Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - undervogn (gevind/fjedre)  :  Alt som sænkning af biler

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Søndag 16-12-2007 kl. 21:46
    Vis profil  


Testkørsel af Lexus IS300 Sport 2002.

Idag har jeg på trods af extremt dårligt vejr på Fyn, fået lov til at tage Nichlas´s lækre Lexus IS300 Sport på en testtur i Odense og omegn.
Jeg har nedenunder prøvet at beskrive oplevelsen så godt som muligt.. jeg har sikkert glemt noget.. men bær over med mig.. mentalt sidder jeg stadig i bilen ;)

Da jeg testede bilen og mens jeg sidder og skriver dette, har jeg hele tiden i hovedet hvordan en BMW 330 E46 touring eller Audi A4 3.0 Multitronic af samme kaliber kører og føles. (jeg har haft lejet begge biler gennem erhverv)

Billederne er IKKE af den aktuelle bil, men nogenlunde identisk US model, se flere billeder på Nichlas´s profil:

http://www.toyotaextreme.dk/brugsedeb.asp?bil=3115

Vi har aftalt at mødes hos McD ved afkørsel 52 Odense, da jeg ankommer står Nichlas og nogle af hans gutter allerede ude i kulden.. de er lige ankommet, bilen står faktisk pæn, i betragtning af det danske vintervejr.. salt, salt og anden møg.

Jeg ser nærmere på dyret, og selvom det "bare" ligner en IS200, aner man at der er mere.. tag ikke fejl.. her er store bremser og let øget sporvidde, det er som om at den bare virker mere muskuløs.. selvom karossen er helt identisk med lillebror IS200, målmæssigt.

Bilen har et maskulint design uden at være vulgær som amerikanerne, linierne er helt fremme i tiden og "Lexus lygterne" bagtil passer bare 100% til den bil.. få dem nu af jeres Corolla derhjemme ;)

Den er diskret underspillet i sin fremtoning, men man er ikke i tvivl.. her er power og potens Xenon, lygtevaskere er her std. sammen med aut. højdejusterbare forlygter.

Og hvis man er i tvivl om bilens intentioner, så bliver de også straks gjort til skamme idet man åbner motorhjelmen, der er tydeligt aftryk af en DEL mere muskler end på en IS200.

Motoren; 3.0 R6 24v 2JZGE er i sit grundprincip den samme som fra den velkendte Supra, som vi alle efterhånden har set på lærredet.. denne er dog uden Turbo, i stedet er der monteret VVT-i, effekten ender på 235HK og 288NM, iflg. Toyota. Jeg er ikke i tvivl ;)

Desuden er der her benyttet drive-by-wire teknik til spjældet for at sikre optimal trækkraft uanset speederposition og omdrejninger.

http://jesperdj.dk/is300/eng.jpg

I denne model er motoren sat sammen med en sublim 5 trins automatgearkasse, den skifter silkeblødt eller lige når man ønsker det, ved et let tryk på en af steptronic knapperne på rattet.

Man kan yderligere vælge mellem snow eller sport program, som ændrer hvor aggressivt antispin systemet skal gribe ind og hvorledes gearskiftene skal foretages, man kan også slå antispin helt fra.

Hvis man lader elektronikken klare skiftene bliver man mødt med et system der kan læse tanker, for den skifter 100% som man selv ville have gjort det, der kan bare ikke blive bedre!

Kræfterne fra den utrolig tyste, men maskuline motor fortsætter fra gearkassen ud til baghjulene hvor den nemt bliver afsat til fremdrift, præstationerne er ikke racerbilspræget, men er pæne for en bil i den klasse; 0-100 er på papiret overstået på 7,4sek og jeg vil påstå at de i den virkelige verden nærmere er 7.. og lyden.. den lyder bare godt.. ! Tyst, men potent!

Bilen er opbygget med dobbelt wishbone ophæng både for og bag, det er bare noget der virker, selvom det er en forholdsvis tung bil (1450kg) kører den mere fiks om hjørner end min lille sænkede Corolla på 925kg, Nichlas har valgt at smide et sænknigssæt på for synet skyld, det har ikke ændret på komforten, det har bare tilføjet en dejlig xtra snert af sportslighed.

Iøvrigt er bilen i perfekt balance 54/46 er forholdet, hvilket må siges at være noget nær ultimativt, Lexus har brugt meget tid på udvikling af undervogn på Nünbergringen, det er altså seriøst!

Bremserne er udstyret med ABS og EBD (Electronic Braking Distribution) som balancere nødvendig bremsekraft til de krævede hjul, de er iøvrigt identiske med dem fra Supraen.

Bilen er fra fabrikken født med TTE udstødning og 18" BBS fælge med 225/40-18 dæk, der er plads til 20" og 235/35 for og 285/30 bag.

Nå.. nu er det tid til at se nærmere på kabinen.
Dørene springer lette og elegante op, uden andet end et simpelt let ryk i håndtaget, og når man lukker efter sig er der kun et kontant *klap* og ikke en masse raslen, eller lign. Man siger at de lukker "som på en mercedes", jeg håber at det er en ny mercedes, for dem jeg har kørt i var ikke noget at råbe hurra for..

Indenfor er bilen beklædt med sort dellæder og alcantara fra fabrikken, instrumenteringen ligner noget Tag Heuer kunne have designet, det er bare lækkert at se på og noget man ikke ser andre steder.

http://jesperdj.dk/is300/instrpanel.jpg

ALT sidder bare hvor det skal, og idet man sætter sig ned i sædet skal man ikke først til at rokke sig på plads.. man SIDDER på plads.. det er bare komfort og støtte de rigtige steder, sæderne er el-justerbare i alle retninger og har sportsaner i form af lændestøtte osv.

http://jesperdj.dk/is300/fors.jpg
http://jesperdj.dk/is300/bags.jpg
http://jesperdj.dk/is300/rightside.jpg

Bilen har ALT i udstyr.. jeg gider slet ikke nævne det.. to much to list.. men her er alt.

Der er virkelig også kræset om det std. monterede lydsystem, Nichlas havde dog skiftet den org. radio med en doubleDIN enhed fra JVC, der kunne alt muligt.
Højtalerne og de indbg. forstærkere rækker rigeligt til behagelig nydelse i det daglige brug, men selvfølgelig er det ikke et solidt dunk i mellemgulvet som til en koncert der leveres.. bevares..

Vi tar lige en testtur..

Idet jeg drejer nøglen springer motoren velvilligt igang og falder øjeblikkelig til tomgang..og jeg er nød til at se på omdrejningstælleren for at få bekræftet at den virkelig rotere.. for der er ingen vibrationer eller lyd længere.. et kort dap på speederen fortæller dog at der er liv i stalden.. og det er nogle adrætte heste der er indlogeret, det føles allerede idét man stille triller ud fra McD og ud på vejen, man skal ikke træde ret meget på speederen før man får respons og det er her det lækre kommer ind i billedet.. gearene og hvornår de skifter gør at den er extrem behagelig at køre i, den skifter tidligt så den ikke skal pines, og vil man.. så træder man bare pinden i kælderen, elektronikken og motoren kvittere med et kick-down og du sendes velvilligt afsted!

At køre bilen er som en leg, det hele er der hvor du har brug for det og bilen opfører sig som en atlet på vejen, ikke noget med dovne krængninger eller tungt styrtøj, der er respons øjeblikkelig!.

Rent støjmæssigt kan du føre en samtale i en elendig mobil med dårlig dækning mens du kører 180km/t uden problemer..

Der er ikke så meget at sige om køreegenskaberne end at de er absolut sublime og til enhver tid klasser bedre en Audi og BMW´en!, Audi´en er egentlig ikke nævneværig her, da den slet ikke har samme konstruktion.

Rent kabine feel mæssigt, er den ikke helt på højde med Audi og BMW af samme kaliber, misforstå mig ikke, det er virkelig en lækker kabine og nogle gode materialer, men Toyota skinner igennem.. desværre..
Heldigvis sidder alle tingene de rigtige steder og ikke placeret med underlige vinkler som i BMW´en!?

Der er masser af plads på for og bagsæder, kabinen føles rummelig, selvom den er sort, det er mere end man kan sige om Audi´en..
Og så skal man lige til sidst huske på at denne bil koster mellem 70 og 90.000kr mindre end tilsvarende Audi/BMW.. (dagens brugtbilsvurdering)

Tak til Nichals for en uforglemmelig tur.. jeg køber den jo snart ;)









- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Søndag 16-12-2007 kl. 22:13
    Vis profil  Vis bilprofil
Fed bil og rigtig fed beskrivelse... du er hermed forhåndstilmeldt til at skrive anmeldelser på Seek4Cars.net, når vi kommer så langt.
     Nøglering af glas med rødt lys

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Søndag 16-12-2007 kl. 22:16
    Vis profil  
Tak for roserne.. du ved jeg er klar :)
- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 500
Mandag 17-12-2007 kl. 17:06
    Vis profil  
efter den beskrivelse er jeg også klar til at købe en, det var jo som om man selv kørte...
E10 med G6 kabine...

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 500
Mandag 17-12-2007 kl. 17:34
    Vis profil  
Ja jeg sidder også og har føgelsen af jeg selv har været på prøvetur, hekt kanon fortælling!!
avensis-dieselpower

Testride Lexus IS300



Mandag 17-12-2007 kl. 18:24
Du fangede mig rigtigt der Jesper. Jeg var nød til at læse det hele. Meget imponerende beskrivelse. Og godt valg af ord.

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 25
Mandag 17-12-2007 kl. 18:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Nichlas skriver 214 og du skriver 235 hk!
Hvem har ret?
Signatur fri zone

Testride Lexus IS300



Mandag 17-12-2007 kl. 19:03
Det har nichlas.



Testride Lexus IS300



Mandag 17-12-2007 kl. 19:51
Og fuck det var koldt og stå og vente.. Men det det værd når man læser denne beskrivelse.. Var ked da jeg hørte luffe (aka Nichlas) skulle sælge, men da jeg har set hvem det var der skulle købe den er jeg sikker på den får et godt og trykt hjem hvis du køber den.. Luffe har ihvertfal passe godt på den og jeg har fuldt bilen fra vi hentet den til nu... Og kan kun give dig ret.. Der er ingen biler under en halv mil der kommer i nærheden af den efter min mening.. Og det selvom jeg mener en rigtig japser er en der står Nissan på (sorry, ved jeg bliver myrdet nu) Men hver sin smag..
Men ved ihvertfal at luffe syntes at du var "værdig" til at købe den.. Han ville ikke sælge sin baby til hvem som helst..

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Mandag 17-12-2007 kl. 21:29
    Vis profil  
"Nichlas skriver 214 og du skriver 235 hk!
Hvem har ret? "

Ja det kan jeg godt se... Toyota oplyser 235hk for 2JZGE VVTI motoren.. men nogle steder er den også oplyst som 215??

Finn, har du en idé om hvorfor den øjensynligt yder mindre med VVTI end den gør i Supraen?

Jeg er ikke i tvivl om at Niclas har passet på bilen, det kan jeg se :)
- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 50
Mandag 17-12-2007 kl. 21:49
    Vis profil  Vis bilprofil
Toyota Data oplyser at den har 214hk

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Mandag 17-12-2007 kl. 22:30
    Vis profil  
Ja.. når man ser på Lexus.. kan jeg se.. men ikke hvis man ser på den i Supra?
- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 250
Mandag 17-12-2007 kl. 23:25
    Vis profil  
Jesper kan man overhovedet samligne den med din Supra...? Tænker på køreegenskaber osv.
Fuld Tilfreds Eller Pengene Spildt

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 250
Mandag 17-12-2007 kl. 23:26
    Vis profil  
Hov glemte da lige at skrive flot arbejde med teksten
Fuld Tilfreds Eller Pengene Spildt

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 25
Mandag 17-12-2007 kl. 23:47
    Vis profil  
Nej, men 2JZ-GE motoren er den samme, som i Supra N/A
Nu snart med TO Toyota´er igen!

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-12-2007 kl. 08:49
    Vis profil  
Jo, undervogn, motor, transmission osv. er af samme gener som Supraen (2JZGE, dobbelt wishbone), så de kører faktisk temmelig ens.. vægtforholdet er bedre på IS300 modellen og undervognen er yderligere optimeret ud fra deres tests på Nürnberg ringen.

Motor er ikke helt ens, men grundprincippet er.. der er et andet topstykke, andre periferi komponenter og anden styring, blokken og indmad er den samme.
- derfor undrer det mig at den har færre hk end i supra?

Transmission har også fået et nyk opad, den er gået fra 4trins aut. til 5 trins, og har fået elektronisk skift med steptronic.


- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 500+
Søndag 23-12-2007 kl. 20:48
    Vis profil  
Benzin forbrug og udstødnings krav.. ligesom en 4a-Fe ikke yder det samme på en carina II og carina E. og heller ikke fra carinaE til corolla 1,6 fra samme årgang, selvom motoren på udseenet er fuldstændig ens..

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 25
Søndag 23-12-2007 kl. 22:29
    Vis profil  
Nu er det ikke samme motor i Carina II og Carina E, og forskellen på de to heste mellem Carina E og E10 skyldes udstødningen. Men det er sikkert rigtigt, hvad Lexus og Supra angår.
"Indsæt plat kommentar her"

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 500+
Mandag 24-12-2007 kl. 16:27
    Vis profil  
Carina II 1,6 med indsprøjtning. hedder 4A-FE. Carina E 1,6 hedder 4A-FE. det er den samme motor, det kan godt være der er små forskelle rundt omkring men motoren er den samme.. hvis du kigger ordenligt efter på supra og IS300 motoren kan du sikkert også godt finde forskelle selvom den hedder det samme.

Du spurgte hvorfor der var forskel på motorens ydelse fra supra til lexus IS300 når motoren hed det samme? og jeg gav svaret.

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 50
Mandag 24-12-2007 kl. 16:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Kun blokken på 4afe carina 2 og carina E der er ens da.. topstykket er meget forskellige på de to motorer :) Derfor de hedder generation 1 og generation 2
Led mig ikke ind i fristelse, jeg kan sagtens selv finde vej!

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 25
Mandag 24-12-2007 kl. 17:18
    Vis profil  
Præcist, Casper - du nåede at svare før mig
"Indsæt plat kommentar her"

Testride Lexus IS300



Forum rating: Top 5
Mandag 24-12-2007 kl. 18:50
    Vis profil  
ja der er mange forskellei.. Ikke på blok, men top og ecu er langtfra de samme.. Så den yder sikkert mindre pga emissionskrav, som i skriver
- Jesper
..testaRolla..


Testride Lexus IS300



Tirsdag 25-12-2007 kl. 10:16
Syntes ikke der er noget mærkeligt i, at samme motor yder forskelligt, i forskellige biler.
Vi snakker omkring 6 hk, der skal ikke ændres meget på indsug og udstødning for det, og køling.Tit er det lige netop det der er andreledes i en anden bil.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg