Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce














 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Onsdag 21-05-2008 kl. 16:57
Som overskriften siger har jeg en diskussion med en kammerat om hvor meget man spare ved og køre 120 km/t mod og køre 160 km/t. Nu snakker vi om det da vi overvejer og smutte til Monaco i ferien. Jeg er jo af den mening man godt kan vinde 2-4 km mere ved og køre langsom

Hvis der er nogen der har kørt lange sræk i på motorvej og ved hvad deres bil køre km/l ved de ca. hastigheder.

Min er en Carina E 1,6 fra 94, som ved normal 90 km/t på landevej til og fra job ligger på ca. 14,5 km/l

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 10
Onsdag 21-05-2008 kl. 17:03
    Vis profil  Vis bilprofil
tjaaah, tjoooh .. ved ikke lige om man kan spare 2-4 km/l, men hvis man ikke tager for mange pauser, er der en verden til forskel på 120 og 160 km/t , hvor det rent faktisk føles som om man kommer frem

kørte for et par år siden med en kammerat bag mig som konsekvent holdt sig omkring 130 km/t og jeg var ved at brække mig af kedsomhed, når nu jeg hellere ville ligge på den anden side af 160. Vi skulle så holde en del smålange pauser pga. småbørn, så det betød mindre hvor hurtigt vi kørte
De første 15cm giver en dreng, det er de sidste 5cm der giver pigen ...nr. 2 på vej!

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Onsdag 21-05-2008 kl. 18:24
    Vis profil  
regn med at carinaen går ca. 10km/l ved 160km/t og 13-14km/l ved 120km/t.


Ikke fordi det har nogen sammenligning i forhold til Carinaen, men jeg kan holde Lexus´en på 11km/l ved 150km/t (gps hastighed) og ved 120km/t kører jeg 11,5 ca. og kommer ikke højere op næsten uanset hvad jeg gør, men den kan nemt komme længere ned ;)
Ved 200km/t på et godt stræk mod hamborg med fartpiloten til kører den ikke over 5km/l, men til gengæld er man i hamborg på 40min. fra grænsen
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Onsdag 21-05-2008 kl. 19:28
160 km/t, 9 km/l, 360 km per tank
140 km/t, 12 km/l 480 km per tank
110 km/t, 14 km/l 560 km per tank
90 km/t, 15 km/l 600 km per tank

Baseret i en starlet

Starlet køre bedst med 140 km/t. Det tager lidt længere tid, men er altså noget billigere... Hvis jeg skal køre 500 km, så er forskellen 20 mins hvis jeg køre 140 kontra 160. Køre jeg dog 110 kontra 140, så er forskellen næsten en time...

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Onsdag 21-05-2008 kl. 19:35
    Vis profil  
Ja det ses tydeligt at den går længst ved lave hastigheder og drastisk kortere ved høje, tallene ved min er:

Korte byture på under 10km ved koldstart går den ikke mere end 7-9km/l, men ved motorvej ser det ca sådan ud:

70km/t 10,5km/l
90km/t 11,5km/l
110km/t 11,5km/l
130km/t 11, 2km/l
150km/t lige knap 11km/l
180km/t 8km/l
200km/t+ under 5..

- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Onsdag 21-05-2008 kl. 19:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Min Carina 2.0 går ~11,5 km/l når jeg kører fra nordsjælland til Kolding med de autoriserede 110/130. Jeg prøvede en enkelt gang at holde 90 km/t det meste af vejen på samme tur og så gik den 14,7 km/l.

Der er ingen tvivl om at der er meget at spare ved at køre 20-30 km/t langsommere. En bil bruger >95% af motoreffekten på at flytte luft og luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden (når vi taler 100-140 km/t - ved højere hastighed er det meget værre).

Husk at super sportsvognene, kan kan køre 400 km/t kræver næsten 900 HK til at flytte luft!
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Onsdag 21-05-2008 kl. 19:43
Snakkede også om det var mere sandsynlig og kunne holde en konstandt fart på ca- 120-130 frem for og skal ligge på 160+ . Da man jo nok møder en masse dunmme dansker der trækker ud

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 100
Onsdag 21-05-2008 kl. 21:46
    Vis profil  
Mon ikke den tid du sparer ved at gi den gas opvejes af den tid du skal tanke ekstra på sådan en tur?
Har haft min Carina til at gå over 15 km/l på landevej, men også under 10 på motorvej, så hastigheden har MEGET at sige, ihvertfald på min..
Den som ryster på hånden, Pisser tit på brædtet

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 08:16
    Vis profil  Vis bilprofil
"Ja det ses tydeligt at den går længst ved lave hastigheder"

Hvordan har du målt det?
Øjebliksmåleren er ikke voldsomt nøjagtig.
Desuden burde der være væsentlig større forskel imellem 90 og 130.

aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 100
Torsdag 22-05-2008 kl. 09:38
    Vis profil  
forskellen i forbruget mellem 90 - 130 vil jo være større med en 1,3 som vil begynde at være presset ved 130. En 3,0 har jo et væsentligt større moment og den vil jo ikke være presset før måske 160-180. Tror det er deri forskellen lægger
Carpe Noctem, Carpe Cerevesa.

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 09:56
    Vis profil  Vis bilprofil
Umiddelbart ser det underligt ud at brændstofforbruget er det samme ved 90 og 130 km/t, men her skal man huske på motorens specifikke brændstofforbrug (forbrug per HK).

De to hastigheder er sikker kørt i sammen gear og dermed ved to vidt forskellige omdrejningstal. Det kan sagtens tænkes motoren ikke er specielt effektiv ved "for lavt" omdrejningstal, der svarer til 90 km/t.

Hvis man vil se den rene indflydelse af vindmodstanden, bør man måle forbruget ved samme omdrejningstal i hvert gear - det kunne faktisk være spændende, hvis en af legedrengene herinde kunne lave den test.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 10:12
    Vis profil  Vis bilprofil
"De to hastigheder er sikker kørt i sammen gear"

Forbruget i steady state (magert, jævn fart, ingen pedaltrampen) være direkte afh af rpm. Min speeder er i hvert fald ikke særligt langt nede ved 130 i 5, gear.


aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 10:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er rigtigt, men hvis du regner forbrug/HK er der ikke lineær sammenhæng med RPM.

Du får mest for pengene ved det omdrejningstal, hvor motoren har max moment - dvs. 4200 (så vidt jeg lige husker) for vores biler.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 10:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg sakser lige fra http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency

"Engine efficiency improves considerably at open road speeds; it peaks in most applications at around 75% of rated engine power, which is also the range of greatest engine torque (e.g. in the 2007 Ford Focus, maximum torque of 133 foot-pounds is obtained at 4500 RPM, and maximum engine power of 136 brake horsepower (101 kW) is obtained at 6000 RPM)."
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 11:21
    Vis profil  Vis bilprofil
Engine efficiency er her målt i hk, ikke km/L Michael.
selvom min potter *kan* yde 128hk/5500 rpm betyder det ikke at den gør det.
Hvis du holder stille og river motoren op på 5500 laver den jo ikke noget fornuftigt og energien ryger ud med udstødningen.
Ved 100kmt koster det vel omkring 20hk i tab at drive en alm generisk bil.


aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 11:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Sagt på en anden måde så skulle det bedst kunne betale sig at køre 90 i 3. gear da max moment er omkring 4500 rpm?
Den holder ikke i retten :)
Jeg mistænker at den ide kun holder ved WOT.
aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 11:44
    Vis profil  Vis bilprofil
I dit næstsidste indlæg vrøvler du, Roberto. Effektivitet er dimensionsløs og måles hverken i HK eller km/l. Bilindustrien måler den selv i gram brændstof/W motorydelse (og inden du himler op over g/W, så er der direkte korallation mellem g benzin og W).

Dit seneste indlæg er til gengæld hvad jeg mener. 90 i 3. og 90 i 5. giver sammen vindmodstand, rullemodstand osv. Og motoren yder bedre per gram benzin i 3.

Jeg indrømmer blankt at det også skurrer i mine ører, men jeg kan ikke se hullet i argumentet.

Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 13:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Ydelsen er angivet WOT (Wide Open Throttle) ikke delvis pedal (fed dvs godt 14:1 blanding).
Ved delvis spiller fyldningen af cylinderen og forstøvningen af brændslet en større rolle, dvs hvor magert man kan køre.
I praksis er det mest effektivt at køre så langsomt som muligt (pga vindmodstanden) i så højt et gear som muligt (pga rpm) og så sk*de på momentkurven.

http://www.fsec.ucf.edu/En/media/newsletters/echron/archives/2005/Q3/images/Speed_vs_Mileage-500px.gif

aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 10
Torsdag 22-05-2008 kl. 18:04
    Vis profil  Vis bilprofil
At danskere og andre tåber ikke kan finde ud af at give plads er årsagen til jeg planlægger afgang så det passer med jeg når godt igennem tyskland under natkørsel

.. og når tøsen ligger og sover er der heller ikke så meget brok, når hastigheden en gang imellem passerer 180

Jeg lægger ikke så meget i hastighed og km/l, hvis ikke jeg føler jeg kommer frem - og der er plads til det - så kører jeg da hurtigere, hvis ikke der er plads, så følger jeg trafikken, så bliver man heller ikke så stresset over de skiftende hastigheder
De første 15cm giver en dreng, det er de sidste 5cm der giver pigen ...nr. 2 på vej!

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 20:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Roberto, det er meget muligt du har ret, men jeg forstår ikke argumentet.

Hvis man vil køre 90 koster det X antal HK uanset gear. Om motoren går 3000 eller 4500 omd/min ændrer ikke på lambda-tallet (air:fuel ratio), så hvad WOT har med sagen at gøre er ikke indlysende for mig.

Jeg kan godt indse jeg ikke har ret, men hvad pokker er argumentet?
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 21:36
    Vis profil  
De taljeg oplyser er ca øjeblikstal fra boardcomputeren, som iøvrigt passer ret godt med virkeligheden.

At der ikke er mere forskel på 90 og 130 kan jeg ikke umiddelbart forklare.
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 21:54
    Vis profil  Vis bilprofil
Jesper, kan du oplyse ca. omdrejnings tal? Og hvor den har max moment. Jeg postulerer jo at din motor er mere effektiv ved 130 end 90 og det kompenserer for den øgede vindmodstand.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 22:29
    Vis profil  
jeg kan ikke huske det i hovedet men skal se efter.

Jeg tror det er fordi den sejtrækker for meget ved 90 fremfor 130..

Mener den ligger på 1600rpm ved 90 og 2500 ved 130?
-men ser lige efter

Jeg kunne jo også prøve at køre i 4. ved 90 i stedet for 5.?
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 22:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du er villig til at lege lidt, kunne det være sjovt at prøve at køre med et rimeligt omdrejningstal (fx 2500 eller hvad der passer motoren) i hvert gear og så fortælle os fart og forbrug.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Torsdag 22-05-2008 kl. 22:43
    Vis profil  
Skal ske.. bare ikke lige den første uge.. har desværre måttet leve med ,ellers så fejlfrie lexus, med fejl nu.. der skal skiftes en pakning i gearkassen.. og den kommer først fra japan på tirsdag :(
- Jesper
..ISbilen er landet.. Lexus IS300..


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Torsdag 22-05-2008 kl. 22:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Tsk, tsk, tsk - sådan er det når man ikke kører rigtig Toyota

Håber du er med på eksperimentet når du får fixet kareten.

Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 5
Fredag 23-05-2008 kl. 09:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Michael; blandingen er altid fed ved WOT og ureguleret (open loop) og det er der man måler maxeffekt op igennem omdr registret.
Når man coaster (dvs lige holder hastigheden med meget lidt speeder) tynder ECU'en blandingen ud (reguleret closed loop via sonden på udstødningen) så meget den kan da der er mindre luft (gasspjældet er ikke helt åbent) så motoren yder ikke mere max effekt ved givne rpm.

aut viam inveniam aut faciam


Brændstofforbrug ved høj og normal hastighed



Forum rating: Top 50
Fredag 23-05-2008 kl. 09:57
    Vis profil  Vis bilprofil
Aha, det giver jo mening. Takker.
Carina E SLi 2,0 1992 hatchback (japansk). 265 kkm (jan 2008).

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg