Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Dieselpriser..



Forum rating: Top 100
Mandag 17-03-2008 kl. 23:24
    Vis profil  
Jeg må simpelthen dele min frustration over de høje dieselpriser med andre.. Faldt over denne her artikel fra DR Nyheder: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/03/17/143745.htm

Det er jo ganske galt. Hvis dieselprisen bliver ved med at stige og ligger sig så meget op af benzinprisen (ja og jo også bliver højere imorgen), må regeringen da regulere vægt- og grøn afgift på dieselbiler.. Kan da ikke være rigtigt at man skal betale så meget mere for at eje en dieselbil, hvis benzin/diesel koster det samme.. Så må regeringen enten sænke afgiften på diesel yderligere (nu 47 % imod benzin, som har en afgift på 58 %) eller som sagt regulere vægt- og grøn afgift ned på niveau med benzin-biler.. At man så skal betale mere for en dieselbil, synes jeg derimod er ok.. Prisen ligger typisk mellem 15 og 40.000 kr. højere end tilsvarende benzin-modeller, men det kan jo tilskrives at det er dyrere at producere en dieselmotor..

Ja, det er min mening.. Håber at få nogle input!
Nu med Carina E (igen)

Dieselpriser..



Forum rating: Top 250
Tirsdag 18-03-2008 kl. 07:37
    Vis profil  
Dieselen her jeg bor.. 13 mil fra Nordkapp koster nå 13.00 kr pr liter..
Toyota Avensis 2.0 D4D Executive

Dieselpriser..



Forum rating: Top 10
Tirsdag 18-03-2008 kl. 07:43
    Vis profil  
Prisen på diesel biler skal ikke sænkes... Det er jo netop fordi de sviner mere du betaler mere...

/bm - som også køre diesel...
Nu med min første Toyota diesel bil...

Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-03-2008 kl. 08:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Du jamrer Marc :)
aut viam inveniam aut faciam


Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-03-2008 kl. 09:01
    Vis profil  
..derfor jeg købte en 3.0 Benziner med tomatgear.... det koster ikke ret meget mere.. den går 10km/l og min seat altea diesel gik 12,8km/l.. fuck det ;)
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-03-2008 kl. 14:42
    Vis profil  Vis bilprofil
Nemlig, ingen har nogen sinde tjent noget på at køre bil, her i landet er det direkte ilde set at gøre det.



Dieselprisen falder igen, Marc op med humøret, solen skinner :)
aut viam inveniam aut faciam


Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-03-2008 kl. 15:56
    Vis profil  
Jeg tror ikke den falder ret meget.. benzinprisen stiger bare i stedet for
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Dieselpriser..



Forum rating: Top 100
Tirsdag 18-03-2008 kl. 15:59
    Vis profil  
Jeg plejer sQ aldrig at bitche, specielt ikke over noget, der har med bilen at gøre økonomisk.. Men det her er jo hul i hovedet! Det smadrer jo fuldstændig markedet for dieselbiler, dvs. at forhandlere og privatfolk ikke kan komme af med deres biler, og derfor bliver nødt til at sætte prisen ned på dem.. Efterspørgslen på diesel falder og det samme gør prisen.. Og så bliver jeg glad igen

Men indtil det sker, synes jeg det er sindsygt at jeg skal betale mange tusinde kroner mere årligt for noget, der faktisk burde være billigere i længden..

Et lille eksempel: Har både en Carina E 1.6 (vægtafgift 2840 kr./årligt) og en Sportsvan 2.0 TD (vægtafgift 9040 kr./årligt inkl. misundelsesafgift).. De kører stort set det samme på literen, omkring 15. Ja, man skal ikke være geni for at kunne gennemskue at Sportsvan'en aldrig bliver billigere at køre i årligt, når dieselprisen ligger sig og læner sig så meget op af benzinprisen.. Om jeg så kørte 200.000 km. årligt, ville det stadig ikke kunne betale sig.. Efter min mening hul i hovedet og derfor burde vægt- og grøn afgift på dieselbiler og benzinbiler være det samme.. Hele meningen med afgiftsystemet som det er nu, er jo netop at man betaler mere for at eje bilen, men mindre for at køre i den.. Som det er nu, er begge dele dyrere!!
Nu med Carina E (igen)

Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Tirsdag 18-03-2008 kl. 16:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Den har gule plader ikke?

aut viam inveniam aut faciam


Dieselpriser..



Forum rating: Top 100
Tirsdag 18-03-2008 kl. 17:00
    Vis profil  
jo, derfor misundelsesafgiften (som i øvrigt rigtigt hedder privatanvendelsesafgift) på 5040 kr./årligt.. Men ok, sådan er det jo bare..Skal vist også have den over i mit firma, så kan jeg få den omregistreret til blandet benyttelse og så bliver privatanvendelsesafgiften halveret..
Nu med Carina E (igen)

Dieselpriser..



Forum rating: Top 10
Tirsdag 18-03-2008 kl. 18:33
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvorfor vil du blande afgifterne ind i at benzinselskaberne hæver prisen på diesel og sænker den på benzin??

Grøn afgift har da INTET at gøre med at det skal være dyrere at eje, men billigere at køre - grøn afgift er en konsekvens af brændstofforbrug og brændstoftype. At diesel så er dyrere i afgift pr. km/l ifht. benzin er nok nærmere et miljøhensyn end noget andet

Dieselejere skal ikke tilgodeses skatte- og afgiftsmæssigt, bare fordi brændstofprisernes interne forhold ændrer sig, pjat.

Erhvervsbiler har aldrig været tiltænkt privatmarkedet, så det kan ikke genere mig at gulplade ejere skal betale en ekstra afgift for at benytte erhvervsbiler privat.
De første 15cm giver en dreng, det er de sidste 5cm der giver pigen

Dieselpriser..



Tirsdag 18-03-2008 kl. 19:07
Jeg tror, at vi skal vænne os til de nye dieselpriser. Da udbredelsen af dieselbiler er steget, stiger efterspørgselen efter diesel ligeså.

I en Yaris koster 1,3 benzin og 1,4 d-4d lige meget i anskaffelsespris, så her er der stadigvæk en fordel at købe diesel'en. Det på trods af den højere grønneafgift på kr. 1300 for diesel'en. Benzinen koster vist kun 760 kr. pr. halvår.

Men fra Corolla og opefter går det galt for diesel-versionerne efter min mening. En Corolla 1,4 benzin er eksempelvis næsten 30.000 kr. billigere end 1,4 d-4d og er samtidig næsten 800 kr. billigere om året i grønafgift. Dieselmotoren kører ganske vist længere på literen, men får hård konkurrence af den ganske økonomiske 1,4 liters benzinmotor.

Man skal ihvertfald tænke sig godt om, hvis man ikke har et vist km-forbrug pr. år.


Dieselpriser..



Forum rating: Top 250
Tirsdag 18-03-2008 kl. 20:20
    Vis profil  
Enig med Christian. Er selv ret træt af at høre folk der har købt en dieselbil på gule plader tude over dieselpriser og "misundelsesafgift". Faktum er, at erhvervsbiler på gule plader er tiltænkt erhvervslivet og ikke private, der med mere eller mindre kreative metoder forsøger at "snyde" i afgift.

I min verden er det sgu fair nok at dieselbiler er belagt med højere ejerafgift end benzinere. Ja de kører længere på literen, men hvis jeg skulle vælge mellem CO2 fra benzinere og små kræftfremkaldende partikler fra dieselbiler så er valget sgu ikke så svært . Global opvarmning eller ej.

Det var så lige mit suk


livet er for kort til franske biler

Dieselpriser..



Forum rating: Top 10
Tirsdag 18-03-2008 kl. 21:16
    Vis profil  
Ja for nu er en dieselbil og ikke fri for CO2... Det kommer som fra alle forbrændninger...

Men hvad pokker... så må man jo gøre som dem der køre 4x4 syrefaste pakninger og rør...

Og så raps olie fra brugsen til 7 kr/l... Som handles væsentligt billigere i større kvantum...

Ja ja... men snyder i afgift... men det er jo CO2 neutralt...

/bm
Nu med min første Toyota diesel bil...

Dieselpriser..



Forum rating: Top 100
Tirsdag 18-03-2008 kl. 22:40
    Vis profil  
Christian: Jeg har NETOP ikke brokket mig over at skulle betale ekstra for at benytte en erhvervsbil privat, sådan er det og det ved man før man køber den.. Og Jacob, der er såmænd ikke noget kreativt ved at omregistrere bilen til blandet benyttelse, når jeg også bruger den i firma-øjemed! Grunden til at jeg endnu ikke har gjort det er et forsikrings-spørgsmål..

Men I har jeres holdning og jeg har min, det er fair nok.. Men fri mig for gloser som "tude over dieselpriser", "kreativ" og "snyd" og hvad der ellers bliver skrevet..

Man kan godt høre at de mest kritiske er folk, der ejer benzinbiler, og sådan er det jo så bare.. Men det jeg ikke helt forstår Jacob, det er det du skriver med at gulplade-biler er tiltænkt til erhvervslivet.. Det er vi da ganske enige i, men det er jo heller ikke det diskussionen går på, hvorfor skal du blande det ind i sagen? Jeg snakker om brændstofpriser kontra afgift på biler, og så vidt jeg ved, findes der da også hvidplade-biler, som kører på diesel.. Roberto spurgte mig bare om jeg havde en gulpladebil, og det gav jeg ham bare et svar og en forklaring på.. Længere var den ikke.. Håbede at få en lidt saglig diskussion om brændstofpriser kontra beskatning af dieselbiler..

Og I har en mening om at det intet har med hinanden at gøre og der er jeg bare lodret uenig.. Der er da intet incitament til at købe dieselbiler, hvis brændstoffet koster nogenlunde det samme.. Hvis der ingen besparelser er på brændstoffet, hvorfor skal man så betale mere i afgift for at eje bilen? De afgiftsregler blev lavet en gang hvor prisforskellen på benzin og diesel var 2 kr.+/liter.. Tingene har nu ændret sig og derfor mener jeg også at der bør ses på afgiftsreglerne.. Og synes det er noget pjat at snakke om partikelforurening som det eneste modargument.. Dieselbiler i dag, er udstyret med partikelfilter og kører i 99 % af tilfældene betydelig længere pr. liter brændstof end tilsvarende benzin-udgaver, og det giver da en kæmpe besparelse CO2-mæssigt! Vil I så stadig forklare mig hvorfor afgiften skal være højere for dieselbiler når nu benzin/dieselpriserne ligger så tæt?
Nu med Carina E (igen)

Dieselpriser..



Forum rating: Top 50
Tirsdag 18-03-2008 kl. 22:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Det var dog en gang grædekoneri over et par af de store internationale rafinaderier er under ombygning og ikke kan levere diesel. Dieselfraktionen er stadig ikke så eftersprugt som benzinfraktionen, så slap bare af.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Dieselpriser..



Forum rating: Top 10
Onsdag 19-03-2008 kl. 00:00
    Vis profil  Vis bilprofil
JEG gav udtryk for min mening om misundelsesafgiften, alene fordi den blev bragt på bane, ikke fordi jeg fik indtryk af du havde ondt i røven over den

jeg kan stadig ikke se hvorfor du mener at prisforskellen diesel kontra benzin skal være afgørende for om der skal ændres på afgiftssystemet - det har aldrig været med baggrund i den prisforskel, at der ER forskel i afgiftssystemet. Der er IKKE sammenhæng mellem prisforskel på brændstof og grøn afgift, basta.

At diesel ikke længere forurener så meget kan derimod være et argument for ændringer, men prisforskel på brændstoffet, niks. Nu er partikelfilter dog vel næppe ved at være standard i alle dieselbiler, så ikke engang det argument holder

Jeg har kørt diesel tidligere - og som du selv siger, så er man bevidst om de mer-udgifter der følger med en dieselvogn. Hvis jeg købte dieselbil igen, ville det ikke være pga bedre totaløkonomi, men fordi diesel bare ER mere behageligt, bedre trækkraft, færre omdrejninger - alt hvad der er vigtigt for en god pendlerbil / langtursbil.
De første 15cm giver en dreng, det er de sidste 5cm der giver pigen

Dieselpriser..



Onsdag 19-03-2008 kl. 13:47
Marc: Det var såmænd ikke dig jeg mente med de "kreative" løsninger. Mine tanker gik mere i retning af dem, der kører rundt i en stor 4x4 hvor taget er hævet 10 cm, så man kan kalde det en "camper". Så det var ikke for at træde dig over tæerne, mere blot for at give min mening til kende og deltage i debatten.

Anyway så er afgiftssystemet netop indrettet med den tanke at dieseldrift straffes økonomisk hårdere fordi diesel, trods et lavere CO2-udslip, udleder så mange skadelige sodpartikler, at estimeret 100 mennesker dør hvert år alene i København på grund af dette. Det var med det i baghovedet at jeg hellere vil køre en benziner. CO2 er trods alt et bedre onde...

Men fair nok, misundelsesafgiften har ikke noget med dette at gøre direkte. Alligevel er der sammenhæng, idet de fleste gulpladebiler traditionelt har været dieselbiler.

Argumentet med partikelfiltre holder desværre heller ikke. Jeg læste for nyligt, at kun ca. 30% af nye persondieselbiler har partikelfilter. For erhvervsbilers vedkommende vil jeg tro at dette tal er lavere (har ingen dokumentation).
Dieselbiler forurener altså stadig mere på den korte bane end benzinere (hvis vi ser bort fra global klimapåvirkning) og dette er grunden til afgiftssystemets opbygning. Og ikke priserne på hhv. benz og diesel.

Dieselpriser..



Forum rating: Top 5
Torsdag 20-03-2008 kl. 10:25
    Vis profil  Vis bilprofil
http://politiken.dk/erhverv/article485849.ece
aut viam inveniam aut faciam


Dieselpriser..



Forum rating: Top 10
Torsdag 20-03-2008 kl. 11:58
    Vis profil  
^^Det er jo lastbiler...

/bm
Nu med min første Toyota diesel bil...

Dieselpriser..



Lørdag 22-03-2008 kl. 09:54
tankede lige diesel til 8.91 her til morgen

Dieselpriser..



Forum rating: Top 100
Lørdag 22-03-2008 kl. 10:07
    Vis profil  
Og benzin til 9.33
Den som ryster på hånden, Pisser tit på brædtet

Dieselpriser..



Lørdag 22-03-2008 kl. 10:31
Her i formiddags kunne jeg tanke min Corolla til 8,87 pr. liter diesel. Desværre kunne tanken ikke tage så mange liter

Da jeg så 15 min. senere ville tanke min fars Corolla Verso benzin, var prisen steget igen.

Så er det billigt, er det bare med at komme ind og tanke.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg