Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Økonomisk kørsel
Tirsdag 09-11-2007 kl. 09:32 |
Der er mange der gerne vil køre længere pr liter af det dyre så nu opretter jeg denne tråd med det emne! Bilen skal være iorden, korrekt dæktryk osv ingen store reklamer på taget, og ingen 235 lavprofildæk. Kør som om du havde en skål varm suppe på skødet, dvs ikke pumpe speederen og det koster brændstof at bremse! Skal man bremse så slip speederen i god tid og motorbrems, biler med indsprøjtning lukker for saften når det sker, kør som om du manglede bremsevædsken, se fremad. Vindmodstanden er ret stor over 80km/t så ikke for hurtigt, igen ingen tom Thule tagbox, rævehaler eller megaspoiler på potten. aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 09-11-2007 kl. 09:40 |
Det lyder nøjagtigt, som min bestefars køre stil.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 09-11-2007 kl. 11:56 |
Det er da derfor din bil går i stykker... Bremserne gror fast, motoren komme aldrig op i omdr.... Sorry... kunne ikke lade være... /bm Nu med min første Toyota diesel bil...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 09-11-2007 kl. 13:40 |
og I kommer begge fra zone 2 ... aut viam inveniam aut faciam
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 09-11-2007 kl. 14:54 |
Det virker.. men damn det er booring som homer ville have sagt det ;) - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 09-11-2007 kl. 16:43 |
Som Boris også har været inde på, så er det ikke sikkert at benzinøkonomien kan opveje at der skal skiftes skiver oftere pga rust. Så en mellemting vil nok være mere passende.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTorsdag 10-11-2007 kl. 12:17 |
Det med at bilen lukker for safterne, gælder det også en rolla fra 94?? for jeg er lidt i tvivl da jeg tit motor bremser for at spare lidt, og lige en ting efter at jeg har skiftet fra 15" sommerdæk over til 14" vinter er den røget fra 16,5 i gennemsnit ned til 15 så nu må det også snart blive sommer igen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTorsdag 10-11-2007 kl. 17:46 |
Per: Ja det gælder også for din bil.. Hæv dæktrykket. Jeg ville proppe 2.6 bar foran og 2.5 bagi Der er kun et rigtigt brændstof.. Og det starter med D!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTorsdag 10-11-2007 kl. 18:00 |
å heve dekktrykket så mye, vil gjøre bilen ustyrlig på slike veier som vi har i Nord-Norge for tiden:/ En dag skulle de få smake, de trolla. Da monterer han rakettmotor i sin Corolla!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTorsdag 10-11-2007 kl. 18:30 |
Flere dækfabrikanter anbefaler faktisk at man hæver dæktrykket i vinterdæk.. Så tror jeg heller ikke din bil bliver mere ustyrlig.. Det er jo ikke 4-5 bar vi taler om.. Vi taler om en forhøjelse på omkring 10 % i forhold til det anbefalede dæktryk Toyota foreskriver.. Der er kun et rigtigt brændstof.. Og det starter med D!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 14:44 |
ok. men arctic trucks osv dapper jo ut luft for å få bedre grep på snøen En dag skulle de få smake, de trolla. Da monterer han rakettmotor i sin Corolla!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 17:10 |
Vi har heller ikke samme vinter som i har i Nord-Norge. Og det at Artic Trucks lukker luft ud, er jo ikke helt det samme som at fylde mere i pga banzin-økonomi. Det er jo to vidt forskellige ting du sammenligner. AE86 solgt, Carina E solgt, Sportsvan købt, Sportsvan i bytte med Avensis T22
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 17:19 |
Grunden til de lukker luften ud af dækkene, er for at få større trædeflade, så de ikke går igennem sneen/isen! I vores vej føre, skal bilens dæk netop træde igennem sneen/sjappet, for at få fat!! Signatur fri zone
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 17:26 |
^Nemlig. Og så tror jeg heller ikke Artic Trucks kørere, bekymrer sig så meget om økonomien - der er vist andre ting at tænke på. AE86 solgt, Carina E solgt, Sportsvan købt, Sportsvan i bytte med Avensis T22
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 18:21 |
Kør som om du havde en skål varm suppe på skødet, dvs ikke pumpe speederen og det koster brændstof at bremse! ^ Jeg kunne hurtig sætte et låg på den skål. Wroom sage det, og 4A-GZE kom til live.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselSøndag 11-11-2007 kl. 21:59 |
jeg tror også vi har litt forskjellig vinter her er det permafrost og det som er under snøen på veien er is.. da er det en fordel med stor dekkflate uansett hvor lite økonomisk det er En dag skulle de få smake, de trolla. Da monterer han rakettmotor i sin Corolla!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 12-11-2007 kl. 06:51 |
Nej! Kørsel på is, kræver en lille trædeflade! Bilens vægt står derved på en mindre flade og giver bedre friktion! Bilens tryk på underlaget bliver større pr. cm2! Prøv at tænke på rally, hvor bilerne ved kørsel på is, altid har smalle pigdæk monteret! De store trædeflader er kun til langsom kørsel på overflader, hvor bilens vægt skal fordeles på så stort et areal så muligt, for at bilen ikke træder igennem! Det er ligesom forskellen mellem, at gå igennem sne med dine sko og med ski. Skienes store trædeflade gør, at du bliver oven på sneen og ikke træder igennem!! Signatur fri zone
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 12-11-2007 kl. 19:18 |
Nemlig ja... Det er fysisk umuligt at slikke sig på albuen
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Økonomisk kørselTirsdag 13-11-2007 kl. 11:24 |
Altså nu kommer jeg også fra zone 2... Herover er der jo lange lige landevej, som umuligør det at holde 80 km/t. da man så bliver presset af lastbiler og bøndernes voldtunede traktorer. Men det med at holde farten er en god ide. Rundkørsler på landevejen her i jylland kan klares i 4 gear. Men er ikke sikker på at besparelsen på brændstoffet kan opveje det enorme slid på dækket. Med venlig hilsen Søren Madsen
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|