn Kasper.. det var lidt af en ændring.. - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 02-08-2007 kl. 22:03 |
Det der høres ikke riktig ut. 0,8 bar på en motor som har såpass høy kompresjon som 17,8:1 orginalt er veldig uvanlig til Toyota å være. 1,3bar høres enda villere. På min D-4D motor så er ladetrykket på ca 0,4-5bar. Ved ca 1bar,IC og chip så er effekten rundt 170hk og 400NM(fra 102hk og 260NM). Som en tommelfingerregel kan man si at hvis man dobler ladetrykket så dobler man også effekten så lenge temperaturen på luften er den samme(sugemotor med 100hk får ca 200hk med turbo og 1bar ladetrykk). Smaug
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 03-08-2007 kl. 08:19 |
"Roberto. Måske derfor jeg har Banker i gåseøjne ? ;)" Ups, det så jeg slet ikke. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 03-08-2007 kl. 13:56 |
Nemlig Jan - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 03-08-2007 kl. 15:01 |
Interessant tråd. Kan jeg følgeslutte at forskellen på den gamle Yaris 1,4 D-4D med 75 HK og den nye med 90 HK er en IC + højere ladetryk?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Torsdag 03-08-2007 kl. 22:03 |
1CD motor typen kører med over 1 bar som kasper skriver toyo mekker
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Intercooler - effekt?Søndag 04-08-2007 kl. 12:17 |
Okey, men det høres veldig mye ut med tanke på den relativt lave effekten motoren tross alt har.. Smaug
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|