Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Tirsdag 12-02-2008 kl. 19:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har opdaget at kaliberen på mit højre baghjul hænger - en smule...

Den hænger ikke nok til at jeg kan mærke det under kørsel, men jeg blev opmærksom på det, da bilen lugtede rigtigt fælt da jeg kom hjem...

Jeg mener at have hørt, at man kan få et renovering sæt til bremsekalibre...

Men er det noget en kodetrold/nørd som mig skal kaste sig over i en weekend (eller det meste af en måned) og selv at renovere et par kalibre?

Eller skal jeg bare kaste håndklædet i ringen og smide den i hovedet på en mekaniker?

Nu har vi jo i en tidligere tråd fået konstateret at nordjyder er "økonomiske bevidste", så hvor lang tid kan jeg forvente, at en mekaniker er om at lave sådan noget skidt?
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 25
Tirsdag 12-02-2008 kl. 19:54
    Vis profil  Vis bilprofil
En god mekaniker klarer det på under en time pr side , og ja der kan fåes repsæt til at lave dem med .
JA .
Sportsvan er solgt , ny på gaden.


Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Tirsdag 12-02-2008 kl. 20:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Kan jeg gøre det selv?

Jeg har selv skiftet skiver og klodser (engang) og det gik ikke så dårligt (nordjysk underdrivelse)...

Skal man bruge specialværktøj?

Skal man udlufte bremser bagefter?
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 25
Tirsdag 12-02-2008 kl. 20:23
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja , bremserne skal udluftes bagefter , der skal bruges lidt specialværktøj , en honer til caliperen , men alm smergellærred (fint sandpapir) kan bruges istedet for og ellers alm. nøgler /toppe og en stor vandpumpetang og gerne trykluft , hvis man har det .
JA .
Sportsvan er solgt , ny på gaden.


Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Tirsdag 12-02-2008 kl. 21:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tror såmænd jeg kan støve det hele sammen... lige med undtagelse af dén dér honer...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 250
Tirsdag 12-02-2008 kl. 21:56
    Vis profil  
Naar bremsecalibre henger er det naarmalt for de klodserne er over halvt nedslidt,
Tryk stemplet tilbage , nye klodser monnteres og smores de rigtige steder.
eR DET EN NIMBUS MED SIDEVOGN DU HAR,
Michal skriv hvad der er for en bil og model du har
saa er det nemere at hjelpe dig

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 10
Tirsdag 12-02-2008 kl. 22:11
    Vis profil  
Gætter på en Celica...

/bm
Nu med min første Toyota diesel bil...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Tirsdag 12-02-2008 kl. 23:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Renover dine calibre, med et rep. sæt (nye stempler hvis de er rustne)
Puds cylinderen med fint smergellæred/sandpapir (korn 180 + )
Vær især opmærksom på den del af cylindren, som er uden for tætningsringen, den kan ofte være rusten.
Prøv om stemplen køre let i calibren (uden gummitætning)
Husk at smøre med bremsefedt (følger med rep. sæt)

Hvis calibren er af den type, som skal kunne bevæge sig sidelæns, så smør her med allu fedt.

Det er den eneste forsvarlige måde at rep. hængende calibre på.

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-02-2008 kl. 09:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er min Celica T23'er...

Jeg tror ikke det skyldes nedslidte klodser eller skiver... jeg fik nemlig nye skiver og klodser på for ca. 1 år siden, og den har kun kørt små 15.000 siden da...

Det er kun den i højre side på baghjulet som hænger...

Det er ikke noget som jeg kan mærke, når jeg kører i bilen, men bremsen er ret varm efter en køretur...

Men bilen er også 8 år gammel, så det er vel på tide at få kalibrene gået igennem (med mindre det er noget som bliver gjort ved serviceeftersyn???)...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-02-2008 kl. 19:22
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har lige gået gamle arbejdssedler igennem fra Toyota, og angiveligt vist, skulle mine bremser havde været adskildt, renset og smurt så sent som 12/3 - 2007...

Er det så ikke helt usandsynligt, at det hele gror fast på mindre end 1 år?
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 5
Onsdag 13-02-2008 kl. 19:33
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kommer jo lidt an på hvor meget den har kørt siden, og hvordan du kører. Du er jo nordjyde, så du kører nok som en gammel hat for at spare på brændstoffet.

Jeg ville hive kaliperen af og kigge den efter. Det er sandsynligvis bare gliderne der trænger til en rengøring og en smøring - så sandsynligvis kan du spare renoveringskittet.
Mvh Knudsen

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 25
Onsdag 13-02-2008 kl. 19:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Selve bremsecaliperen bliver ikke adskillt ved et alm. bremseservice , så det er slet ikke usandsynligt at stemplet i caliperen begynder at sidde fast .
JA .
Sportsvan er solgt , ny på gaden.


Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-02-2008 kl. 19:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Hov hov... Gammel hat?!?!? Hvis jeg vil spare på brændstoffet kører jeg i Yaris'en...

Hvornår har du sidst været i Nordjylland... Her er alle veje motorveje, og skiltene viser "vejledende minimumshastighed"...

Desuden har jeg den på bane et par gange om året, hvor det hele bliver presset til det yderste... Så jeg kan da ikke forestille mig at skidtet er groet fast fordi den ikke bliver brugt...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Onsdag 13-02-2008 kl. 19:55
    Vis profil  Vis bilprofil
...og det er selvfølgelig skrevet med et glimt i øjet

Jeg er ikke sur eller fornærmet - kun på min kaliber...
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 5
Onsdag 13-02-2008 kl. 23:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Hehe, er ofte i Nordjylland. Kommer jo fra Hørmested ved Sindal og har stadig en smule omgangskreds deroppe
Mvh Knudsen

Bremsekaliber...



Forum rating: Top 50
Lørdag 16-02-2008 kl. 12:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Det blev kun værere og værere... så jeg fik den lokale mekaniker til at kigge på bremserne...

Gliderne sad helt fast, og var ret rustne... Det så ikke umiddelbart ud som om at de nogen sinde har fået service... (så meget for autoriseret service *suk*)

Ohh... well... Nu har de bagerste kalibre været fuldstændig adskilt og alle bevægelige dele er renset og smurt efter alle kunstens regler...

Og nu kører og bremser den som den plejer

>> Jens Andersen

Tak for tilbudet, men jeg syntes ikke jeg kunne køre med det skidt i næsten 14 dage
Der findes 10 slags mennesker... Dem der forstår binære tal og dem der ikke gør...

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg