Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Torsdag 21-02-2008 kl. 22:20
    Vis profil  
Hvordan er det nu lige det skal samles 100% korrekt, så det er selvjusterende og er justere det kun ind ved ryk i håndbremsen, eller også ved pedal?

Min pedal forsvinder nærmest i bund nu, så enten har jeg ikke samlet det 100% korrekt, eller også er der stadig luft i systemet.
- Jesper
..testaRolla..


AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Torsdag 21-02-2008 kl. 22:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Selve primær bremse (fodbremse) mener jeg bestemt ikke er selvjusterende. Det er kun håndbremsen der er selvjusterende.

Nu ved jeg ikke om de er opbygget ligsom på AE86, men hvis de er så skal du dreje stemplet i bund. (Stemplet drejer tilbage på justeringsspindlen).

Efterfølgende træder du på pedalen indtil du kan mærke skidtet bremser. Derpå trækker du håndbremsen gentagne gange indtil du kan mærke at denne osse bremser.
Mvh Knudsen

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Torsdag 21-02-2008 kl. 22:30
    Vis profil  Vis bilprofil
OG!

Er der den mindste smule sløre i selve justeringsspindel, hvilket du kun kan tjekke når hele kaliperen er adskildt, så virker selvjusteringen ikke.
Mvh Knudsen

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Torsdag 21-02-2008 kl. 22:38
    Vis profil  
ok.. derfor så..
Jeg har nemlig samlet det rigtigt iflg. manualen.. men manglede splitter til håndbremsen.. de kommer først imorgen..

Så er det nok derfor at jeg ikke kan justere.

Tak for info Martin, og det er iøvrigt 100% magen til AE82 :) og MR2 AW11
- Jesper
..testaRolla..


AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Torsdag 21-02-2008 kl. 22:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Har kun skruet i AE86, og det var den fremgangsmåde jeg nævnte

Men du skulle meget gerne kunne pumpe tryk med fodbremsen uden håndbremsen. Selve justeringen er udelukkende for håndbremsen.
Kan du stadig ikke pumpe tryk, så kan du prøve at udlufte igen.
Er pedalen stadig svampet, kan det være fordi bremseklodserne ikke træder på hele fladen. De skal jo lige slides til.
Har før oplevet at nye klodser og skiver kan føles somom systemet er fyldt med luft. Men efter få opbremsninger var det tilbage til normalt igen.
Mvh Knudsen

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Fredag 22-02-2008 kl. 06:53
    Vis profil  
Jeg kan sagtens pumpe tryk på, så det er nok som du beskriver
- Jesper
..testaRolla..


AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 50
Fredag 22-02-2008 kl. 12:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis calibrene er som på min ee11, så skal man sørge for at de "hak" der er i stemplet, går i "hak" med dem på bremseklodsen.

Så justere stemplet sig selv ud mår der kommer bremse tryk på(eller man drejer dem så langt ud, som muligt, når klodserne monteres)

Det skal være med helt slækket håndbremse kabler (eller afmont)

Hvis bremseklodser skiver er nye, burde der ikke være noget der fjedrede.
Jeg går ud fra dine calibre, kan glide uhindret fra side til side.

Ikke noget med dit problem at gøre, men!
Er der sådan et nåleleje, hvor akslen til håndbremsen drejer i ?
Det er der på ee11, og det kan ikke købes som reservedel.

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Fredag 22-02-2008 kl. 13:18
    Vis profil  
Nu virker det som det skal, der var lidt luft tilbage i systemet, stemplerne sidder i hak som de skal og jeg er ikke lige stød på noget nåleleje... :)
- Jesper
..testaRolla..


AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 50
Fredag 22-02-2008 kl. 15:41
    Vis profil  Vis bilprofil
Ingen nåleleje, så har du nok ikke, haft det hele skildt ad.

På EE11 skal br. stemplet skrues helt af, så sidder der en låsering, nede i bunden, når den er fjernet, kan den spindel, som køre br. stemplet ud, fjernes, så er der en lille stang, som har forbindelse, til akslen til håndbremsen, når den er fjernet, kan akslen, som håndbremse armen sidder på, trækkes ud, her sidder så nålelejet som har det med at ruste.
(jeg har boret smørrenippel ind så det kan smøres)

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Fredag 22-02-2008 kl. 17:38
    Vis profil  Vis bilprofil
Det skal lige tilføjes, at det nåleleje Jens K nævner er et et-vejs leje. Når håndbremse spindlen drejer, drejer lejet den ene vej men ikke den anden. Så skubbes stemplet ud for hver gang håndbremsen trækkes.
Det kaldes osse et medløbs-leje.

Mvh Knudsen

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 50
Fredag 22-02-2008 kl. 18:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Martin
Sådan fungere det ikke på en ee11
Det er en "fast" nåleleje, der er enda et hul gennen "nålene" til den lille pal som aktivere stemplet.
Der er ligesom et "skævt" hul i akslen til hånd br. hvor så så palen går ned i, og så aktiveres når akslen drejes, ved aktivering af håndbremsen.

AE92 skiver bag, justering



Forum rating: Top 5
Lørdag 23-02-2008 kl. 17:16
    Vis profil  Vis bilprofil
Okay, de har nok forbedret systemet lidt siden AE86.
Mvh Knudsen

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg