Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
T-VIS/NON T-VIS motorstyring
Tirsdag 22-01-2008 kl. 09:07 |
Hvor ligger foreskellen i de to motorstyringer? AE82 kontra AE92. Der ligger en NON T-VIS motor i min AE82'er nu, og har ladet mig fortælle at den ikke yder det optimale, så længe jeg kører rundt med en std. AE82 motorstyring. Er der mærkbar forskel ved at skifte, eller er det en and?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 09:54 |
Jeg mener i hvert fald at den ene kører med lav ohms dyser og den anden med høj ohms dyser, så hvis du skifter rundt, så husk at skifte dyser også...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 10:51 |
Jeg kører med de dyser som sad på motoren, da jeg fik den - altså AE92 dyser og med AE82 motorstyring?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 14:21 |
Ja, men der er jo heller ikke nogen af de to der kører med non tvis i dk...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 14:34 |
Altså, den motor jeg har í bilen nu er en NON T-VIS'er. Så vidt jeg ved findes de kun i AE92 udgaven, ikke? Om de kører i DK eller ej er underordnet, motoren er importeret. Dyserne er org. AE92 dyser, ved ikke om de er større end til en T-VIS 4AGE? Og jeg har std. AE82 motorstyring i. Så fik vi det på det rene, tror jeg :P
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 16:01 |
ikke rigtig helt rent du skriver at det er OE dyser til en ae92. men er det den "danske" udgave eller den importerede? Non-T-ViS aka 140hk 4AGE kører så vidt jeg husker med lav-ohms-dyser, har du selv monteret dem på motoren, eller sad de i da du fik den? i så fald skal du have en formodstand på. er det tilfældet at du har købt nogle nye, og har oplyst at det er en 1,6 GTI AE92, så har du fået nogle høj-ohms-dyser, og så vil din blanding sikkert blive for maget, og hvis ikke den er mager, kører du sikkert med for høj duty-cycle på dyserne (man presser normalt ikke en dyse mere end 80% af hvad den kan) og dette kan resultere i at de bliver varme og sætter sig, og det vil du ikke have, det kan i vørste fald koste dig et stempel, blok, og topstykke.. er du stadig i tvivl, så fat et ohm-meter og mål på dysen :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 17:18 |
Det var dem der sad i broen da jeg fik motoren i hænde, og da havde den ligget stille i et par år eller 7 uden opstart, vidst nok direkte importen? Så det er de dyser motoren er født med. Motoren har kørt upåklageligt de første 5000 km nu, uden probs - med masser af pedal!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 17:36 |
Du risikerer at brænde boksen af, jeg ville lige måle dem efter for at være sikker....
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 17:42 |
Du tror ikke det ville være sket indenfor de førnævnte næsten 5000 kørte km? Det var nu heller ikke det mit spørgsmål gik ud på :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 18:07 |
Jeg har ikke selv prøvet at skifte rundt på boksene, men de non tvis motorer jeg har prøvet har kørt med std boks og dyser, og der synes jeg godt man kunne mærke der var mere træk i end std. motoren. Så mit bud er at der ikke kan være meget at hente. Du kan jo evt prøve at få den rullet, det er sjældent de yder over 135hk. Angående det med dyserne, så er det selvfølgelig dit eget valg...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 18:30 |
Ja, det kunne jeg jo. Kan ikke rigtig mærke om der er mere træk i den her end i std. motoren. Men ellers må man jo overveje noget programmérbar motorstyring.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTirsdag 22-01-2008 kl. 23:10 |
hvis du er på jagt efter hestekræfter, så er det ikke den rigtige vej at gå vil jeg mene, du bliver for dyrt i den sidste ende. hvis du vil behplde motoren, så skal der en blæser på, ellers skal du skifte til enten AGZE eller 20V. prisen kommer til at ligge på ca det samme som at skifte motorstyring og indkøring. dog vil du få flere hunde til slæden, mere moment og en langt federe lyd. ang dit dyse prob. mål dem med et ohm-meter, det er gratis, og giver dig et direkte og præcist svar på ca 20sekunder :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringOnsdag 23-01-2008 kl. 12:28 |
Det var bare en tanke der strejfede mig, hara sådan set også hørt det før, men hvis der skal så meget til, så magter jeg det ikke. Er igang med at søge en blok til et projekt med noget tryk, for den er allerede lidt kedelig denne her. Fik lige svar på en mail fra turbomotor.dk hvori jeg spurgte om det samme, og han svrede at det ikke kunne betale sig, men hvis jeg derimod smed knasterne i fra min gamle motor, bluetoppen, så ville det give noget. Så det vil jeg da ud og prøve!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringOnsdag 23-01-2008 kl. 16:16 |
så husk lige at købe pakdåser, flydende pakning og evt. tandrem dog skal ventiler stilles, bare du er klar over det, og det foregår med "brikker" dvs at du skal have brikker i den rigtige tykkelse til hver ventil (16) så hvis du kender en det er på et toyota værksted, så prøv at låne deres kasse, de har en med forskellige størrelser, ellers skal du nok få et værksted til det :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringOnsdag 23-01-2008 kl. 20:45 |
Har et slibesæt liggende jeg kan tage de pakninger fra, som der mangler. Og jo, er klar over der skal stilles ventiler :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringOnsdag 23-01-2008 kl. 21:02 |
Hvis det er AE 92 dyser, passer dine AE 82 dyse stik ikke lige over på. "Who needs a FUCKING signature?"
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringOnsdag 23-01-2008 kl. 21:18 |
Men det kan de forholdsvist let komme til
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTorsdag 24-01-2008 kl. 00:41 |
lige for at være på den sikre side, så fik du fat i at du skal bruge flydende pakning ikk? det er til knastoverfaldne ved pakdåserne, de skal have flydende i hjørnerne hvor de ligger mod topstykket :spin) det er ikke reklame, blot en oplysning :spin)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTorsdag 24-01-2008 kl. 18:22 |
Jo de gør, det kommer an på årgangen af motoren. Er ikkke gået igang endnu, men skal nok huske pakningen.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringTorsdag 24-01-2008 kl. 22:39 |
Ta' og brug nogle dyser fra en AE82'er så passer dine stik (Hvis det er de originale der sidder på ledningsnetter) Og så bare brug din motorstyring fra 4A-GE AE82, selvom det er den samme på 4A-GE AE92
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 08:29 |
Jeg synes der bliver kørt noget rundt i det? Dyserne fra en AE82 er ikke magen til dyserne fra en AE92, ikke i forhold til de tal der står på siden af dem. Motoren er fra en AE92, dyserne er fra en AE92 og motorstyringen er original, nemlig fra en AE82. Og det kører uden problemer. Stikkene fra mit ledningsnet passer fint overens med dysestikkene, da det er en ældre AE92-motor. På de nyere modeller er stikkene runde, og ikke firkantede!
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 14:07 |
De firkantede stik ftil dyserne på en ae92 og en ae82 er altså heller ikke ens, men de kan modificeres til at passe...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 15:20 |
Jeg har haft fingrene i en nyere model NON T-VIS'er, med runde stik. Der fik den dyserne i fra en ældre NON T-VIS'er, som gavde firkantede stik - samme numre på siden af dyserne! Min motor havde firkantede stik, som passede i mit ledningsnet, uden problemer.
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 16:07 |
På AE82 og AE92 er de begge med firkantet stik, men de er bare ikke ens...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 17:45 |
Det er sagen ligegyldig, alt det her! Det drejede sig ikke om dyser, men om motorstyring! Tror bare vi stopper her ..
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 21:05 |
Oki, men der er ingen forskel i motorstyringer på 4A-GE AE92 of 4A-GE AE82
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 22:33 |
Turbomotor.dk er dig lidt uenig der, tror jeg. Og jeg skulle da også mene, at hvis den på det japanske marked, kan spytte 140 hk ud, og den, når den kommer til DK og bliver sat til en AE82 boks, kun kan smide 130 hk, så må der være noget der hindrer de sidste 10 hk i at slippe ud .. :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringFredag 25-01-2008 kl. 22:55 |
De 140 er jo også målt uden vandpumpe, generator osv.....
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringLørdag 26-01-2008 kl. 11:00 |
som alex skriver er det uden de dele. en 124 model har helder ikke 124hk som de ellers skulle have. Fluen / Stenvedel AE86
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
T-VIS/NON T-VIS motorstyringSøndag 27-01-2008 kl. 00:56 |
Jups, og stadigvæk standard styrebox på AE82 GT og AE92 GTi er den samme...
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|