Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Lakreparation med masse små rustpletter..



Lørdag 22-09-2007 kl. 16:43
Jeg har tidligere på året selv repareret fronten på min motorhjelm (et stykke på ca. 10x20 cm) så det er ikke det store.

Jeg brugte en fremgangsmåde jeg fik at vide på mit værksted. Groft sandpapir (korn 80) indtil der var blankt metal, så fik den en gang med noget fint sandpapir til den var helt glat og ren for lak.

Så kørte jeg lige fladen over hurtigt med en klud med fortynder på, bare 1 gang over. Derefter fik det lige lov at tørre lidt, så fik den grunder, derefter lak og så klarlak.

Det tørrede natten over, og så sleb jeg med korn 1000 vådslibning. Fint resultat, helt i top.

Men nu her ca. 3-4 måneder efter, er der en masse små lidt ligesom stenslag (nogle af dem kan da godt være stenslag) men ikke dem alle. Og de er alle fulde af rust, helt røde.

Nu har jeg slebet det hele igen, før rusten får fat (stadig kun overflade) men denne gang inden jeg maler vil jeg være sikker på en fremgangsmåde... nogen der kan hjælpe hvad jeg har gjort forkert ?

Jeg har brugt original grunder og lak/klarlak købt på værksted, i bilens farvekode. intet billigt.

Hjælp mig her :)
Jeg har fået at vide at det muligvis kan være bedre at bruge et rengørringsmiddel i stedet for fortynder, men ved ikke rigtigt. Det kan vel ikke være der den ligger...?

Lakreparation med masse små rustpletter..



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-09-2007 kl. 17:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er fint nok at aftøre med fortynner, det er heller ikke grunden til at det er rustet igen.
Jeg vil tro det skyldes for tyndt lag af grunder, samt maling.
Især hvis man sliber lakeringen, kræver det en god lagtykkelse.

Lakreparation med masse små rustpletter..



Lørdag 22-09-2007 kl. 17:17
Jeg gav ikke meget grunder, da jeg havde fornemmelsen for det ville gøre lakken for "høj" i forhold til originallakken.
Og heller ikke meget af selve malingen.

Og så et godt lag klarlak.

Men mon rusten er kommet overfra eller nedenfra ? det ser næsten ud til den har smidt malingen stederne nedefra.

Lakreparation med masse små rustpletter..



Forum rating: Top 50
Lørdag 22-09-2007 kl. 21:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kunne også være fugtknopper, der skaller malingen af i mange små områder, kan godt ligne stenslag.
Fugtknopper opstår når der ikke har været optimale forhold. (høj luftfugtighed)
Mærkeligt nok opstår de ofte, hvis man har en varmeblæser, til at blæse på et bestemt område, som så bliver ramt.


Lakreparation med masse små rustpletter..



Lørdag 22-09-2007 kl. 21:47
Det er malet i solskin :) ingen varmeblæser brugt. Dog er det tørret i solen, det kan måske være problemet ? for varm overflade ?

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg