Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

kompressionsforhold



Lørdag 15-12-2007 kl. 08:37
hvordan regner man det ud

kompressionsforhold



Forum rating: Top 250
Søndag 16-12-2007 kl. 11:07
    Vis profil  
Jeg kender ikke formlen til at regne det ud med, men kunne forestille mig at det har noget at gøre med volumen når stemplet er i bund divideret med volumen når stemplet er i top gange lufts masse. Men er ikke helt sikker.
Det sværeste er nok at finde det præcise tal for volumet i det dine stempler ikke er helt flade og det samme med topstykket.
Ellers hvis motoren er bygget er det en del nemmere bare at sætte et kompressionsmåleudstyr i en af tændingsrørhullerne og måle trykket

Held og lykke med det.
mvh. Kenneth
CoolRacing.dk

kompressionsforhold



Forum rating: Top 250
Søndag 16-12-2007 kl. 11:39
    Vis profil  
Han kan da ikke bruge kompressionstrykket til noget hvis han skal bruge kompressionsforholdet? Eller er det bare mig der ikke umiddelbart kan se forbindelsen imellem de to ting?

kompressionsforhold



Forum rating: Top 250
Søndag 16-12-2007 kl. 12:57
    Vis profil  
Kompresionsforholdet måles da i tryk, så vidt jeg ved. Man måler på hvor meget luften trykkes sammen f.eks.: 1:10,7 som min Corolla havde før den blev bygget om.
CoolRacing.dk

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 13:57
    Vis profil  
det har jo intet med trykket man måler at gøre...

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 14:23
    Vis profil  Vis bilprofil
Kompressionsforholdet er forholdet mellem volumen over stemplet i dets top- & bundstilling.

Det har intet med Kompressions-trykket at gøre!

kompressionsforhold



Forum rating: Top 250
Søndag 16-12-2007 kl. 14:30
    Vis profil  
Okay, så har jeg nok misforstået noget...og skal nok klap kaje hehe.
Hvis der er nogen som vil forklare mig forskellen vil jeg være glad, så jeg kan få styr på det ...har åbenbart noget at lære.
Min teori er bare at når stemplet er i bund og bevæger sig til top, vil det komprimere volumen og derfor også lave et tryk i kammeret. Dette tryk måles i kg/cm2 el psi, så vidt jeg ved. Det tryk der er i kammeret når stemplet er i bund i forhold til når stemplet er i top og derved når luften er trykket sammen er kompressionsforholdet.
Så ret mig lige og forklar det

mvh. Kenneth
CoolRacing.dk

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 14:35
    Vis profil  Vis bilprofil
Du har for så vidt ret, hvis vi taler om en ideal gas under isoterme betingelser. Problemet er bare at benzin (oktan) ikke er ret ideel og selv ved lambda=1 er der en del benzin i gasblandingen. Desuden vil en bilcynlinder nærmere være adiabatisk end isoterm (selv en cykelpumpe bliver varm når man pumper - og det er absolut ikke med et kompressionsforhold på 10!).

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 14:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Kompressionsforholdet er forholdet mellem volumen over stemplet i dets top- & bundstilling.
Det ligger fast, og påvirkes ikke af andre faktore.(med mindre motoren er med variabel Kompressionsforhold.)

Men naturligvis giver et højere kompressionsforhold, et højere tryk i cylinder/forbrændingskammeret.



kompressionsforhold



Forum rating: Top 250
Søndag 16-12-2007 kl. 16:17
    Vis profil  
Jamen så har jeg da også skrevet korrekt...okay, blev helt forvirret

mvh. Kenneth
CoolRacing.dk

kompressionsforhold



Forum rating: Top 500+
Søndag 16-12-2007 kl. 18:36
    Vis profil  
komprissions forholdet er vel for holdet mellem Slagvolumen og det rum der er over stemplet når det er i top.!? (komprisions rummet.) eller.?

I så fald regner du det ud som neden under.:

Slagvolumen / Kompressionsrum = KompressionsRum.

Eks. 850ccm3 / 100ccm3 = 8,5:1




Slagvolume = 3.147 x Radius2 x Slaglængde.

Kompressions rums volume = 3.147 x Radius2 x Højden af Kompressions rum.

måske lidt forvirrende men mener det er sådan det regnes ud hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt.

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 19:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Nej, kompressionforhold = kompressionsrum/(slagvolumen+kompressionsrum)

... vil jeg mene.

kompressionsforhold



Forum rating: Top 50
Søndag 16-12-2007 kl. 21:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Det vil ikke være nemt, at udregne volumen af kompresions-rummet.
Da det har en, usymetrisk udformning.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg