Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Nulstille ECU?



Fredag 06-08-2007 kl. 10:41
Hej,

Har lige købt en Toyota Sportsvan fra '02. Det er en diesel 2.0, 116 hk. Den kører ikke særlig lang på literen. cirka 13,4 på literen. Kan jeg på nogle måder selv nulstille det hele eller skal den på værksted? Og hvormeget skal sådanne en kører på literen? Hvormeget kommer det til, at koste, hvis den kommer på værksted?

Håber i kan hjælpe...

Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Fredag 06-08-2007 kl. 12:14
    Vis profil  
Synes da 13,4 er pænt
- Jesper
..testaRolla..


Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Fredag 06-08-2007 kl. 13:33
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kommer vel an på turenes længde.
Hvis de kun er 4km hver gang er det pænt, er de over 200 er det usselt :)
Svogeren kører aldrig over 7km/L olie :) (i sin 6benede landcruiser)

aut viam inveniam aut faciam


Nulstille ECU?



Fredag 06-08-2007 kl. 18:05
Den kører dagligt mellem Korsør og Ballerup. Det er 210 km om dagen. Er 13,4 km/l så normalt. Hastigheden er omkring 130 - 140 km/t, for det meste af tiden...

Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Fredag 06-08-2007 kl. 19:10
    Vis profil  
umiddelbart ja.. prøv at køre 110 i stedet, så skulle den gerne køre lidt mere
- Jesper
..testaRolla..


Nulstille ECU?



Forum rating: Top 500
Fredag 06-08-2007 kl. 22:25
    Vis profil  
Jeg vil mene det er noget for lidt når det er sådan en tur den får dagligt og hvis du ellers køre normalt og så holder den omkring de 130-140 kmt. den jeg kender til er en frikørt taxi med 350.000 km. på bagen ca. og den går mellem 13-15 ved blandet kørsel. på ferie siger han 16-18 afhængelig af oppakning osv.

*Om manden så kan regne ved jeg ikke ;) jeg ville nok spørge på toyota. Det koster heller ikke meget at få testeren på for at se om alt er ok.

Nulstille ECU?



Forum rating: Top 50
Fredag 06-08-2007 kl. 22:40
    Vis profil  Vis bilprofil
En sportsvan er et stort lokum med en vindmodstand som en ladeport.

Der er pokker til forskel på at køre 140 og 110 km/h. Om jeg husker min gymnasiefysik rigtigt, så stiger vindmodstanden med kvadratet i dette hastighedsinterval. Så:
(140/110)^2 = ca. 1.62
Altså er vindmodstanden 62% større ved 140 end ved 110 km/h og det suger proportional i dieseltanken.

Faktisk synes jeg 13+ km/l er nydeligt for den bil i den fart.

Husk at for alle biler bruges 99% af motorkraften ved tophastighed til at flytte luft... Selv en 400 HK's Porsche.

Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Søndag 07-08-2007 kl. 05:23
    Vis profil  
Nemlig..
Og fabrikstallene holder sjældent..

Hvilken dækmontering kører du med?
- Jesper
..testaRolla..


Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Søndag 07-08-2007 kl. 11:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Hastværk er lastværk.
aut viam inveniam aut faciam


Nulstille ECU?



Forum rating: Top 5
Søndag 07-08-2007 kl. 16:02
    Vis profil  Vis bilprofil
Jep, og hastværk koster kassen i brændstof.

Udover hastigheden fortæller du intet om dit kørselsmønster, giver du den fuld gas hvis du skal accelerere fra f.eks. 110 til 130? Giver du fuld gas, når du overhaler selvom det faktisk ikke er nødvendigt?

Hvis jeg kører rigtig pænt, og holder de ca 85 km/t på landevej, kan jeg få min 129hks Avensis benzin til at gå 17,6km/l og det er enda inclusiv ture igennem diverse småbyer og rundkørsler.
På motorvej kører jeg 15,6km/l hvis jeg er en fedterøv med gaspedalen, og alligevel kører det der er tilladt.
AE86 solgt, Carina E solgt, Sportsvan købt, Sportsvan i bytte med Avensis T22

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg