Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - undervogn (gevind/fjedre)  :  Alt som sænkning af biler

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 13:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Er der nogle steder man kan læse om hvordan og hvorfor sænkning påvirker en bils sidevindsfølsomhed?
     VIP medlemskab til udgangen af 2008

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 15:55
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad mon det hedder på engelsk ... noget med vehicle stability?
Det har vel primært noget med affjedringens hårdhed at gøre og ikke så meget højden.


aut viam inveniam aut faciam


Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 16:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Tror så afgjort at højden har betydning... men har ikke nogle gode argumenter for det
     K&N filterelement Carina E 1.6 Benzin

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 17:34
    Vis profil  Vis bilprofil
det er ikke kun undervognen der har betydning for vindfølsomheden. fælg og dæk har også indflydelse på det.

jeg kunne mærke store forskæl da jeg gik fra 17x9'' til en 14x6,5'' med samme sænket undervogn
Fluen / Stenvedel
AE86


Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Onsdag 27-02-2008 kl. 18:31
Sporing har også indflydelse...

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 18:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Kan ikke se hvorfor en sænkning skulle have indflydelse på andre måder, end at affjedringens hårdhed ændres.
Selve bilens profil er jo nøjagtig den samme, vinden har den samme overflade at gribe fat i, da den i begge tilfælde har muligheden for at passere under bilen.
Mvh Knudsen

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Onsdag 27-02-2008 kl. 19:08
Vinden passere ikke under bilen, kun på meget høje køretøjere. Normale person biler har et svagt vakum under bilen, og ved 110 km/t er der kun en svag udskiftning af luften under bilen. Hvis der var vind under bilen ville du ik kunne holde ud at sidde inde i den, så meget ville det larme...

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 5
Onsdag 27-02-2008 kl. 20:26
    Vis profil  
Der er jeg MEGET uenig..

På alm. personbiler er der en del luft under bilen, især på modeller fra før 1990, det var derfor de ikke var rare at køre +170km/t i.. man fik sådan en svævende fornemmelse..

Idag har de fleste fornuftige køretøjer et design der gør at de har lidt downforce, men der er stadig masser af luft under bilen.

Støj ellimineres af plast covere under bilen og isolering i bunden, og støj fra skærme fjernes mere og mere vha. filt inderskærme (noget lort)

MR2 W2 < 1993 som eksempel er noget skidt at køre 180+ i da der er for mege vind der bærer bilen, i 1994 ændrede de frontlæbens design, så den blev væsentlig forbedret.

Hvis man sænker bilen lidt mere foran end bagpå kan de også afhjælpe problemet

- Jesper
..testaRolla..


Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 50
Onsdag 27-02-2008 kl. 20:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er enig med Jesper - vind under bilen er skam et "problem". Når bilfabrikkerne laver de særligt brændstoføkonomiske prototyper, sætter de også en glat, falsk bund under bilen. Og det er altså ikke bare til ære for 180+ km/h.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Onsdag 27-02-2008 kl. 21:59
Det forklare vel også hvorfor en F1'er er flad i bunden

Tror bare jeg tier stille, og går i seng

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 10
Onsdag 27-02-2008 kl. 22:58
    Vis profil  Vis bilprofil
Yep - det er vist kun et fåtal af eksotiske sportsvogne som har en decideret ground-effect som følge øget hastighed, på alle andre dødelige biler skal der spoilere og andet sjov til for at give downforce
De første 15cm giver en dreng, det er de sidste 5cm der giver pigen

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 250
Torsdag 28-02-2008 kl. 09:13
    Vis profil  
Hvis jeg piller min spoiler af, Så flyver den... Det er rigtigt...!! Det er altså RIGTIGT
Fuld Tilfreds Eller Pengene Spildt

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Forum rating: Top 50
Torsdag 28-02-2008 kl. 22:09
    Vis profil  Vis bilprofil
Apropos - Autoweek har en nyhed om den nye Mercedes C200 CDI (2,2 liters diesel), der går (opgivet) 46,1 mpg (ca. 19,2 km/l). Det er blandt andre ting opnået ved at sænke bilen 15 mm. Den har iøvrigt en Cw værdi på bare 0,25! Det må da være noget nær rekord for produktionsbiler?

http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080228/FREE/604492522/1530/FREE

Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Sænkning vs. sidevindsfølsomhed



Torsdag 01-03-2008 kl. 15:22
Den nemmeste måde at illustrere hvorfor sænking virker på sidefølsomhed er vel ved et lille eksperiment

I skal være 2 personer!

Du skal ned og tage armbøjninger! når dine arme er strækte skal din partner prøve at give dig et lille skub så du vælter!

prøv at gøre det samme når du har bøjede arme!

du vil opdage at der skal meget mere til at få dig til at vælte når du er tættere jorden fordi du har rykket dit tyngde punkt!

og ja du kan lave samme eksperiment når du skal forklare hvorfor det hjælper med breddere fælge!

Igen lav armbøjninger. saml dine hænder for at illustrere smalle fælge og rykke hænderne længere ud for at illustrere brede fælge! og du vil igen opdage at med hænderne rykket længere fra hinanden har du spredt dit tyngde punkt ud over et større areal!

det er bare min måde at forklare det på! ret mig endelig hvis i mener jeg tager fejl!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg