Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Blå røg
Onsdag 10-01-2008 kl. 14:21 |
I forbindelse med en skiftet toppakning, hentede jeg bilen idag, men bemærkede blå røg fra udstødningen... Jeg tænkte at det nok kunne skyldes reparationerne, men da det blev ved hele vejen hjem (ca. 15min på motorvej), kan det ikke være tilfældet. Kiggede i motorrummet, og oliepinden viste (så vidt jeg kan se) alt for meget olie på... Er det den direkte årsag til den blå røg, eller betyder det at der er opstået et nyt problem i motoren? 20 år på bagen og nysynet uden fejl...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgOnsdag 10-01-2008 kl. 14:21 |
...det skal siges at motoren gik helt fint, dog en anelse lav i tomgang.. 20 år på bagen og nysynet uden fejl...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgOnsdag 10-01-2008 kl. 14:23 |
Det kan godt skyldes det ja - Jesper ..testaRolla..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgOnsdag 10-01-2008 kl. 14:35 |
må tappe det og se om det løser problemet. Frygtede bare at det kunne være vand der igen løber ind i olien så det ser ud til at der er for meget på. men hvis der er hul ml. olie og vand, ville motoren vel ikke gå normalt? 20 år på bagen og nysynet uden fejl...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgOnsdag 10-01-2008 kl. 14:41 |
Blå røg plejer at være olie der bliver forbrændt... Hvid røg er vand... De fleste motorer kan godt finde på at brænde olie hvis der er fyldt for meget på... Så hvis det ikke hjælper at tappe noget af olie af, så er der noget riv rav ruskende galt... Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgOnsdag 10-01-2008 kl. 22:33 |
Vand i oilen kan som regelt ses ved at der danner sig et hvidt stof på oliepinden eller olie påfyldnings dækselet. Blå røg er olie der er forbrændt. (En sur gammel kold diesel hakker giver blå røg, men det er fordi dieselen ikke bliver forbrændt ordenligt, forkommer dog kun ved meget kolde motor...) Hvid røg kommer af vand og/eller olie der bliver kogt så voldsomt så det fordamper med det samme. Man kan lugte hvad der er hvad. Vand/køler væske er en sødlig lugt, og olie er lugten som også en gammel ford levere når man ligger bag sådan en på motorvejen
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 13:49 |
Jeg tror ikke der er vand i olien så... Nu har jeg tappet af, så den er under MAX i hvert fald, men bilen oser stadig blåt, specielt når den er varm. Mest under acceleration, men også i tomgang når den er varm. Motoren går fint..... :-/ har kørt ca 5km og den oser stadig... 20 år på bagen og nysynet uden fejl...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 14:00 |
Ellers kan det være at,de har ødelagt en af oliehætterne da de har samlet topstykket
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 14:00 |
Ellers kan det være at,de har ødelagt en af oliehætterne da de har samlet topstykket
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 14:30 |
Prøv nu at se tiden an, om den bruger mere olie, end før du fik skiftet toppakningen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 17:53 |
Vil give Jens K ret, vent lige et par dage og nogle km. Olie på stempler tager lang tid at brænde af... Min gamle 4efe motor røg blåt i over 100 km, bare fordi jeg havde hældt olie oven på stemplerne mens den stod til opbevaring, altså motoren...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 22:35 |
Nåh okay, og da jeg kunne tappe 1½ liter af motoren, og den STADIG var på max, så kan det nok tilskrives det... Troede egentlig at det ville blive forbrændt temmelig hurtigt. Tak for svarene, jeg vil se tiden an, det vigtigste er vel også at kontrollere oliestanden, og så at motoren går som den skal...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 23:14 |
Prøv at snuppe et par hundrede kilometer på motorvejen og se så om det ikke hjælper på problemet.. Der er kun et rigtigt brændstof.. Og det starter med D!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgLørdag 11-01-2008 kl. 23:23 |
Har værkstedet fyldt samme type olie på, som du plejer at bruge?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgMandag 12-01-2008 kl. 00:36 |
Jeg prøver.. Ja det skulle være det samme, tænkte nemlig også at olien kunne være for tynd...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgMandag 12-01-2008 kl. 07:45 |
hvis du har tappet 1½ liter af og den stadig står på max har de da også nosset lidt i det.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Blå røgMandag 12-01-2008 kl. 15:51 |
Fuldstændig enig... Godt jeg ikke havde længere hjem end godt 15min's kørsel... Kunne vel ha splittet motoren ad.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|